poster

Malá lež

  • Česko

    Rozlučka

    (festivalový název)
  • USA

    The Farewell

  • Čína

    别告诉她

  • Nový Zéland

    The Farewell

  • Velká Británie

    The Farewell

  • Austrálie

    The Farewell

Komedie / Drama

USA / Čína, 2019, 100 min

Režie:

Lulu Wang

Scénář:

Lulu Wang

Hudba:

Alex Weston
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lacike
    ***

    Vzhľadom na tému som očakával, že to bude oveľa emocionálnejšie. Síce sa tam každý celý čas tvári jak zbitý, ale to je tak všetko. Nedôjde k žiadnej vyhrotenej situácii alebo katarzii. Celý čas sa všetko drží pod pokrývkou. Všetci len opatrne prešľapujú okolo babičky, ktorá má rakovinu a nevie o tom. Príliš ma nenadchli ani ostatné postavy a Awkwafina ma celkom srala. Film najlepšie funguje ako náhľad do čínskej kultúry a ich nezmyselných tradícii. 5/10.(13.1.2020)

  • silentname
    ****

    "The Farewell" by som nenazval komédiou. Pre mňa je to skôr úsmevná dráma. S veľkou dávkou kultúry, s dobrým srdcom a silnými momentkami. Je zaujímavé vedieť, že je to podľa skutočnej udalosti, ktorú si prežila samotná režisérka Lulu Wang a chce nás trošku oboznámiť so svojim životom. Okrem toho aj trošku kultúry. Lebo je zaujímavé sa dozvedieť, že klamstvo o zdravotnom stave pre nich znamená niesť bremeno niekoho iného, aby to nemusel niesť on, a aby nebol nešťastný zo života. A je skvele vidieť, že vo filme je aj veľká dávka bolesti, ale súčasne aj veľká dávka vďaky. A krásne to z filmu na nás vyžaruje. Awkwafina je podľa mňa veľmi dobrá ako hlavná hrdinka a presne jej dôvodom rozumiem. A rozumiem aj všetkému čím si prechádza. Najlepšia scénka filmu je pre mňa keď sa rozpráva s mamou v miestnosti s veľkou kopou balónov. Začína to hľadaním náušnice, no potom sa dialógy dostanú do úplne inej roviny a majú v sebe všetko čo potrebujú. No takýchto skvelých scénok je tam viac. Ako aj napríklad reč jej strýka na pódiu alebo keď majú spolu spraviť rodinnú fotku. Okrem toho babička je veľmi sympatická. Plná energie, života, radosti z malých vecí a vďačná za každú jednu momentku, ktorú môže stráviť so svojou rodinou a svojimi blízkymi. A toto všetko z toho robí skvelý film. Mrzí ma, že som sa na niektorých scénkach ale nezasmial toľko, ako som si myslel, že sa reálne budem smiať. Každopádne ale platí, že film stojí za pozornosť a váš čas. Toto rodinné stretnutie určite tak skoro nezabudnem. Hodnotenie: B+(1.11.2019)

  • Aljak
    *

    Ďalší preceňovaný film s viacerými nomináciami na prestížne filmové ceny. Pre mňa absolútne nezáživné a jadro filmu mdlé, dokonca by som povedal, že až nudné. Jediné dobré na tom celom bola azda tá globálna pointa, do ktorej bola akoby zaobalená celá kostra príbehu natočenom podľa skutočného klamstva (tento oxymoron bol skutočne hybnou silou celého filmu - a za je aj tá moja 1*). Bohužiaľ, príbeh samotný je v podstate pomerne monotónny. Keď si predstavím koľko skvelých filmov sa v Ázii točí, tak toto nedosahuje ani len ich priemernú úroveň. Takže fakt nechápem, prečo akurát tento kúsok dosiahol na filmovej scéne taký komerčný úspech (asi to bude tou koprodukciou USA-China)...(17.1.2020)

