Režie:
Mike NicholsScénář:
Jules FeifferKamera:
Giuseppe RotunnoHrají:
Jack Nicholson, Ann-Margret, Art Garfunkel, Candice Bergen, Rita Moreno, Cynthia O'Neal, Carol KaneObsahy(1)
Sandy a Jonathan, dva přátelé, znající se už z dob studií na vysoké škole, procházejí nezávisle na sobě vleklou krizí. Každý jejich pokus o navázání smysluplného vztahu končí hořkým neúspěchem. Jack Nicholson a Art Garfunkel v hlavních úlohách tragikomického dramatu z dob, kdy Americe vládly květinové děti. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (78)
Mike Nichols je možno najvačší expert na medziľudské vzťahy, čo sa týka úprimnosti a "bezprikrášlenosti" ich podania, aký kedy v Hollywode nakrúcal. Možno spoločne s Kubrickom, lenže ten bol žánrovo všestrannejší. Film vystihuje nielen odcudzenosť doby, ktorú odvtedy môžeme nazývať modernú, jej typických predstaviteľov, mladých úspešných mužov a ich vzťahy, ale myslím, že vystihol aj moment, keď sa z človeka stáva osobnosť, ktorá ho poznamená viac, ako si možno pripustí a jeho bojujúcu prirodzenosť "preklopí" tým nesprávnejším smerom. To sa tu odohralo v prípade Nicholsonovej postavy. Tá Garfunkelova síce žije sporiadanejším životom, ale je stále pod silným vplyvom psychicky silnejšieho kamaráta a tak sú Telesné vzťahy výbornou psychologickou drámou a ukážkou života moderného človeka v modernej dobe zároveň. Rozplývať sa po neviem koľký krát nad trefnými dialógmi v Nicholsovom filme nemá zmysel. ()
Pohodová retro konverzačka o sexuálním životě několika obyčejných lidí ve značně neobyčejné době, která i po letech udivuje hlavně tím (jak už napsal POMO), že charakter lidí se od té doby vlastně nezměnil a za některými frázemi a moudry z úst hlavních hrdinů zaručeně poznáme i sami sebe. Velká škoda, že scénáři postupně trochu dochází dech a v úplném závěru už jsem chtě nechtě několikrát zazíval nudou. A nezabránil mi v tom ani jeden výjimečný herec (Nicholson), ani jeden výjimečně dobře obsazený herec (Garfunkel). No zkrátka jen lehký nadprůměr.. 65% ()
Kvalitní film o partnerských vztazích. O mužském pohledu ve vztazích, kdy jsou často hnáni prvotní touhou po sexu. Kdy časem dochází k zevšednění, ztrátě zamilovanosti a romantiky, které přechází k nově hledaným objektů, které by v nich znovu probudili muže se všemi jejich potřebami a vášněmi. Jonathan (skvělý Jack Nicholson) a Sandy (dobrý Art Garfunkel) jsou přátelé, kteří spolu prožívají první lásku a první sex. Jsou konfrontovány jejich partnerské vztahy, kdy dochází k obměmě, až spotřebě. A každé dobře míněné nové a hlubší pokusy o vztah končí rozpadem. Susan (Candice Bergen) je jejich společnou láskou, která sama od sebe nedokáže zvolit jednoho, nebo druhého. Bobbie (Ann-Margret) neváhá použít všech prostředků, aby dosáhla sňatku s Jonathanem. Cindy (Cynthia O'Neal) je soutěživá a rázná. A nakonec Louise (Rita Moreno) a mladičká Jennifer (Carol Kane). Vyjevuje se nám s určitým nadhledem několik etap z jejich životů, lásek, sexu a partnerek. Aby nakonec došel k nepříliš lichotivému závěru, že to co hledáme, nejsme schopni nalézt. Neboť vše už je předem odsouzeno k nepříliš šťastnému konci. Doba je neúprosná a žena nás rychle za novými zážitky a prožitky a stále budeme mít pocit, že je to málo. Vyšumění, které snad pramení z nudy zevšenění a malé úcty k tomu druhému? ()
Jednou z nesporných schopností Mikea Nicholse je efektní vyobrazení mezilidských vztahů( Who's Afraid of Virginia Woolf?, Working Girl, Closer) a Carnal Knowledge není výjimkou. Režisér se nezaobírá úvodem okolo příběhu a jde rovnou k věci. Postupně rozebírá charaktery a cíle hlavních postav, jejichž projevy znějí autenticky, obzvlášť satirické sekýrování J. Nicholsonem vůči své přítelkyni. Úderný a velmi atraktivní snímek, jehož finální postoje k přátelství, sexuálnímu životu a manželství, mají zaručeně hlavní podíl na divákově nevšedním zážitku. 75% ()
Konverzačné snahy o telesné vzťahy. POMO má pravdu, že podobné problémy sa riešia i dnes, 42 rokov od premiéry. Stále však ide o ten istý segment spoločnosti, čo ich rieši. Dobre situovaní príslušníci vyššej strednej triedy. Sústredení na tvary a dizajn. Tiel, nábytku, áut: módy . Túžia po stabilnom cieli a zároveň po bezbrehom hýrení. Viac než priebeh si vychutnávajú méty. V športe (čo som kedy a za aký čas zdolal), turistike (kde som bol, rarity, destinácie) i sexe (počet partneriek/stykov za noc/ raritné miesta). Realitní agenti, moderátorky, právnici, ítečkári, ekonómovia, veľkopodnikatelia. Od mladosti sústredení a pripravovaní na ťažké biznisy. V kariére viacmenej úspešní. Niektorí neskôr unikajú k alternatívnym formám života (farmy, dobrovoľná skromnosť, osvetovo-kultúrna činnosť), no vo vzťahoch často pokrivkávajú. Prílišné sústredenie na ideový či hmotný cieľ a nie na prežitie a užitie si konkrétneho vzťahu, bárs by trval len jeden deň im znemožňuje normálne prežívanie. A aby sme si my ostatní mysleli, že takto to má každý/každá nakrútia pre nás takéto osviežujúce dielka plné beznádeje o tom, že môžete sa životom prešukať, no aj tak skončíte u lacnej prostitútky alebo sa môžete upnúť na rodinný život, no ten Vás prestane baviť a rodinná idyla končí v rukách rozvodových právnikov. Potom sa možno kus pretrkáte a užijete vynechané hýrenie počas štúdií, aby ste v strednom veku skončili s nejakou alternatívnou pizdou v batikovo štrikovaných róbach a arafatke okolo krku, žijúcou z vesmírnych energií a kadejakých čakier makier. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- S filmem měla v březnu 1972 problém Albany v Georgii a rozhodla, že snímek je obscénní a odsoudila provozovatele kina Billiho Jenkinse za jeho distribuci k 12 měsícům a pokutě 750 amerických dolarů na základě přísnějšího tzv. Millerova standartu. Film byl zabaven. Proces se stále pro Jenkinse nevyvíjel dobře, u soudů byl opakovaně odsuzován, až poslední naději získal u Nejvyššího soudu pro USA v roce 1974, který zrušil verdikt odsouzení Nejvyššího soudu státu Georgie. (Zetwenka)
- Někteří mužští diváci si stěžovali, že je jim snímek nepříjemný, protože zachycuje svazky, které jsou běžné, ale zcela nefunkční. (Zetwenka)
- Když se Jack Nicholson připravil k natáčení lechtivých scén, upozornil všechny na place výkřikem "Here comes Big Steve!" (D3VIL)
Reklama