Obsahy(1)
Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci společností Negativ, Alegria, České televize a ARTE, je uceleným životním portrétem jednoho z předních českých režisérů Miloše Formana, sumarizuje jeho životní cestu, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr. (Negativ Film Productions)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
O uceleném portrétu nemůže být příliš řeč – třeba filmy Muž na Měsíci či Goyovy přízraky jsou zmíněny až v závěrečném shrnutí Formanovy filmografie a řadě jiných se snímek věnuje jen v míře sdělení jejich základní myšlenky a shrnutí kontextu jejich vzniku. Pro laiky je nicméně poutavý a věcný dokument, realizovaný napůl v češtině a napůl v angličtině, skvělým úvodním náhledem do Formanovy tvorby (a plně srozumitelným i pro zahraniční, potažmo americké publikum, což je výtečné), znalci zas ocení pasáže věnované Formanovu dětství a osobnímu životu, jež doprovází fantastické archivní materiály i unikátní video záznamy ze soukromého vlastnictví Formanovy rodiny. ()
Pro někoho, kdo neví o Formanovi vůbec nic, může být tento film dobrým úvodem k životu a dílu, ale z širšího hlediska (tj. bez nějakého obecného přínosu, objevnosti atd.) je to neúspěch a zklamání. Paní Třeštíková se spokojila s pouhou rekapitulací bez nějaké hlubší reflexe nebo snahy říct něco ještě nevyřčeného (k čemuž lákal slibný název s konfliktní předložkou "versus", který se ale ukázal být jen pouhou neobsažnou referencí na mnohem zajímavější dokument Chytilová vs. Forman). Výsledkem je tedy pouhý sestřih známých záběrů; výsledkem je kompilace, v níž mluví jen Forman (ať už sám nebo prostřednictvím textu čteného jeho synem, což je navíc paradoxní vzhledem k úvodní poznámce, že se Forman nerad soustředí sám na sebe) a na jejímž vzniku mají největší podíl již zmíněná Chytilová, Vojtěch Jasný a další primární autoři, bez nichž by Třeštíková neměla co stříhat. Paní Třeštíkové se sice podařilo vytvořit poměrně ucelený kompilát, který drží tvar a sám o sobě dal jistě hodně práce, ale nejsem si vůbec jistý, jestli takto vynaložené úsilí stálo za to. A vlastně i ti, kdo o Formanovi neví vůbec nic, budou tímto filmem ochuzeni, či dokonce oklamáni, protože Formanův život se zde omezuje rokem 1996: I když některé filmy byly doslova odbyty alespoň kratičkou zmínkou (Ragtime), Muž na Měsíci a Goyovy přízraky byly vynechány úplně (a stejně byla ignorována Dobře placená procházka). Tím se vlastně jen zvýraznila bezradnost závislosti na práci předchozích dokumentaristů a odsoudilo tento dokument k bezvýznamnosti. ()
Vůbec mi nevadí absence ukázek z novějších filmů, na ty se můžu podívat sama, k tomu nepotřebuju ani Formana, ani Třeštíkovou. Dokonce se smířím i s tím, že Třeštíková si evidentně těch novějších filmů zatím nevšimnula. Při natáčení časosběrných dokumentů se naučila trpělivosti, tak trpělivě čeká, až na ně dojde řada. Seskládala zajímavě vypràvění Miloše Formana o sobě, svých pocitech a názorech. Naštěstí jsem neviděla tisíce dokumentů o Miloši Formanovi, tskže nemám pocit, že všechno už jsem někde slyšela. Ráda bych škarohlídy upozornila na komentář, který za svého tátu četl Petr Forman. Dovolím si předpokládat, že tyto informace v žádném dokumentu nezazněly. Třeštíkovou mám ráda, bála jsem se, že tento typ dokumentu pro ni bude náročně tenkou ledovou plochou, ale vybruslila z toho se ctí. ()
Pro mě ve filmu nezaznělo nic nového, Formanův život znám. Ale chápu, že pro nezasvěceného diváka budou informace velmi zajímavé. Dokument je citlivým a uceleným pohledem na Formanův osobní i profesní život. Vše komentuje sám Forman sestříhaným materiálem z archivu. Autorka jeho vyprávění doplňuje záběry z filmů, předávání oskarů a Formanova soukromého archivu. Z natočených filmů jsou zmiňovány opravdu pouze ty nejstěžejnější, takže divák není zahlcen. Dokument je půl na půl v angličtině a češtině. Na konci zazní něco jako poselství. Povedené. ()
Krásná pocta pro tohoto skvělého filmaře, Čecha, jenž dobyl svět a svým umem ukázal, že to dělá líp jak většina ostatních. Forman filmovému umění předal a přidal co mohl a zapsalo se to do světové kroniky filmu. Teď je řada na nás, aby jsme jeho odkaz s péčí uchovali. A to se paní Třeštíkové povedlo. Nejedná se o žádný velkolepý dokument akademicky rozebírající jeho tvorbu, jedná se spíše o zachycení jeho neskutečné lidskosti, jež z něj vyzařovala kudy chodil. 8/10. ()
Reklama