Reklama

Reklama

Psanec El Topo vyzve na souboj nepřemožitelné Čtyři pány pouště kvůli lásce jedné ženy. Poráží je a dosahuje vyšší úrovně vědomí, zradí ho však jeho žena. El Topo začíná novou existenci jako svatý muž a ujímá se osvobození komunity vyděděnců. (Film Europe)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (150)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Už prvé sekundy filmu mi jasne naznačili, o čo tu vlastne pôjde. Po púšti cvála na čierno odetý pištolník so svojím nahým(!) synčekom. No a čo nasleduje potom sa slovami opísať nedá. Je to tak bláznivé a tak bizarné, že to už má s nejakým umením máločo spoločné. Asi môžem byť rád, že v polovičke 70. rokov skrachovala Jodorowského verzia sci-fi románu Duna. To by už tí, čo kritizujú Lynchovu verziu, asi už neprekusli vôbec. Zhrniem to takto. Poznám človeka, čo by na EL TOPO povedal: ,, Za také filmy by nemali platiť diváci, ale tvorcovia by mali platiť divákom za to, že si ho vôbec pozreli." Keďže som za to nezaplatil a takisto mi za to nezaplatili ani tvorcovia, tak si myslím, že sme si kvit. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

El Topo je film sakra unikátní. Výjimečně nekorektní a to nejen obsahem ale i formou, kterou by si dnes myslím filmaři dovolit prostě nemohli, kdyby to nebylo za cenu promítání někde po pidiklubech (ne, není toho docíleno prvoplánovým ala snuffem). Groteskní, teatrální, pitoreskní a já nevím jak ještě -ní. Nebyl by žádný problém utopit se ve stránkách interpretací a myslím, že by se vzájemně ani moc nemusely lišit, protože přes symbolismus, převážně opravdu neprvoplánový, je snímek jasně sdílný. Jen nesděluje jednu konkrétní věc. Sděluje toho mnoho. Jodorowsky má koule a bude to se vší pravděpodobností taky pěknej exot. Religionistika je snímkem protkaná, ale nemůžu se zbavit pocitu velkého opovržení lidským faktorem této nadpozemské domény. ___ (asiSpoilery) Hrdinova cesta vede skrze dospívání a dobrou myšlenku nabubřelostí a světem hříchu. Zradí nevinného pro neodolatelný chtíč a zrazuje postupně víc a víc sám sebe. .. Setrvačnost mě žene kupředu, nevím za čím. Možná to co jsem hledal je na druhé straně. Neměl bych se vrátit, neměl bych se raděj zastavit a stát. Stejně nemám co ztratit. Ale škoda toho času mohl jsem místo té divné cesty tam a zpět zůstat klidně spát .. (WWW - Kůň) Přichází o vlastní tvář, přichází o svůj chtíč a zradou upadne v milost druhé šance. Marné pro spásu, užitečné pro odčinění hříchů. Ne každý podlehne svodům, kterým on čelit nedokázal. Jeho učeň, ač zrazen, zachoval si svou tvář čelem k pokání svého pána a zrádce, který až na konci volí cestu mistrů, které podle přemohl. A ta krásně vyčištěná Sodomie na konci? Výjimečné, hodně výjimečné. A vlastně i dost děsivé. Alejandro rozhodně netrpí něčím jako jsou iluze o člověku. A nemá rád dominantní mužatky, jak se zdá. Je to Zázrak!! ()