  • honajz2
    *****

    Tak tohle pro mě bylo strašně milé překvapení. Filmy produkované studiem A24 mám rád a většinou mi sednou. Jsou sice výjimky (Slunovrat, Přízrak, Zabití posvátného jelena a určitě jsou i další), ale i tak se tam najde dost těch zajímavých. Malá lež je jedním z nich. Zprvu to celé vypadá jako film o umírání na nevyléčitelnou nemoc (což je téma, které nemusím), jenže umírání není ve skutečnosti stěžejním tématem. Tím totiž je střet východní a západní kultury a jejich přístupu k životu, který se odehrává v příběhu mladé Billi, která kvůli oné události přijíždí do Číny za svojí početnou rodinou, kterou od dětství neviděla a ani si je pořádně nepamatuje. Proto tradicím svojí rodiny tolik nerozumí, nechápe, proč je v Číně zvykem lidem neříkat, že zemřou a celý film se všechny zvyky její rodiny snaží pochopit a dostat se do nich. Do toho zde máme linii s umíráním babičky, které její rodina nechce říct že umírá a její až nakažlivou radost ze života. Což je vlastně další linie filmu, že si člověk má vážit svého života a svých blízkých - dokud je má, protože jednou může být pozdě a ani je pořádně nepozná. Do toho zde jsou velmi zajímavé a realistické dialogy, které někdy mají větší hloubku, než se na první pohled zdá. Třeba je zde vidět, že otec Billi začal víc pít alkohol, ale jen v jedné větě je zmíněno, že normálně takhle nepije - a když se nad tím člověk zamyslí, dojde mu, že je to z žalu. Překvapivě tenhle film má co říct a neříká toho zrovna málo, což dost cením. Navíc Wang je evidentně talentovaná režisérka a pro filmařinu má skutečný cit, jelikož takhle krásně promyšlené statické záběry jsem už nikde dlouho neviděl. Navíc měli poněkud podmanivou atmosféru a já si užíval každý záběr (jen některé bych prodloužil, aby více vynikly). Co je však na Malé lži nejlepší je to, že se vyhýbá všem kýčům, přehnaně emočním scénám a nesnaží se člověka v každé scéně rozbrečet, jako to dělá spousta amerických filmů o neléčitelné nemoci. Naopak, tenhle film téma pojímá komorně, s příjemnými chvílemi, nesnaží se z diváka dolovat city co minutu, místo toho vše postupně buduje, aby ve finále vynikl. A přesně takový typ filmů mě dokáže dojmout a taky že dojal, protože zase po dlouhé době mi pár slz na konci filmu ukáplo (naposledy to bylo snad film O Schmidtovi). Když si teďka vzpomenu na film Vzpomínky na lásku, který jsem viděl v úterý a který se strašně snažil o to, aby u filmu vybrečel oceán, o to víc cením Malou lež, která nepotřebuje srdceryvné kýče, aby dojala. Možná jen na té hudbě mohli ubrat. Jinak ale už nemám co vytýkat, navíc se mi strašně líbil konec a ta scéna v titulcích, která mě docela překvapila. Fakt se mi to líbilo a sám jsem z toho dost překvapený, jelikož jsem se prostě obával kýče. 5*(29.5.2020)

  • classic
    ****

    V Číne majú vraj taký „zvyk” nepovedať umierajúcemu, že práve umiera, a tak mu to skrátka zataja až do úplne poslednej chvíle, keď sa už schyľuje k tomu najneodvratnejšiemu, čo sa mimochodom týka aj jednej z miliónov takýchto nezastaviteľných, smrteľných (rakovinových) diagnóz, i večne pozitívne naľadenej babičky Nai Nai, ktorej ostáva pár mesiacov života... Jeden z babičkiných synov emigroval pred štvrť storočím do Ameriky (do New Yorku), kde sa nadobro usalašil, že má milujúcu manželku a dcéru Billi, potenciálnu spisovateľku, keď druhý zo synátorov sa uchýlil do krajiny vychádzajúceho slnka. Cez mobilný telefón sa takto na úvod filmu rozprávajú babka s vnučkou, keď ale Billi nemá ani tušenia, kde sa akurát Nai Nai nachádza, je v špitáli, na vyšetrení, že jej sestra má známosť o výsledkoch, ktoré v zachovaní familiárnej pohody radšej utají, no na druhej strane všetko „vytrúbi do rozhlasu” smerom k najbližším príbuzným, ktorých citujem o pár riadkov vyššie. Všetci (najprv synovia) sa oboznámujú s vážnou, stresovou situáciou, že pôjdu ihneď navštíviť Nai Nai do Číny, ale s tým, že plánujú zostrojenie falošnej svadby, a to len kvôli tomu, aby boli s ňou v posledných fázach jej života, kedy sa kompletne ksichtia tak, akoby sa vôbec nechumelilo, skrátka nedávajú na sebe znať akékoľvek emócie, a preto so sebou nevzali budúcu spisovateľku, ktorá ale sama dorazí, keď absolútne nie je už isté, ako nakoniec skončia vzťahy v rodine, či sa Billi preriekne... ? _ Zhliadol som jeden z najdecentnejších filmov roku 2019 (aj z iných rokov), v ktorom prevažuje čínština nad angličtinou, keď taktiež príliš netlačí na pílu, kedy scéna za scénou plynie pokojným tempom bez strachu z toho, čo má prísť, s nepopísateľným hereckým koncertom-Shuzhen Zhao v úlohe Nai Nai, ale najmä Awkwafina ako Billi, do ktorej som sa asi na chvíľu i platonicky zamiloval, že má peknú, mäkkú zadnicu, ale samozrejme, nielen kvôli tomu, mimochodom, zahrala to maximálne skvostne ? Lulu vedela, čo robí, lebo je to priamo z jej vlastnej skúsenosti, a tak tomu dodala aj patrične neuveriteľný zápal po živote z pohľadu hlavnej protagonistky, „ktorá vôbec nevyzerá na to, že by mala čoskoro zomrieť” . Zbohom ? - (slovenský preklad pôvodného názvu filmu v angličtine The Farewell). Bude to tak ?(4.12.2019)

  • Awkwafina

  • - Rovnaký vtip o "mačke na streche" a zomierajúcej matke, ktorý zaznie pri večeri, povie vo filme Kozoroh 1 (1977) kozmonaut Peter Willis (Sam Waterston). (_marduk_)