poster

Hotel pro cizince

  • USA

    Hotel for Strangers

Komedie / Drama / Podobenství

Československo, 1966, 103 min

  • fragre
    ****

    Forma podobenství byla v šedesátých letech oblíbená (např. O slavnosti a hostech, Případ pro začínajícího kata, Ovoce stromů rajských jíme, Den sedmý-osmá noc). Snad to byl pokus obloudit cenzuru, snad to byla itelektuální móda-pokus vyslovit nevyslovitelné (či zakázané) pomocí symbolů a absurdity. Připadá mi, že u tohoto filmu to tak úplně nefunguje (což může být má chyba), ale ta dekadentní, secesní nálada je v tomto filmu kouzelná a svůdná, stejně jako Táňa Fischerová.(29.7.2010)

  • D.Moore
    ****

    "Petr Hudec přijíždí do Hotelu Svět, aby se oddal lásce a našel smrt." Velmi bizarní, ale působivý film s excelentním Petrem Čepkem a dalšími. Asi nejvíce se mi líbily peripetie s objednáváním a servírováním jídla, protože Jiří Kodet a Ladislav Mrkvička byli jako nevrlí číšníci perfektní a být já hlavní postavou, proti klobáse namísto chřestu a proti chřestu k snídani (navíc doplněné o bedlu jedlou) bych asi také raději nic nenamítal.___P.S. Jiří Hrzán uměl docela dobře štěkat.(6.8.2015)

  • Sarkastic
    ***

    Hodně zvláštní film. Od začátku divák ví, jak dopadne, ale stejně tak nějak doufá, že vraha třeba odhalí, avšak tomu se Hotel pro cizince brání, stejně jako případnému pochopení ze strany obecenstva. Žánrově film představuje směsku dramatu, romantiky, absurdní komedie a částečně i detektivky. Forma snímku by nebyla zase až tak zvláštní nebýt vkládání zrychlených prvků grotesky a titulků jakožto zápisů do deníku; oba prvky jsou však rušivé a nehodí se sem. Tím na čem tento film vlastně stojí jsou ale herci a jejich postavy. To je prostě kapitola sama pro sebe, protože role Kodeta, Menzela, Hrzána, Libíčka, Somra, Jiráskové, Mkrvičky či Šmerala, to je takový menší herecký koncert (jedna postavička divnější než druhá, ale přitom každá z nich dostatečně charismatická). Do konceptu těchto střelených a zlomyslných lidí nespadá jen hlavní hrdina představovaný Petrem Čepkem, kterému všichni dělají naschvály, takže s ním divák soucítí, ale to ho docela brzo omrzí, protože i sám Petr Hudec je svým chováním (zvláště ke své láce), někdy dost, lidově řečeno, "na přesdržku". Příběh, i přestože se dá stěží pochopit, naštěstí ani moc nenudí, občas rozesměje nějakou tou absurdní scénou či hláškou, ale to, co tohle podivné dílko drží nad vodou, jsou již zmiňovaní herci a jejich postavy. Na slušný průměr to jistě stačí, ale na zdejší nadšené 4 nebo dokonce 5* ohlasy už fakt ne. "Rád bych vás vyzval na souboj pane. Ale jak vím, vyznáte se spíš v masturbaci než šermu."(15.6.2012)

  • Mariin
    *

    Možná podobenství totality, ale v každém případě beznadějně působící film, plný absurdit a hnusu. V podstatě kafkovská deprese se sice snaží vše zabalit do uměleckého hávu, ale všudypřítomná ošklivost a zmar a současně naprostá absence čehokoliv pozitivního, nemají nic společného se skutečným životem, byť v totalitě. V rámci toho l´art pour l´art neomlouvá ani secesní prostředí (k němuž se Nový zámek v Jevišovicích výborně hodí) a dobré výkony (některých!) herců. Na rozdíl od Petra Čepka mi Táňa Fischerová připadá velmi slabá, ale o to v podstatě až tak nejde. Jako nechtěný dokument podoby Nového zámku v Jevišovicích a ukázku ducha tvorby šedesátých let“ to jakousi hodnotu má, nic víc.(10.9.2017)

  • HonzaBez
    ****

    Jednoznačnou devizou tohoto filmu jsou známí herci (zejména) z Činoherního klubu. Vynikající je nejen Petr Čepek, ale pozoruhodné je i ztvárnění řady malých rolí a roliček ze strany Jiřího Hrzána, Jiřího Kodeta, Josefa Somra či Jiřiny Jiráskové. Menší (a částečně i zpívanou) roli zde má i Waldemar Matuška. A pak je tu opravdu výjimečně krásná Táňa Fischerová. Naprostý úkaz... Film mě již od samotného počátku (tj. od chvíle, kdy básník Petr Hudec vstupuje do hotelu Svět) upoutal svou atmosférou plnou něžného absurdního humoru Snad všechny postavy (s výjimkou básníka Petra) se ve filmu chovají tak trošku bizarně, až to někdy člověka trošku zarazí a klade si otázku, co to je vlastně za lidi (viz třeba štěkající Jiří Hrzán). Ale na druhou stranu není tak trochu bizarní i celý dnešní svět?. Pokud jde o básníka Petra, u něj si zas člověk klade otázku, proč tak usilovně krouží kolem své "fame fatale" (Táni Fischerové), když ta jeho náklonost střídavě přijímá a střídavě odmítá. Motivy jejího chování jsou též poněkud nejasné a těžko srozumitelné. Když pak během vyústění filmu opakovaně zazní hláška tom, že "život bez lásky je jako ryba bez života", člověku nezbývá než přitakat a to nejen této moudré větě, ale i celému filmu.(22.2.2017)

  • Josef Somr

  • - Filmový debut Petra Čepka. (M.B)

  • - Natáčelo se na zámku Hrádek u Nechanic. (hermiona)