Reklama

Paldini 

všechny recenze uživatele

Surrealistická vize spravedlivé pomsty, pokušení a očistce s křesťanským, ale i buddhistickým přesahem ve westernovém kabátě. Pistolník s božskými schopnostmi, potom co odbočí z cesty spravedlivé pomsty na cestu násílí, dostává, potom co je zrazen, svou druhou životní možnost a je jen na něm, jakým způsobem ji využije. Avšak kolotoč všude přítomného násilí se začíná pomalu roztáčet. Film je přímo nabitý dusnou atmosférou umocněnou prostředím mexické pouště. Jedna nezapomenutelná scéna střídá druhou. Několik z těchto scén čerpá z děl surrealistů (ukřižovaná ovce, plástve plné medu ve tváři, mrzáci, králičí mistr), jiné jsou umocněny krvavou pointou (zúčtování s plukovníkem, ruská ruleta). U každého jakoby mikropříběhu je umně zvolen hudební motiv (počáteční procházka městem mrtvých, hned následovaná bizarními hrátkami tří pistolníků). Ono, ty mikropříběhy nejsou žádným překvapením, uvědomíme-li si, že Jodorowsky je v první řadě uznávaný komiksový autor. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) 2014: Už jsem na to přišla. Jodorowského estetika mi připomíná ilustrace Borise Jirků. Také mne fascinuje, že je to mnohem dojemnější, než si pamatuji. Zvlášť práce s hudbou. A všeobecně mě dojímá, jak jsem za posledních pět let dospěla. (Úryvek z původního komentáře z roku 2009: "Za všechny ty filmařský a divácký věcičky bych dala jasně plnej knedlík, protože jsem zvrhlej pozérskej narcistickej antisociální mizantropní prasák...") Tehdy jsem ještě nepsala spisovně a také spoustu věcí nechápala. Dnes nevidím na Krtkovi zvrhlého nic (respektive to, co je zvrhlé, je zástupce zvrhlosti samotné a tak je to správně) a některým aspektům rozumím víc (nebo jinak), než předtím. Jsem zvědavá, jak ho uvidím 6. prosince 2019. Protože jsem se na film spontánně podívala na den přesně, měla bych z toho totiž dozajista udělat tradici. ()

Mononoke. 

všechny recenze uživatele

Jodorowsky o svém filmu řekl: Kdo ho nepochopí je omezený idiot. :) POZOR spoiler a děsně zmatený komentář: První část filmu byla naprosto výborná - hippiesácký western, zápletka něco na způsob temný mstitel (toho jsem neviděla ale tak nějak si to představuji:), který kvůli své lásce a mužské ješitnosti jede do pouště zabít čtyři pouští mistry - hippiesáka v cisterně, chlapa s králíkama, frajírka s kvíkající partnerkou a dědánka co umí kung fu, druhá část na mě působila jako úplně jiný film. Topo se ocitá v jeskyni, kde žije rodina zdegenerovaných příbuzných (úplně jsem z toho cítila inspiraci Zrůdami) odkud není úniku. Vzápětí se Topo z jeskyně dostává s přítelkyní trpaslicí ven a vydělávají peníze jako "klauni" v hnusném pouštním městě. Za ně mohou žít venku a prokopávat se do jeskyně a osvobodit tak zbytek klanu. Celý děj filmu se odehrává v jakémsi kruhu, kde El Topo (otec který vysadí na začátku filmu svého syna v klášteře a odjíždí pryč s cizí dívkou, říká "Jednou mě zabiješ") je zároveň ten samý syn, který na konci filmu odjíždí s trpaslicí a jejím dítětem (což jakoby zase další syn) pryč z města a stává se temným mstitelem. Pro mě 85%, nechápu jakto že tu má tak nízké hodnocení (LFŠ 2008) ()

Galerie (63)

Zajímavosti (15)

  • Alejandro Jodorowsky měl několikrát snahu o zfilmování pokračování. Bohužel kvůli finančním potížím se toho nikdy nedocílilo. A to se režisérovi kolikrát snažil pomoci John Lennon. (Emo-haunter)
  • Vizuální stránka byla hlavním bodem sváru mezi kritiky filmu, kteří debatovali o tom, zda jsou sekvence a montáž smysluplné nebo pouze vykořisťovatelské. Pokud jde o symboliku ve filmu, Vincent Canby z The New York Times napsal: „Jsou tam všichni, ve filmu, který je celý vnitřností (doslova), ale který nemá žádné tělo, které by dalo vnitřnostem zvláštní tvar nebo funkci.“ Canby zjistil, že film je podvod. Gene Siskel z Chicago Tribune komentoval, jak byly vizuální prvky vnímány v rámci drogové kultury. Siskelova recenze uvádí: „Pod vlivem se El Topo stává násilnou, rádoby erotickou freakshow, a to, předpokládám, může to být velmi těžké. Jiným stačí zívnout.“ (Emo-haunter)
  • Krtek byl zprvu undergroundový snímek, kterému se až díky Johnu Lennonovi dostalo celosvětové distrubuce. Zaujal ho natolik, že přesvědčil svého blízkého přítele, aby koupil práva a postaral se o distribuci. (Arbiter)

Reklama

Reklama