Režie:
Daria KashcheevaScénář:
Daria KashcheevaKamera:
Daria KashcheevaHudba:
Petr VrbaObsahy(1)
V potemnělém nemocničním pokoji leží na lůžku starý muž a nehnutě pozoruje svou dceru stojící nad ním. Tento intimní okamžik naruší zvuk rozbitého skla, do něhož narazil malý ptáček. Když jej dcera drží v dlani, vybaví si nepříjemnou vzpomínku z dětství se svým otcem, od kterého se jí celý život nedostávalo pochopení ani lásky. Teď se už před ním není schopna nijak otevřít a sdílet s ním své pocity, i když ví, že to jsou možná jejich poslední společné chvíle… Krátkometrážní loutkový film studentky FAMU Darii Kashcheevy Dcera se dočkal mnoha ocenění – např. Ceny české filmové kritiky, Českého lva za nejlepší studentský film, Ceny poroty pro krátkometrážní film za nejlepší animaci na festivalu Sundace, studentského Oscara nebo i samotné nominace na Oscara za krátkometrážní animovaný film. Bezeslovnou etudu režisérka obohacuje o unikátní snímání za pomocí napodobení chování ruční kamery s typickými švenky, chvěním a zaostřováním, čímž do svého díla vnáší nevídanou dynamiku, syrovost a autenticitu, zpravidla tolik nevídanou v loutkových filmech. Režisérka film věnovala matce a otci. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Všechen ten hluk okolo Dcery mě nechával relativně chladným, protože loutkám v tuzemském podání moc nevěřím - vybaví se mi vždycky primárně Klimtova odhodlaná sterilita a všechny její deriváty. Kashcheeva ale, a vlastně díky jen pár důsledně rozvinutým nápadům, především kameře, dosahuje silného výsledku, který působí živě a úderně. ()
Česko má po letech šanci na Oscara! A za mě sympatičtějšího než za Nabarvené ptáče. Tohle musíte prožít. Jen doporučuji nekoukat v momentě, sužují-li vás nějaké chmury. ()
Asi toho není moc, co dodat. Neuvěřitelná řemeslná a poctivá práce snad v každém ohledu, co se tady graficky dá vidět. Kamera sice nejednou má epileptický záchvat, ale beru, že to je součástí triku. Opět je otázkou věc příběhu a rozuzlení. To totiž je jedna velká subjektivní otázka a jedno velké být či nebýt. V tomhle jsem zcela mimo. Nové a amatérské věci jsou neuvěřitelně chaotické a lyrické, že člověk moc neví, proč existují. Zde je obrovskou výhodou dokonalé provedení. ()
Jako všichni, i já musím vyzdvihnout dynamickou kameru, detaily obličejů a rozostřené okolí, což je něco, na co nejsme u loutkového filmu moc zvyklí. Nejsem si jistý, jestli jsem pochopil veškerou symboliku lidského a ptačího světa. Ale to nevadí, famácké filmy by tu měly být právě od toho, aby pracovaly s náročnější strukturou příběhu. Jasnou zápletku tedy od filmu nečekejte. ()
Daria Kashcheeva svým krátkometrážním snímkem Dcera názorně ukázala, jak se dá bez jediného slova vyjádřit všechna bolest světa. Tedy přinejmenším toho našeho vnitřního, když už ne toho všeobjímajícího. Ba ani mně se nedostává slov, jak jsem jejím krasosmutněním okouzlená i dojatá zároveň. (100%) ()
Galerie (9)
Photo © Film Servis Festival Karlovy Vary
![Dcera - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/201/166201313_c7954a.jpg)
Zajímavosti (7)
- Film se dostal do finále studentských Oscarů v konkurenci 1 615 snímků. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)
- Kashcheeva zvolila pro svůj film unikátní výtvarnou formu, kdy pomocí pohyblivé ruční kamery, což je u loutkového filmu velmi komplikovaná realizace, docílila velmi realistických záběrů. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)
- Loutky a kulisy byly mnohdy vytvořeny z kombinace dřeva a toaletního papíru. [Zdroj: Aktualne.cz] (vyfuk)
Reklama