Reklama

Reklama

Žena

  • Francie Woman (více)
Dokumentární
Francie, 2019, 105 min

Žena se zrodila z touhy ukázat svět skrz oči ženy. A pak přišly otázky! Jakými fázemi musí žena projít, aby se z malé holčičky stala osmdesátiletá babička? Jaké jsou její sny a touhy a čeho se nejvíc bojí? Co jí nejvíc zraňuje? Co očekává od života, společnosti a mužů? Jak se cítí ve svém těle a vnímá svou sexualitu? Jakou roli hrají v jejím životě krása a vzhled? Jak se změní její život mateřstvím? Co vlastně víme o ženských touhách a proč se jich některé národy tak bojí? Slabá, hloupá, ubrebentěná, žárlivá, rozpustilá a hysterická, ale i jemná, milá, oddaná a skromná: to vše popisuje ženskou “povahu”. Ale jsou všechny ženy doopravdy takové? Výjimečný projekt Anastasie Mikové a Yanna Arthus-Bertranda, věhlasného fotografa a režiséra vizuálně ohromujících dokumentů Home, Planeta Oceán, Země krásná neznámá nebo Člověk, Vám dovolí nahlédnout do nitra více než 2000 žen ze všech koutů světa a snad ho i mužům pomůže pochopit. (Bohemia MP)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (5)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Ženy z různých koutů světa, z různých sociálních a kulturních skupin, různého věku, barev pleti či náboženství, našly odvahu a  čas promluvit o svých názorech, zkušenostech, intimnostech, o tom, co je ničí nebo posouvá dál, o co v životě přišly nebo co naopak získaly. O bolestech, láskách, sexu, mateřství, nemateřství, o svém místě, o frustracích, diskriminacích, o životě. Asi unikátní projekt o síle žen, o údělu a nesnadné roli, která je jim často hlubokými tradicemi či dokonce zákony předurčena. Některé jsou ušlápnuté, raněné a nesmělé, jiné příjemně sebevědomé, nad věcí a v konečném důsledku spokojené, další jsou hlasitě emancipované, feministické, nabuzené k verbálním útokům a rázným společenským reformám, jedny milují chlapy, jiné ženy, některé se staly ženou, i když se narodily s pinďourem. Některé pláčou, jiné se smějí. Perstrobarevné, vizuálně jako z knihy National Geographic, člověk u každé jedné přemýšlí, odkud asi je... Jednu zlobí nižší plat, než má kolega, jiná je ráda, že nezemřela při ženské obřízce nebo u znásilnění vojáky v hlubokém dětství... Silné. Kvanta témat, z nichž vytáhnu to o tmářských potratových zákonech, které v  Polsku aktuálně otřásá společností. I na Slovensku je taková zrůdnost na spadnutí, protože partička vládnoucích, bigotnícha katolíků už neví co by a zřejmě se náramně třesou na chvíle, kdy budou na skládkách nacházeny mrtvé, vylité, septické dívky, protože jim ještě stále nedošlo, že žena, která z nějakého důvodu děťátko mít nemůže a nemá možnost legálního erudovaného medicínského zákroku, si pomůže u andělíčkářky se špinavým nářadím nebo sama. A absolutně to nesouvisí s tezí: " že neměla roztahovat nohy." Důvodů může být celá řada od sociálních po zdravotní a žena je ta, která má právo o shluku buněk a svém dalším životě rozhodnout. Na Slovensku existuje banda bigotních prvoků zvaná Aliancia za rodinu, z edukativních důvodů doporučuji sledovat, aktuálně kritizují a modlí se za papeže Františka, který jim solidně skočil do úsměvu. Je neuvěřitelné, že jejich žvásty někdo v 21. století podporuje a že za půl roku bude potratový zákon na SVK opět na stole! A i z těchto důvodů ode mne Žena dostává plný počet. Je to přesně ten film, který otevírá celé spektrum témat pro diskuzi, ale především otevírá oči. Doufám, že ho také mnoho očí uvidí. Vše dobré všem. Festival Jeden svet 2020. " Bůh je žena!"- fajné. ()

mr.ratus 

všechny recenze uživatele

Být feministkou, tak brojím přesně proti tomuto typu filmů, v kterém jsou ženy zobrazovány jako nemohoucí oběti v rukách mužského světa. Lituji všechny lidské i nelidské bytosti, které zažívají nějaké utrpení,nezávisle na pohlaví či druhých rozlišovacích znaků. Nicméně líčit život ženy jakoby pouhou trnitou cestu slzavým údolím je minimálně kontraproduktivní. Jedinej pozitivní záblesk ve filmu bylo, když líčily objev orgasmu, ale hned nato tvůrci museli přisadit ženskou obřízku, znásilňování ISIS apod. Jistě, dá se tohle všechno vkoncentrovat do hodiny a půl, ale jakou to má vypovídající hodnotu? Za mě pramalou a na tom jsem se shodnul i s dvěma holkama, s kterýma jsme film sledovali. Počkejte až se začnou podobně ublíženecké filmy točit o mužích. Jak s jedním vyjebala nějaká kurva. Jak druhej chtěl mít rodinu ale žena tomu nepřála. Jak měl třetí šéfovou krávu. Jak měl čtvrtej spocený koule ale žádná ženská tomu nerozuměla. Jak pátej chtěl rodit, ale neměl dělohu. A tak dál. Nemám rád tenhle žánr. Žijte život s tím, co vám přináší. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Spíše pamflet než dokument, s čímž ale nemám takový problém. Ten mám s tím, že úspěchy žen a boje za rovnoprávnost jsou zde váženy čistě pouze v rámci systému, který je na segregaci a útlaku založen ze své podstaty (stejný problém jako mají současné hlavní LGBT+ proudy, tedy snahu o uznání v rámci nespravedlivého systému namísto snahy o jeho proměnu). Feminismus v této formě pak dochází naplnění opět na úkor jiného společenského aspektu. A pak ho zase časem přešlápne jiná fáze. S vědomím tohoto je pak Woman poměrně zajímavým vhledem do různých ženských témat napříč kulturami, ale jako jednotka boje za rovnoprávnost je to jen zástupce trendu marketingových hesel v čase pozdního kapitalismu postaveného na komodifikaci idejí. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Ambiciózní dokument, který se sebevědomě pokouší o nemožné. Podat komplexní zprávu o situaci žen na této planetě. Tedy zachytit život bezmála čtyř miliard lidských jedinců nejrůznějších kultur, společenských tříd, věku a postavení. Ani třináctidílný seriál, který by mapoval jednotlivé problémy, ve filmu naznačené kratičkými vstupy shrnutými do 2-3 vět, by nebyl o moc úspěšnější. Určitě jsou působivé záběry žen různých národů a ras ve svých tradičních krojích, dojme pohled na ženu znetvořenou útokem kyselinou nebo výpověď dívky, která byla nucena podstoupit obřízku, ale všechno jsou to témata, která by bylo potřeba zařadit do kontextu a ten logicky chybí. V řadě zemí vypadá veřejná debata jako by mužský pohlavní chromozom byl genetickou vadou a ve společnosti měl zavládnout matriarchát. V posledních sto letech šel vývoj technologií, ekonomiky a společnosti vstříc ženské emancipaci a jsou to naopak muži, kteří ztrácejí půdu pod nohama. Nevyjímaje z toho ani tradiční konzervativní společnosti, kde je z podstaty věci muž považován za živitele rodiny, a přitom tradiční způsoby obživy mizí, a tím mizí i šance zakládat rodiny. Ve výsledku dokument určitě neurazí, ale to, co předstírá, splnit neumí a nemůže. Celkový dojem: 60 %. ()

Galerie (95)

Reklama

Reklama