Režie:
Roman PolańskiKamera:
Tonino Delli ColliHudba:
VangelisHrají:
Hugh Grant, Kristin Scott Thomas, Emmanuelle Seigner, Peter Coyote, Victor Banerjee, Stockard Channing, Patrick Albenque, Geoffrey Carey, Ysé Tran (více)Obsahy(1)
Po úspěšném kriminálním thrilleru FRANTIC natočil Roman Polanski další "pařížský" film - erotické drama podle knihy Pascala Brucknera Hořký měsíc. Ve středu jeho pozornosti se opět ocitají cizinci, vykořenění ze svého prostředí a prožívající nečekaně intenzivní a destruktivní citovou lekci. Mladý britský manželský pár, Nigel a Fiona Dobsonovi, se na cestě lodí seznámí s krásnou francouzskou tanečnicí Mimi a jejím starším invalidním americkým manželem Oscarem. Invalida vycítí mladíkův zájem o jeho manželku a po několik večerů mu vypráví šokující příběh jejich trýznivého vztahu. Oscar žil v Paříži, kde se nepříliš úspěšně pokoušel o spisovatelskou dráhu. Se servírkou Mimi prožil vášnivou romanci; po nějaké době se však dívky přesytil a musel vynaložit všechen svůj cynismus a krutost, aby se jí zbavil. Mimi se mu však krutě pomstila a připoutala ho k sobě navždy. Pár je nyní spojen poutem nenávisti a zmarněné lásky až za hrob. Setkání s podivnou dvojicí odhaluje dlouholetou manželskou krizi mladého páru, žijícího ve zdánlivém klidu jen proto, že nikdy neprošel milostným "rájem ani peklem". Frustrovaná, poddajná Fiona je však žárlivostí vyprovokována ke vzpouře proti svému citově pohodlnému, chladnému manželovi; katastrofa je stejně bouřlivá jako předchozí zdánlivý klid.
Polanského pesimistická vize vypovídá o odvěké přitažlivosti mužského a ženského principu; ale muži a ženy neprožívají věci totožně (měsíc na obloze je pro Oscara sladký, pro Mimi však hořký) a mnohdy se míjejí. Jakýkoli dlouhodobý závazný vztah je podle tvůrce odsouzen ke krachu, jenž může mít v nejlepším případě podobu trpké a chladné "tiché dohody" (Dobsonovi), v nejhorším však skutečného pekla na Zemi (Mimi a Oscar). Stylově vytříbené drama jako vždy u Polanského popisuje zběsilý "balet citů" hrdinů s chladným, místy sarkastickým odstupem. Téma i atraktivní, avšak nikoli samoúčelné erotické scény se sadomasochistickým nádechem pravděpodobně zajistí jinak poněkud tezovitému snímku divácký ohlas. (oficiální text distributora)
(více)Diskuze
chujovina jak traky ......
Poznate nejaky podobny film? Okrem spominanych Eyes wild shut. Velmi by mi to pomohlo
Mr. Apacha: Měla jsem spíš na mysli, že v knize se dokážu víc vcítit do hlavních postav, protože jsou lépe "zobrazeny" vnitřní pochody toho kterého hrdiny, film je zaměřen zase na jiné stránky věci. Měla jsem spíš napsat, že jsou nesrovnatelné, protože jak kniha, tak film nabízí úplně něco jiného. . . Namátkou mě zklamal Hotel Rwanda, Bílá masajka. . Šandík: Ten tvůj zmíněný pitení přepis mi např. u Rosemary má děťátko vůbec nevadil, přišlo mi to hodně věrné knize, prostředí, postavy, chování hlavních hrdinů, až na ten konec. . . ale jinak s tebou souhlasím v tom, že to není v každém případě ta nejlepší cesta k úspěchu. . . a díky za tip na server. . ! :)
Mona07: Zatím ne. (Mimochodem, pokud jde o knihy, doporučuji server http://cz.librarything.com ;o) Mr.Apache: Taky znám několik takových. Bez velkého přemýšlení třeba Vláčilova Markéta Lazarová, která mi přijde výrazně lepší než Vančurova předloha. Určitě bych jich ale našel o dost víc... Kromě toho jsou ovšem i takové, kde je kniha výborná a film taky, a přitom jsou obojí autonomní díla. Nejlepší filmové adaptace literárních předloh jsou IMHO ty "neuctivé", nejhorší ovšem často taky. Každopádně pietní "přepis" knihy do podoby filmového vyprávění je cesta do pekel téměř stoprocentně ;o)
Mona: Filmů, které jsou stejně dobré nebo lepší než jejich knižní předloha, znám několik.
Šandík: Jasně, to je známý fakt, neznám film, který by byl lepší, než kniha. . . Četl si?
Mona07: Vzpomínky se špatně zfilmovávají, Ono vzít se jako námět pro film knihu je vlastně vždycky docela o hubu ;o)
Knihu mám doma, už se těším, až si ji přečtu... a pak šup na film.
Šandík: Vyšla, ale to už určitě víš. Film není zdaleka tak niterný, jako kniha, která je z větší části zaměřená na "vzpomínání".
Heuréka! Takže je to natočený podle knihy. Myslel jsem si to, ale nepodařilo se mi tu domněnku potvrdit. Ta kniha vyšla i v češtině?
Citelně se odlišuje od knihy... Film drží jen kostru vyprávění z knihy (setkání na lodi, seznámení hlavních hrdinů atd.). Btw knihu napsal Pascal Bruckner, stojí za to přečíst. Jinak skvělé a zničující drama přesně takové, jaké bych od Polanského očekávál.
Jen by mne zajímalo, jestli náhodou nekopíroval od Almodovara z jeho Na dně vášně. Ale je dost možné že to bylo naopak...
Johny_MH ve svém komentu krutě zaperlil (viz. roky vzniku u obou filmů).