Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi velká hvězda českého filmu Anna emigrovala do USA, usadila se v New Yorku a doufala, že se jí podaří prosadit. Místo toho ji však čekala řada porážek a zklamání. Jednoho dne se v jejím životě objeví jiná chudá emigrantka, mladá, krásná Češka Kristýna, která neumí jediné slovo anglicky. Anna ji učí anglicky. Anna ji učí nejen řeč, ale především poznávat život v Americe a překonat překážky, s nimiž se sama po svém příchodu setkávala. Kristýna je pilná, ale nevděčná žačka. "Vysaje" stárnoucí herečku jako citron a opustí ji, když dosáhne úspěchu. Anna může pouze sledovat její vzestup tam, kde sama selhala. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

Katarine 

všechny recenze uživatele

Zajímavý a celkem působivý film o stárnoucí hvězdě československého filmu, která po vpádu Rusů na naše území opustila zemi a snažila se uchytit na New Yorské divadelní scéně. Mně se to moc líbilo. Akorát nenávidím, když z nás Američani dělají naprosté primitivy, což se stalo i tady. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Čas od času sleduju různé staré talk show nebo jiné podobné formáty z doby, kdy u nás nic takového neexistovalo. A mezi starými rozhovory jsem natrefila i na Late Night with David Letterman s Paulinou Pořízkovou z roku 1986. Tehdy tato slavná modelka českého původu prožívala velký průlom, protože hrála velkou roli právě v tomto filmu a její kolegyně Sally Kirkland byla nominovaná na Oscara. Respektive film měl premiéru v dubnu 1987 a oscarová noc měla být zase až v dubnu 1988, ale tyhle věci se pečou dlouho dopředu. Kirklandová měla konkurenci v Holly Hunter, Meryl Streep, Glenn Close a Cher (která nakonec vyhrála díky Moonstruck). Tolik pro ilustraci, že Anna není žádný omyl nebo nějaké neschopné béčko. Pro našince je sice z dnešního pohledu složité sledovat film, kterému kouče českých dialogů dělala právě Pořízková, která už sama česky moc neuměla, a celý ten pohled na dobové Československo prošel skrze polský pohled na věc. Produkce Anny musela být nesmírně zajímavá, protože pro Yurka Bogayevicze i Agnieszku Hollandovou byla hlavní témata filmu velmi osobní. Bogayevicz emigroval v roce 1976 a Hollandová patří mezi slavné studenty FAMU z přelomu 60. a 70. let. Inspirací pro osud Anny a Kristýny byly životní zkušenosti Elżbiety Czyżewské a Joanny Pacuły a lze tedy předpokládat, že to variování polsko-českého námětu bylo napsané na tělo právě nastupující Pořízkové. Výsledný film není nezajímavý a z hlediska vývoje západního pohledu na evropské reálie je velmi cenný. ()

Faustka 

všechny recenze uživatele

Nejdřív se ohlédni hrdý Američane… A teprve potom nastavuj opovržlivý pohled vůči primitivním Čechoslovákům z východní Evropy. Vidíte nás jako dementní imbecily se zkaženým chrupem, špínou za nehty, inteligencí hraboše polního a povahou připomínající svéhlavého lichokopytníka. I tak lze nahlížet na Kristynu se kterou ještě lomcuje odeznívající puberta i na Annu, jenž pod vlivem sílící menopauzy dráždí svými hysterickými záchvaty a obě se přitom pokouší dohnat k čirému zoufalství důvěřivého Daniela. Další lekce: poznej průměrného Čechoslováka snad ani není potřeba. A nemysli si naparující se Amíku… I my máme svou hrdost!! ()

Chegí 

všechny recenze uživatele

Film má bohužel pro českého diváka obrovskou zvláštnost - snaží se očima Američanů reflektovat českou kulturu, proto je nezbytné při dívání se na film Anna oprostit se od národní hrdosti apod. Sally Kirkland podala velice kvalitní výkon, avšak zbytek filmu dost pokulhával. Kamera, scénář, výprava jsou dost krizové. Tři hvězdičky dávám za Sally Kirkland a pár dobrých momentů. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama