Reklama

Reklama

Malířka a zloděj

  • Norsko The Painter and the Thief (více)
Dokumentární
Norsko, 2020, 102 min

Mladá česká umělkyně Barbora Kysilková žijící v Oslu je zoufalá z krádeže dvou svých obrazů. U soudu osloví jejich zloděje a poprosí jej, aby jí stál modelem pro portrét. Postupně se začne vytvářet zvláštní, těžko uvěřitelný vztah a zároveň vzniká neoddělitelné pouto, které tyto lidské bytosti spojí navždycky. Původně krátký dokument o jedné loupeži se proměnil v mnohovrstevnatý příběh o kreativním procesu, meandrech lidských vztahů, možnosti dostat druhou šanci a smyslu života jako takového. Výjimečný dokument s českou stopou, který nadchnul festivaly, kritiky i diváky po celém světě. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Recenze (4)

koci 

všechny recenze uživatele

Do jaké míry se můžou sblížit česká malířka a norský kriminálník, který ukradl její drahý, velkolepý obraz... samozřejmě je to lákavý pro českýho diváka, ale atraktivní to podle mě je i pro fanoušky dokumentů a charakterových studií. Náturou bejvám skeptik a na iluze o upřímnosti doku forem mě neužije, ale jednou za čas se člověk nějaký emoci odevzdá a táhne to s ní až k titulkům i přes všchny ty střihy, hudbu a gesta a další volby - a musim říct, že když záběr po čtvrt hodině zůstal tak dlouho na Bertilově reakci, uvěřil sem mu. Smetlo mě to a po chvíli bojůvek s obezřetností, která varovala, že teď už to půjde jen pomalu z kopečka, tasil film další a další drobný překvapení v podobě informací, struktury a třeba i final shotu, takže na konci sem mohl bejt šťastnej, protože celek tý úvodní náloži dostál. Ale všechny ty kecy stranou, prostě se mi líbí, jak jsou lidi fascinující pavouci a co v nich, mezi nima, a potom zase v nich, vzniká. ()

Fifer 

všechny recenze uživatele

Ten dokument funguje zejména díky osobě malířky B. Kysilkové, která jej táhne. Táhne jej svým uměním a svojí osobností. Tím, že se nebojí odkrýt před kamerou. Takže se jí podaří dostat Bertila z ulity a odhalit jej také. Krásný a citlivý dokument. ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jakkoliv na mě některé bezeslovné scény působily zdlouhavě, je to dokument, který ve mně dlouho dozníval. Jako hyperrealistické obrazy hlavní protagonistky. Na obraze vidíš chcíplou labuť v rákosí, je namalovaná perfektně, přesně až doslovně, proč se tedy zjevnému obrázku vůbec věnovat a prohlížet si ho? Protože v divákovi probouzí mnohem víc, než co na první pohled vidí. Je krásná, trochu znepokojivá, ten obrázek v tobě začne propojovat nitky různých spojení a významů, zadře se ti pod kůži.... I hlavní hrdinové dokumentu jsou na první pohled jednoznační, až klišé - trochu šíblá a umanutá malířka bez peněz a zlodějská smažka. Jenomže nic není tak očividné, jak to vidíme. Pozvolný dokument nás provádí střípky jejich konverzace i bezeslovné komunikace, která se složí do mnohem pestřejšího obrazu, než se prvně jeví. ____ Nemám zájem pátrat, nakolik bylo jejich chování podřízeno dokumentu. I tak je jasné, že ze stovek hodin natočeného materiálu si autoři museli vybrat to, co vyhovovalo jejich záměrům a jiný autor by z toho složil zas jiný portrét. Ale to, co ve finále vidíme, mě uchvátilo. Je to portrét dvou lidí, jejich interakce, jejich snah a jejich traumat a má mnohem větší vypovídající hodnotu, než jen vyprávění o jedné krádeži a nezvyklém přátelství. Protože je to všeobecně platné, všichni máme nějaké rány a všichni bychom na ně chtěli najít lék. Zároveň jde o příběh o umění a jeho síle, o možnosti komunikovat se zdánlivě zcela odlišnými lidmi. A nadto je to neskutečně optimistické vyprávění. Kupodivu. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama