Režie:
Petr HátleKamera:
Prokop SoučekHudba:
Adam LevýHrají:
Jan Hájek, Lucie Žáčková, Jelena Juklová, Petr Motloch, Dana Syslová, Barbara Lukešová, Martina Jindrová, Martin Wox Musil, Radek Jiříček, Dušan SitekObsahy(1)
Jaroslav a Dana jsou mladý pár, který žije v poklidné vesnici, kde se všichni obyvatelé dobře znají. S vidinou snadno získaných peněz se rozhodnou okrást jejich osamělého starého souseda, kterého při tom Jaroslav zabije. K jejich překvapení policie přijme násilnou smrt důchodce skoro automaticky jako nešťastnou náhodu a dál se o případ nezajímá. To Stodolovi přivede k myšlence, že senioři jsou snadnými obětmi nejen pro drobné krádeže, ale i vraždy. Není cesty zpět, Daně se zalíbila moc nad jejími oběťmi a podivný dobrodružný pocit vítězství nad policií. Jaroslav se ocitá na křižovatce, kdy má šanci od Dany odejít, ale selhává a musí čelit následkům svých i jejích zločinů. Brutální vraždy úzce souvisely s jejich vztahem, jsou obrazem závislosti a vzájemné manipulace, z nichž ani jeden nemohl vyjít vítězně. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (205)
Jestli lze něco na hraném debutu Petra Hátleho ocenit, je to tvůrčí přístup. Režisér se nesnaží jít klasickou cestou vyprávění života masových vrahů a traumat z dětství, ale diváka rovnou uvádí na místo činu a začíná první spáchanou vraždou. Na jednu stranu je to osvěžující, protože nečekané a navodí to temnou atmosféru zbytku filmu, na druhou stranu nějaká motivace nebo informace z minulosti postav by asi neuškodily. Autor se také rozhodl zcela vynechat diletantskou práci policie, která především způsobila to, že manželské dvojici její činy dlouho procházely a je to dobře, protože snímek by se tím jen zdržel a ztratil určité kouzlo, které mu nelze upřít. Místo nějaké reálné rekonstrukce tak divák sleduje spíše psychologické drama o vskutku nezdravém vztahu vyspělé manipulátorky, která evidentně trpí minimálně absencí empatie a základních lidských hodnot a totálního primitiva, který pro svérázný způsob lásky neváhal vraždit. A v tomto ohledu jde o vskutku výborné drama, které je hodně smutné a bezvýchodné a velmi dobře zrealizované. Obří podíl na tom ale mají oba představitelé, neboť Jan Hájek je výborný a ušlápnutého jedince bez vlastní vůle ztvárnil zcela minimalisticky, a i když nemá tolik prostoru a tak vděčnou roli, dokázal si svoje momenty najít. Lucie Žáčková je ale ještě o úroveň výš a její výkon je na hranici geniality a z každé scény, v níž se objevuje, je cítit strach a nevyzpytatelnost, která se v ní skrývá a bezcitnou ženu, pro níž bylo zabít něco naprosto běžného, ztvárnila mrazivě dokonale až odpudivě. K dobru se dá připsat i to, že prakticky žádná z vražd není na plátně vidět a jen se o ní mluví, což byl evidentně tvůrčí záměr. O to větší škoda je, že autor svůj přístup nezměnil v samotném závěru, který už by trochu vysvětlení potřeboval a dopadení pachatelů je z něj hodně nejasné a procitnutí Stodoly je trestuhodně nevyužité. Manželé Stodolovi je i přes nižší hodnocení docela sympatický počin, který jde trochu jinou cestou, než by šla většina filmařů, což se musí ocenit. To, že má určité nedostatky, mnohdy působí hodně epizodicky a paradoxně celkově není tak emočně působivý, je rozhodně škoda, při podobném postupu se s tím ale musí počítat. 60 % ()
Téma je v tomto případě obecně hodně jasné. Očekával jsem tedy super herecké výkony a k tomu explicitní záběry, které by mohly šokovat a celkově do českého filmu přinést něco nového. Jenže zatímco výkony skvělé byly, scénáristicky to byla prostě nuda. Explicitně neukáží nic a tak zbývá psychologická stránka postav. A ta mi jasně dala najevo že Stodolová byla psychotik a Stodola debil. ()
Prudce toxická romance vesnické Lady Macbeth a submisivního chlápka od vedle, který typově odkazuje k sociálnímu realismu, jaký mi tu chybí. Obě postavy, o něž se film opírá, mají navzdory atributu zrůdnosti až překvapivě mnoho vrstev a pokud by člověk zaujal cynický odstup, tak je to vlastně především příběh jednoho turbulentního manželství dominantní ženy a chlapa, který ji oddaně miluje, ale nezvládá. Ano, ocitáme se eticky na tenké hraně romantizace nepřijatelných postav, ale v téhle empatii není nic cheap, protože se odvíjí od dobré charakterové studie a precizně zvládnuté režie. Navíc dramaturgický switch do procedurálního popisu vražd v poslední třetině výtečně zafunguje jako kontrast k "romantické linii". Výkon Lucie Žáčkové je jeden z nejlepších, jaké tu byly po revoluci k vidění a fungující chemie se zvláštně měkkým Janem Hájkem je alfou omegou celého filmu. Stodolovi jsou česká odpověď na Dahmera, pro mě nejsuverénnější tuzemský film za dlouho. ()
Moderní true crime žánr, který diváky emočně nevidira, ale vymacha jim rypáček v bahně upachtenosti života lidí na okraji společnosti. Více než o zločin jde o vztah páru. Oba jsou na sobě závislí a manipulativni. Oba přežívají ze dne na den a moc inteligence nepobrala. Děj se odehrává převážně v letech 2001 a 2002. Mezi Žáčkem a Hájkovou bezvadně funguje chemie. V jejich vztahu je cosi pudové přízemního. Oba jsou morálně i emočně tupí. O jejich minulosti se nic nedozvíme, což ale není důležité, protože vidíme jejich aktuální zdrchany stav. A film je podobné usedlé umolousany jako oni. ()
Hlavním plusem filmu je, že je to z obou stran luxusně (!) zahrané. Režii se podaří držet znepokojivou a repulsivní atmosféru. Scénáristicky je to ale poněkud nedotažené. Chápu, že se Hátle rozhodnul soustředit se na psychologii a dynamiku toho vztahu, ale pro diváka je i v této rovině příliš mnoho slepých míst než aby se mu to dokázalo opravdu zavrtat pod kůži. Mě by zajímalo jak se poznali.. rád bych viděl více z těch "radostnějších" okamžiků (jestli nějaké byly) abych mohl lépe poznat ten vztah. atd.. ()
Galerie (8)
Zajímavosti (7)
- Natáčanie filmu prebiehalo v meste Zruč nad Sázavou a obci Brněnec. (dyfur)
- Film je fikce, která pracuje s některými momenty skutečného příběhu Stodolových, podrobnosti jsou ale vyfabulované. (Cinemart)
- Jako manželé se Jan Hájek (Jaroslav) a Lucie Žáčková (Dana) objevili už ve filmu Kobry a užovky (2015). (Skarface)
Reklama