poster

Cesta

  • Velká Británie

    Walkabout

Drama / Dobrodružný

Velká Británie, 1971, 100 min

Režie:

Nicolas Roeg

Předloha:

James Vance Marshall (kniha)

Scénář:

Edward Bond

Kamera:

Nicolas Roeg

Hudba:

John Barry

Scénografie:

Brian Eatwell
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DwayneJohnson
    ****

    Naprosto jasné poselství, které je zřejmé i po tolika letech. Střet dvou kultur, civilizací,světů, ono to vyjde vlastně nastejno. Na jedné straně bezstarostný, mětský život, na straně druhé, nádherná, divoká a nespoutaná příroda. Je jen na Vás, na jakou stranu se dáte a jaký život budete žít. Zní to velmi jednoduše, ale realita bývá mnohdy jiná. Poslední scéna to vystihuje naprosto přesně.....(22.3.2015)

  • MissJ
    *****

    Poprvé jsem film viděla v raném dětství, kdy na mě silně zapůsobil. Moje cedníková paměť bohužel tenkrát kromě tohoto dojmu vymazala všechny faktické údaje včetně jeho názvu (měla jsem ho spojený se jménem "Cesta", ale pod tímto názvem byl nedohledatelný) a jména režiséra. Od té doby jsem ho několikrát neúspěšně zkoušela hledat, ale až teď jsem ho úplnou náhodou zhlédla podruhé. Zážitek byl znovu neskutečný. Krásná hudba Johna Barryho, v závěru verše A. E. Housmana...vskutku výjimečné dílo.(10.9.2010)

  • liborek_
    ****

    Flahertyho Nanuk se toulal ledem a sněhem pokrytou krajinou, o desítky let později Roegův domorodý šestnáctiletý kluk podstupoval ve vyprahlé australské buši svou zkoušku dospělosti. Osudy vzdálené časově i geograficky a ačkoli jeden skutečný a druhý fiktivní, přesto jsou v mnohém podobné. Jejich životy plynuly pomalu, v dokonalé symbioze s přírodou, daleko předaleko od kvapným tempem se ubírající civilizace, která se ráda označuje za vyspělou. Walkabout výborně ukazuje střet dvou světů - zdánlivě spořádané a racionální civilizace, která je ve skutečnosti chaotická a neskutečně iracionální, se zdánlivě nepřátelskou a chaotickou přírodou, která je však naprosto jasně uspořádaná i když nekompromisní. Když se k smrti vyčerpaná dívka a její bratříček setkají s šestnáctiletým bušistickým maturantem, znamená to pro ně jednak záchranu života, ale také otevření průzoru do jiného světa - příroda, která je málem zabila, je najednou mnohem přívětivější než moderní civilizace. Příroda je nechtěla zabít, zato mentálně šiknutý otec ano... Nehledě na městský styl života, který mají zažitý. Australská zkušenost je však ovlivní na celý život. Zvlášť malého chlapce, který odrůstá věku nevinnosti, jež mu pomohla se dorozumět s novým přítelem (Jenny už byla starší a příliš ovlivněná). Walkabout je nádherně nasnímaný lyrický snímek, ale člověk se asi musí naladit na tu správnou frekvenci, aby mohl vnímat všechna jeho kouzla. Jo a taky krásná hudba Johna Barryho ;-)(30.5.2009)

  • charge
    *****

    Nevšední baladický zážitek, u kterého po celou dobu zní jedna z nejkrásnější filmové hudby filmového světa vůbec. TV Nova to v devadesátých letech uváděla pouze pod názvem "Cesta", proto jsem tento skvost dlouho nemohl nikde najít a měl jsem jej uchovaný pouze ve svých vzpomínkách, teď po opětovné projekci nemohu hodnotit jinak než plným počtem a docela mě i překapuje ne moc vysoké hodnocení (78%) na takovou perlu, která by si určitě zasloužila mnohem vyšší průměr.(13.3.2009)

  • Jazzzz
    ****

    Tento film mi hodně připoměl tři filmy: Kanibalové - svoji surovostí k přírodě, která mi na filmu nevadila - dá se říci, že pro domorodé kmeny je to normální a když už to nevypadá humálně alespoň to není pro zábavu, ale pro zasycení hladu. Další film - Mrtvý muž - svoji plynulostí, dá se říci, že film mi přišel krásně plynoucí a hlavně průvodcem v podobě domorodce (v Mrtvém muži indiána). Další věc, kterou mi tento film připoměl je seriál Jak přežít nebo jak se to jmenuje :-). V praxi je zde dost poučně ukázáno jak rozdělat oheň, ulovit něco k jídlu, sehnat vodu - rady sice nejsou kompletní, ale velmi to přopomíná dokumentární náhled do života domorodců. Nejskvělejší shledávám neplynule vsunuté asociace na civilizovaný svět - kdy cihlová zeď je vystřídáná zaběrem na kamennou skálu, porcování masa, domorodci hrající si s vrakem auta, dítě z civilizovaného světa hrající si na stromě... Vztah domorodce a dívky není moc komplikovaný - klasická ochota a lidskost domorodců by nenechala někoho bez pomoci, v tomto případě však spolu strávili víc času než bylo zdrávo a nejspíš zafungovala chemie. Bohužel problémeme se nejspíš stala jazyková bariera, což v dnešní době začíná být větším a větším problémem. Nemám jenom verbální jazyk, stačí trocha empatie a snahy porzumět a slova mohou být zbytečná - přesto v dnešním světě se spolu s osobním kontaktem, který je v dospělosti mnohem víc formální a neosobní se vytrácí i schopnost empatie a porozumění - což může pro někoho mít fatální důsledky. Proč nedám 5 nevím - snad proto, že některé filmy, které nepochopím mě zaujmou a baví mě svoji složitostí, láká mě si je znovu a objevit v nich něco nového, u tohoto filmu se mi zdá, že vím o čem je a co se tvůrce snažil říci a důvod proč nedám plné je, že si myslím, že do toho filmu by se klidně vešlo ještě víc - při tak špičkové kameře by mi nevadilo ani kdyby byl film delší.(26.1.2010)

  • - Jedno z mnoha rádiových vysílání ve filmu je české. (bery71)

  • - Černý chlapec z filmu pochází z kmene Aboriginců. (bery71)

  • - Tanec černého chlapce, po kterém spáchá sebevraždu, slouží k námluvám. Sebevražda byla tedy výsledkem odmítnutí. (bery71)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace