Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

pepo 

všechny recenze uživatele

Veľmi dobré, ale nie som z toho unesený. Prvá tretina je až príliš poplatná dobe svojho vzniku a nevedel som sa do filmu dlho dostať. Takisto Andrews mi prišiel na drsného detektíva príliš vyžehlený ( kde je Bogart keď ho človek potrebuje?). Na druhej strane - atmosféra funguje výborne, hlavná hrdinka je skvelá ( a originálne postavená) femme fatale a takisto ďalšie postavy a vzťahy medzi nimi sú veľmi dobre rozohrané ( medzi nimi mladý Vincent Price(!) ) a hlavne scenár je vynikajúci, plný falošných stôp a ....ale to by som už spoileroval. V rámci dopĺňania treba vidieť ale netreba mať prehnané očakávania. 8/10 ()

PKD 

všechny recenze uživatele

No. Já tedy k tomuto přistupoval nezaujatě a bez zbytečné hysterie kolem srážení ikon či co. Již dlouho jsem to měl v plánu, už jen kvůli faktu, že se zde hodně čerpalo při tvorbě Twin Peaks a mě tak velmi bavilo odškrtávání jmen jako: Waldo, Lydecker, Jacoby, Laura, etc. etc. Vyloženě noirové detektývky jsem nikdy cíleně nesledoval, tudíž nevím a ani nemohu porovnati, zda je to vskutku TEN the best blablabla. A je mi to totálně fuk. Páč po 5min. (jako u Sunset Blvd.) jsem věděl, že to bude min. na 4 hvězdy. A to je u mne podstatné. Možná i díky stopáži to odsýpalo a ani na chvíli se děj výrazně nezadrhnul apod. nešvary dnešních výblitků. Sice mám 1 výtku, co se týče romantického vzplanutí mezi det. McPhersonem a Laurou, které je zde podáno na ploše max. 11min. a pokud by si nedali jedinou pusinku mezi dveřmi a já již před dávnými lety nečetl, že se on má do ní zamilovati, tak bych to tedy z ničeho v tomto filmu, prakticky nepoznal. Jinak nemůžu nic vytknout. Včetně bezesporu squelle nahláškované postavy Walda (v Twin Peaks se takto jmenuje Loskuták posvátný, checht) Lydeckera, který sype ze sebe zejména v 1.pol. jednu ironickou glosu, za druhou. ,,Mladá dámo. Buď jste byla vychována v neuvěřitelně neomalené komunitě, která nezná dobré mravy, nebo trpíte falešnou představou, že pouhý fakt, že jste žena, vás osvobozuje od pravidel kulturního chování. Nebo oboje´´. A mladinký démon a budoucí držitel filmového rekordu v počtu horrorových rolí Vincent Price, hraje postavu, u které nevím, zda mě znechucuje, nebo baví. Spíše oboje. Jak by řekl Waldík.;-) Za mě, naprostá spokojenost a další bonbónek do sbírky. Perfektní myšlenková regenerace od všech těch pseudo Nadací apod. hyperkorektně rasových sraček (což nám vehementně předkládá jak USA tak i např. UK) v akutně nemocném souč. světě naruby. P. s. Laura je samoz. klasická černovlasá (díky za NEblondýnku) kočka s očky jako cvočky. Zvláště z profilu. Takové už se dneska nedělají. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Sražte ikony k zemi! Pramálo mě zajímá, že LAURA dle některých kritiků patří mezi nejlepší noir snímky. Ano, atmosféra je k nakousnutí - hodně tabákového dýmu, temné ladění, stíny, neustávající déšť. Bohužel dějově Premingerův film neobstojí ani jako průměrná detektivka, dialogy jsou banální a závěrečné rozřešení je tak neskutečně triviální, že se nabízí už od samotného začátku. Jedno z největších zklamání na letošní LFŠ. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Úvod filmu je přesně podle pravidel žánru - do děje nás uvádí vnitřní monolog postavy, po kterém následuje příchod neomaleného detektiva, který dostal za úkol vyšetřit tajemnou vraždu. Postupně se seznamujeme s minulostí hlavní hrdinky a všemi podezřelými. V zápletce nechybí ani twist, po kterém bohužel následuje úpadek tempa, což se naplno projeví v nevýrazném závěru. "Laura" má pověst noir kultu, ale na ty nejlepší ji schází výraznější atmosféra (komornost filmu je místy ubíjející). Naštěstí je tu mnohoznačná zápletka a výborní herci, což film posouvá do nadprůměru. P.S. Po přečtení zdejších komentářů a diskuze si budu muset snímek pustit ještě jednou. Je totiž možné, že jsem něco přehlédl._____ Po dalším zhlédnutí je většina mých námitek zapomenuta a hodnocení navýšeno. "Laura" totiž představuje jeden z těch mála filmů, které si divák může vyložit po svém - vždy tu bude nejednoznačný děj s množstvím obskurních postav a komplikovanou psychologií. U "Laury" se vyplatí věnovat pozornost právě tomu, co je skryto za obrazem. 9/10 ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď temně stylizovaného žánru noir. Tahle černá detektivka (pozitivně laděný název - ženské jméno, přímo kontrastuje s atmosférou filmu) působí jinak než klasické adaptace Chandlerovek, ale detektiv Mark McPherson je stejný cynický typově vyhraněný macho jako filmové postavy ikony filmů noir Humphrey Bogarta... Najdeme tu všechny úhelné kameny vymezující tenhle žánr - věčné příšeří, temno, expresivní, skoro expresionistická, práce se světlem (což ještě více umocňuje černobílý filmový materiál), dobře promyšlenou mizanscénu, temnou náladu (točící se obvykle kolem zločinu...v Lauře se však nesetkáme přímo s příznakovým prohnilým světem plným korupce a bezcharakternosti - uvnitř policie i politiky...), tomu odpovídající počasí percipované jako objektivizovaný psychický stav hrdinů (obvykle tedy prší a je noc či doba někdy nad ránem, počasí které bolí a drásá...), vyhraněně mužský svět, zásadní dějové zvraty (ten v Lauře je tedy skutečně překvapivý a přijde již asi v polovině filmu...), panoptikum postav v různé fázi propletení s vyšetřovaným případem, s čistým štítem však obvykle nevychází nikdo (detektiv Mark McPherson zůstává ale překvapivě racionální a jeho hnací silou je cit k ženě...která je ale předmětem vyšetřování vraždy:-)), doslova posedlost až obsese prací a vyšetřováním, které zcela pohlcuje a zatlačuje do pozadí civilní život, náklonnost k tvrdému alkoholu, redukující se obvykle jen na whiskey, cynismus, drsný humor, ústřední ženská hrdinka coby femme fatale, vše příznakově zahaleno do nikotinového oparu a neodmyslitelná cigareta, která ještě tehdy nebyla politicky nekorektní... To vše pozorný divák objeví a pochopí, že tohle jsou kořeny žánrového stromu, na jehož větvích evoluce nechala vyrašit temné filmové květy, mezi nimiž můžeme hledat kupříkladu i takové kultovní dílo, jako Sedm Davida Finchera...ano, nyní jsme u kořenů... ()

Galerie (73)

Zajímavosti (12)

  • Gene Tierney film původně nechtěla točit, ale nakonec musela kvůli smluvním závazkům. (IQ Tiqe)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkým filmovým institutem na 4. místo v Top 10 kategorie mysteriózní. (TheDude)

Reklama

Reklama