poster

Dcera (studentský film)

  • angličtina

    Daughter

  • Slovensko

    Dcéra

    (festivalový název)

Krátkometrážní / Loutkový / Drama

Česko, 2019, 15 min

Scénář:

Daria Kashcheeva

Hudba:

Petr Vrba
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Fifer
    ****

    Jako všichni, i já musím vyzdvihnout dynamickou kameru, detaily obličejů a rozostřené okolí, což je něco, na co nejsme u loutkového filmu moc zvyklí. Nejsem si jistý, jestli jsem pochopil veškerou symboliku lidského a ptačího světa. Ale to nevadí, famácké filmy by tu měly být právě od toho, aby pracovaly s náročnější strukturou příběhu. Jasnou zápletku tedy od filmu nečekejte.(15.9.2019)

  • Matty
    *****

    Film upředený z autorčiných vzpomínek na dětství sugestivně vystihuje pocity ženy bojující se sebepřijetím poté, co byla odmítnuta vlastním otcem. Hrdinové krátkého intimního dramatu sice jedinkrát nepromluví, ale přesto díky jemné psychologické odstíněnosti jednotlivých situací tušíme, co zůstává nevyřčené, co se vznáší v tichu a prázdnotě, která je obklopuje. Bezprostřední paradokumentární syrovost, navozená neklidnou ruční kamerou, rychlými švenky či přeostřováním mezi různými plány obrazu, je zjemňována hladkými, výtvarně podmanivými přechody mezi snem a skutečností, minulostí a přítomností. Sjednocujícím principem za oběma stylistickými polohami je snaha o vtažení diváka. Identifikaci s postavami napomáhá vedle emociální uvěřitelnosti také vrstevnatá zvuková stopa. Kromě konceptu, který Dcera důsledně naplňuje, je neobyčejně smělá také upřímnost, s jakou režisérka vyjadřuje úzkost z promeškání poslední příležitosti udělat to, co považujeme za správné. 90%(19.12.2019)

  • Sarkastic
    *****

    Pokud se o pověst českého filmu v zahraničí musí starat kupříkladu slovinský režisér či právě v tomto případě tádžická filmařka, je to docela špatná (a smutná) vizitka pro domácí tvůrce…na druhou stranu ale také výtečná (a podle všeho i zcela zasloužená) reklama pro pražskou FAMU. Daria Kashcheeva mě navzdory všeobecně výbornému přijetí (které jsem bral raději s velkou rezervou) velmi mile překvapila. Nečekal jsem, že by mohla natočit až tak kvalitní studentský, krátkometrážní animák. Sebejistý, perfektně technicky zpracovaný (kamera, střih, zvuk hudba, samotná „živost“ animace…vše na vysoké úrovni), a přitom nijak ošizený na příběhu či emocích (film je smutný a dojemný, ale zde pouze v tom kladném slova smyslu). A skoro až odvážná absence jakéhokoliv mluveného slova v tomto případě vůbec nevadí, možná je dokonce ku prospěchu věci. Vytkl bych jedině zbytečně dlouhý poslední záběr, ovšem jinak obrovská spokojenost, a po opakovaných projekcích (jimiž účinek Dcery neslábne, ale sílí) dávám zasloužených 5*.(1.3.2020)

  • bart_
    *****

    Emocionálně devastující sugesce o deskripci komplikovaného vztahu otce a dcery izolovaných v osamocení s něžně implementovanou implicitní symbolikou, subtilní poetikou a imponovaně koordinovanou alegorií, která je naprosto ideální do deštivého počasí které momentálně panuje v posledních dnech.... Pro snímky studia Maur Film jsem měl vždy nehorázně blahosklonnou slabost a vždy je láskyplně adoroval - je tudíž až neuvěřitelné, do jak distingovaných konjunktur se stop-motion animace v podstatě vyvinula - a to se bavíme pouze v rámci krátkometrážní loutkové tvorby! Darii Kashcheevě každopádně smekám klobouček a klaním se do nezměrné hloubky - ignorace na prestižní ceremonii Akademie filmových věd dodnes nepochopím - poněvadž Hair Love ani v žádném případě není legitimním výhercem a nedosahuje sofistikovaných kvalit Dcery, které bezprecedentně dojmou diváka - alespoň ten Studentský Oskar je zasloužený. Obtížně jsem zadržoval vodopády slané vody.... Verdikt: 9,4 zlomených srdcí z 10(7.6.2020)

  • easaque
    ****

    -4* Trvalo to, ale přece jsem se přes dafilms.com dostal k českému želízku v ohni na loňských animovaných Oskarech. Sice ona se k sošce nakonec nedostala, ale po mém srovnání s ostatními adepty si ji zasloužila. Zpracování je originální a je mi záhadou, jak se dá do loutek vložit tolik živého. Jinak jde o obyčejný lidský příběh, který je plný emocí, avšak na mě nepůsobily přehnaně. Věřím, že další snímek autorky už bude mít větší štěstí. Už teď beru za úspěch zdejší vysoké a určitě zasloužené hodnocení. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 0/// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: X (3*MAX) ](31.5.2020)

  • - Výroba filmu trvala asi rok a půl. (fanda124)

  • - Snímek získal nejvyšší ocenění Křišťál na francouzském festivalu v Annecy a hlavní cenu na festivalu v australském Melbourne MIFF. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)

  • - Kashcheeva zvolila pro svůj film unikátní výtvarnou formu, kdy pomocí pohyblivé ruční kamery, což je u loutkového filmu velmi komplikovaná realizace, docílila velmi realistických záběrů. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)