poster

Persona

  • Švédsko

    Persona

  • anglický

    Persona

  • Slovensko

    Persona

Drama / Psychologický

Švédsko, 1966, 85 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Producenti:

Ingmar Bergman

Střih:

Ulla Ryghe

Scénografie:

Bibi Lindström

Masky:

Börje Lundh

Kostýmy:

Mago
(další profese)
  • džanik
    ****

    Existovala vůbec nějaká Alma? Pokud ano, existoval nějaký terapeutický pobyt na chatě? "...Volání naší víry a pochyb do temnoty a ticha, je jedním z nejstrašnějších důkazů naší opuštěnosti a našeho vyděšeného vědomí." Nesouhlasím, stejně jako Alma. Bůh není mrtev, to jenom člověk ožil a zpyšněl... A bojuje se svými slabostmi (a opakovaným podléháním), se sobectvím a leností, se strachem. Koktejl lásky a krutosti, odvahy a zbabělosti. Šel jsem tuhle od sestry přes Mělník do Všetat na vlak. Je tam v polích za Zábořím kus dlouhé rovné panelové cesty. Fotím si kopečky a narcisticky obrátím fotoaparát i proti sobě. Podíval jsem se na snímek a zarazil se (zmenšil se?). Uvědomil jsem si v tu chvíli sám sebe, snad svoji duši resp. že "i když jsem zrovna fyzicky sám, tak sám nejsem" a že bych se klidně mohl a možná měl sám před sebou - před Bohem - stydět. Věřím, že se opravdu budu jednou zpovídat z toho co jsem (ne)udělal a (ne)řekl. Na vysvětlení zážitku chybí slova. Pozn. neužil jsem halucinogeny, nezakopnul o panel a nespadl na hlavu a ani se neléčím se schizofrenií...(7.7.2013)

  • viperblade
    ****

    Tenhle film mi opravdu ukázal pravý význam slova génius - když někdo se snaží přenést emoce (u tohoto snímku hlavně ty negativní) z plátna na diváka. A i když to divákovi (mně) není příjemné a občas nechápe, co tam dělají ty prostřihy (tipl bych si, že to má co dělat s tou atmosférou, většinou tam taky nebyly příjemné věci, například velký pavouk, ale to je jen můj odhad, nejsem filmový teoretik, tak fakt nevím) tak stejně vás to pohltí a nepustí až do konce. Bergman tohle očividně uměl a taky měl vkus na skvělé herečky - Bibi i Liv byly famózní. Pokud bych vám měl doporučit jen jednu věc předtím, že se rozhodnete zhlédnout tento film, bylo by to asi tohle - připravte si pevné nervy a hoďte se do klidu. A tím myslím doopravdy, protože věřím, že na hodně slabé povahy by tento film mohl mít až destruktivní účinky. 80 %.(4.11.2012)

  • Dr.Zhivago
    *****

    Přiznám se, že jsem Personu nikdy nepochopil, a asi ani nikdy nepochopím. Dokonce se mi po prvním shlédnutí zase až tak moc nelíbila, ale jednoho letního večera pod vlivem alkoholu se ty černobílé obrazy daly do pohybu a dnes si vždycky rád dopřeji tento depresivní šleh jen proto, abych si poté uvědomil, že výklad je stejně přitažlivý jako chuť na další láhev... :)))(24.2.2009)

  • lamps
    *****

    Jeden z filmů, kvůli kterým se jednoznačně vyplatí na chvíli ignorovat celý okolní svět a přijmout nové estetické a intelektuální hodnoty, jež nám jeden geniální umělec exkluzivně a zadarmo předkládá. Kouzlo Persony tkví v tom, že chápeme, o čem chce vypovídat, ale její výpověď probíhá způsobem, který následně nelze doslovně interpretovat a vysvětlovat. Minimalistická, ale nekonečně kreativní oslava filmové řeči, tiché i konverzační, spalující psychologická hra s dvěma stěžejními charaktery a s diváckým očekáváním, které je v průběhu vystřeleno na maximum, přestože Bergman nepotřebuje šílené zvraty ani velkou pointu. Za málo peněz neskutečné množství poctivého filmařského kumštu, já děkuji...(15.2.2016)

  • Radko
    ****

    Úvodnú experimentálnu obrazovú koláž sprevádzanú modernou vážnou hudbou vzápätí vystriedajú scény zoznámenia s diagnózou ženy, známej herečky. Nasleduje jej terapia v nemocnici, v prírode. Jednotlivé scény tvoria obrazové kompozície využívajúce šerosvit, tieňovanie, sústredenie na tváre, podchytené raz zjavnejšou, inokedy jemnou symbolikou. Nielen známa dvojscéna (ten istý dialóg braný raz pri pohľade na jednu, druhýkrát na druhú ženu) ústi do snovo surreálnych sekvencií, ale ozvláštnenia sú podávané v priebehu celého filmu, či už obrazové alebo dejové. Nemenej dôležité sú skvele sústredené herecké výkony oboch hlavných hrdiniek. Na jednej strane dobrovoľne mlčanlivá herečka (teda tá, čo slová zvyčajne rozdáva) a na druhej strane ukecaná zdravotná sestrička (zvyčajne utišuje). Sledujeme najrozličnejšie polohy ich vzájomného vzťahu od zoznámenia sa, zbližovanie, rozvrat, ubližovanie si až po vzájomné ohmatávanie si duší. Analýza ženskej psychiky až na dreň.(7.7.2005)

  • - Hlas vypravěče, který ve filmu zazní, patří Ingmaru Bergmanovi. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Obraz matky, po kterém hmatá tajemné dítě, je složen z tváří obou protagonistek příběhu Bibi Andersson a Liv Ullmann. (Charlizee)

  • - Podle svých slov se Ingmar Bergman během natáčení zamiloval do Liv Ullmannové. (mi-ib)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace