Reklama

Reklama

Epizody(6)

Obsahy(1)

Žena na útěku, odvážný uprchlík, horlivá úřednice a otec v nesnázích. Neznali se, ale teď se jejich cesty protnou v australském záchytném středisku pro imigranty. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (18)

Eluin 

všechny recenze uživatele

Uprchlická krize je jednou z (mnoha) výzev současného světa a bylo jen otázkou času, něž se tomuto fenoménu bude věnovat i nějaký televizní seriál. Mozaika příběhů několika lidí z detenčního centra pro uprchlíky v Austrálii má své reálné předobrazy (jak tvůrci neopomenou před každých z celkem šesti dílů seriálů v úvodu zmínit). Patrně záměrně byly vybrány osudy dost rozdílné, kdy lidé na útěku mají různé motivace, jinak se jim daří ekonomicky, mají jiné rodinné zázemí, apod. Co je však společné, je přímo hmatatelná míra frustrace z jejich osudu. Ta se zejména v prvních dílech přelévá i na diváky a vytváří tak ambivalentní pocit, kdy si na jednu stranu chcete pustit další díl, ale na stranu druhou vám z toho moc dobře není. Zapomeňte na to, že by se zde servírovaly kdovíjaké "happyendy" plné kýčovitého uvědomění typu "jsme přece všichni lidi" a "na kulturních rozdílech nezáleží". Cesta Ameera z Afghánistánu přes Pákistán a Indii do vysněné Austrálie (kde, jak si říká mezi kamarády, přece každý může plnit své sny, že jo...) je plná důležitých životních ztrát, frustrace ze vzájemného nepochopení, kritickou ránu zasazuje zrada (trochu očekávaná) ze strany pašeráků lidí, kteří v konečném účtování vycházejí asi jako nejvíc negativní osoby (i když jejich životní příběh nám v seriálu načrtnut není). Jiné to má Sofie (Yvonne Strahowski), která řeší dlouholeté vztahové problémy s matkou a sestrou (však to znáte, rodič preferuje jednoho z potomků...) a útěk do náruče podivné sekty pak řeší tím, že se vydává za německou občanku a požaduje deportaci do své "země původu" - Německa (tedy přesný opak toho, co žadatelé z detenčního centra dělají). Šílené, kam člověka může dohnat psychická krize. Jsou tu samozřejmě i postavy pracovníků detenčního centra. I na nich můžete vidět, jak je drsná práce postupně mění, z idealistů se stávají nástroje represivního systému až nebezpečně rychle, nicméně rozhodně tu nejsou vykreslení jako "ti špatní". Je jasné, že jejich práce je náročná a často se dostávají do konfliktů, které prostě v daný moment jde jen těžko řešit nějak správně. I oni tak někdy bojují s iluzí podobnou té, která potkává migranty v cestě za "vysněnou zemí, kde už bude jen dobře". Nebo někdy jen podléhají svým dosud snad skrytým sadistickým choutkám v okamžiku, když kamery zrovna nesvítí a "ten čmoud" vás nějak pěkně naštval. Působivé téma a dobrý scénář (který vlastně píše sám život) slibně podbarvuje i velmi dobrá kamera. Díky délce seriálu v podobě šesti dílů se nedostavují pocity "přežvýkávané vaty". Skvělé jsou také herecké výkony. Stoprocentně doporučuji, vzhledem k současné situaci čas na seriály, jak se zdá, opět nastal. ()

sir-dave 

všechny recenze uživatele

Minisérie o uprchlickém táboře, na jednu stranu kvalitně, na té druhé tíživě, ne moc pozitivně natočeno, ve vyprahlém, nehezkém prostředí. Vše je, dá se říct, o schizofreničce v táboře, okolo které se motá vůdce sekty, úřednice, která neví roupama coby, bachaři pod psychickým stresem a všudypřítomnými uprchlíky dožadující se svá práva. Yvonne Strahovski to hraje bravurně, herecký bezkonkurenční. Její proměna je neskutečná. Bohužel až poslední díl dostává trochu spád a napětí. Do té doby to jde od desíti k pěti. Myšlenka podle mého není o hodných nebo zlých migrantech. Jsou obě strany. Jen to ukázalo jak to pravděpodobně vypadá v těch kultivovanějších uprchlických centrech v Austrálii. ()

Reklama

zdenzo 

všechny recenze uživatele

NÁŘEZ, KTERÝ BY MĚLI VIDĚT VŠICHNI VÍTAČI I ODPŮRCI MIGRACE Skvělá minisérie, popisující australské imigrační peklo, kde je jenom porazenych. Hodně to prehodnotí Váš pohled na uprchlickou politiku (tedy pokud nejste tupé a sobecké hovado). Výborně zahraná role Yvonne Strahovski. Je neuvěřitelné jak si vyspělá společnost 21.století nedovede poradit se 70 miliony valecnymi migranty, z nichž polovina jsou děti. 4,7* ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

je celkem jasné,že tzv.vítače tohle utvrdí v tom jak je všechno strašně špatně,kdežto pro ty co volí spd a o víkendu si s chutí zahajlují s Ortelem to bude jen tupá agitka,nicméně v reálu je to hlavně silná káva,která ukazuje,že se co týká migrace jde o boj,který vlastně nemá vítězů.Možná to místy trochu smrdí klišé,aby to vyvolalo potřebné emoce,ale věřím,že zhruba takhle to opravdu funguje.Moc hezky tu Stateless ukazuje tři tábory.Bezradné úředníky,kteří přes všechna pravidla,nařízení a vlastní (ne)schopnost zapomněli být lidmi.Stráže v uprchlickém táboře,kteří jsou buď hovada,nebo ignoranti a nebo lidé,kteří by snad i chtěli dělat věci správně,ale nemají moc možností.No a pak samotní uprchlíci,kteří jsou degradování na "anonymní" dav,který dozorci oslovují číslem jako ve vězení i když v něm nejsou a většina z nich chce pouze lepší život pro sebe a svoje blízké.(je možná trochu naivní,že jsou zde všichni zobrazeni jako klaďasové,ale byl jsem s tím ok).A ti všichni se pak sejdou na místě,které se jim postupně zadře za nehty a jednoho po druhém je sežere za živa...80% ()

Jenda.SG-1 

všechny recenze uživatele

Moc hezky natočeno, zejména Yvonne Strahovski předvedla vynikající výkon, za který by si rozhodně zasloužila nějaké ocenění. Její linii jsem odhadl v podstatě v okamžiku, kdy se objevila na scéně sekta a její "vůdce", protože téhle verbeži nejde o nic jiného, než o ožebračení, či zneužití oveček, co se nechají vtáhnout. Ani bych neřekl, že šlo o agitaci ve prospěch migrantů, jak někteří jiní komentující, protože nikdo nezastíral, že migranti neutíkali před válkou, to bylo pouze z počátku, ale pak když pluli do Austrálie, tak šlo už o ekonomické migranty, kteří si prostě chtěli vynutit vstup na území suverénního státu. Že podmínky v těch táborech nejsou ideální, musí být jasné každému a nelze přehlížet porušování jejich lidských práv, na druhou stranu, jak správně uvedl otec od rodiny, za smrt jeho ženy a dcery nemohla Austrálie, ani zádržné tábory, ale jeho sobeckost a hamižnost, když mu nestačilo, že jsou v bezpečí v Pákistánu a riskoval jejich životy pro nejistý majetkový prospěch cestou do Austrálie. Dal jsem proto plný počet hvězdiček, protože téma bylo pojato skutečně objektivně bez příkras, včetně morálních dilemat jednotlivých postav, přičemž série nedává řešení, pouze otevírá diskuzi na dané téma. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (2)

  • Minisérie se inspirovala skutečným příběhem australské občanky Cornelie Rau, která byla součástí kultu KENJA a mezi lety 2004 a 2005 byla po dobu 10 měsíců nezákonně držena nejdříve v ženském vězení v Brisbane a následně v detenčním centru pro imigranty Baxter poblíž města Port Augusta v Jižní Austrálii. (oli009)
  • Stejně jako hlavní postava, i kult GOPA má svoji skutečnou předlohu, kterou je společnost Kenja Communication, známé také jen jako KENJA. Názvy obou kultů jsou složeny z křestních jmen jejich zakladatelů, v případě společnosti GOPA ze jména Gordon (Dominic West) a Pam (Cate Blanchett) a v případě společnosti KENJA ze jména Kena Dyerse a jeho partnerky Jan Hamilton. (oli009)

Reklama

Reklama