Režie:
Tod WilliamsScénář:
Tod WilliamsKamera:
Terry StaceyHudba:
Marcelo ZarvosHrají:
Jeff Bridges, Kim Basinger, Jon Foster, Elle Fanning, John Rothman, Bijou Phillips, Mimi Rogers, Donna Murphy, Robert LuPone, Claire Beckman (více)Obsahy(2)
Režisér Tod Williams se inspiroval románem Johna Irvinga, jednoho z největších žijících světových autorů. Tento best-seller A Widow for One Year vyšel pod názvem Rok vdovou také u nás. John Irving má už na svém kontě Oscara za adaptovaný scénář vlastního románu Pravidla moštárny. Děj filmu Dveře v podlaze se odehrává v privilegované čtvrti Východního Hamptonu v New Yorku. Popisuje jedno klíčové léto v životě Teda Colea (Jeff Bridges), známého autora dětských knížek, a jeho krásné ženy Marion (Kim Basinger). Kdysi velké a šťastné manželství je vinou náhlé tragédie na bodu mrazu. Plody této krize jsou nevěry a deprese. Ted si najímá na léto mladého asistenta, jak už to velicí spisovatelé dělají. Právě mladý Eddie sehraje kuriózně zásadní úlohu při transformaci Tedova a Marionina života... Příběh originálně střídá tragické a komické motivy, zkoumá různé aspekty lásky, její zářící i temná zákoutí. Film vyvolává nepříjemné otázky: Smí člověk zkusit všechno a překročit všechny meze, aniž by za to musel zaplatit? A neplatí-li on sám - čím za to platí druzí? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (178)
Kdo někdy něco četl od Irvinga (třeba kultovní román "Svět podle Garpa"), ví, že se jedná o geniálního vypravěče skvěle vykreslujícího atmosféru přes "detaily". Ve filmu to lze zjistit právě ve scénách, které jsou na vyprávění postaveny: pohádka "Dveře v podlaze" a popis tragédie synů. Ve zbytku filmu se ale autoři museli poprat s atmosférou rodinné krize a sexuálního napětí a ne zcela se to podařilo - film působí rozvlekle a trochu studeně. Vyzdvihnout ale musím obsazení; vedle skvělého Bridgese mě ohromila hlavně Kim Besinger, která z tuctové krásky dospěla v charizmatickou ženu, a stále krásnou. ()
Už je mi jasná jakási nedotaženost příběhu, otázky, které pro mne zůstaly nezodpovězeny, nečetla jsem totiž knihu a film zobrazuje jen její část. Přesto se na to dobře koukalo, on Irving má tak zajímavé příběhy, že je dost obtížné podle nich natočit nezajímavý film, navíc s tak slušnými herci. Moc se mi líbila postava Teda, který se životní tragédii postavil čelem a Eddieho, protože byl chápající, milující, rovný a praktický. Z pohledu ženy už mnohem méně chápu Marion, protože to malé děvčátko těžko pochopí její složité duševní pochody. V každém případě se moc těším na knihu. ()
Tragicka smrt dvou synu vrha jejich pozustale rodice (Kim Basinger a Jeff Bridges) do tristniho a zalostneho pokusu o obnoveni rodiny a nasledneho uvedomeni neschopnosti pokracovat normalne s tihou minulosti. Navic se na scene ocita mladik, ktery ovlivni deni v rodine az v neobvykle mire. Film me zdrave nastval neschopnosti prevest emoce kniznich replik na platnu. Nechapu pozitivni ohlasy k tak depresivne rozvlacnenemu a nezvladnutemu dramatu. Nikdy vice. Fuj. 30% ()
Další příklad toho, že doslovná adaptace nerovná se dobrá adaptace. Dveře v podlaze jsou natočeny podle první části Irvingova románu Rok vdovou a takřka slovo od slova knihu "kopírují". Jenže i přes zručnou režii, působivou kameru i výtečné herecké výkony se atmosféra knihy z větší části vytratila stejně jako intenzivní sexuální náboj, který je na stránkách románu stále přítomen. Dveře v podlaze jsou tak jen pěknou ilustrací knihy, ovšem čtenáři nic nového nenabídnou, ve výhodě jsou tak ti, kdo Irvingovu knihu v ruce nikdy neměli, ty alespoň zaujme komorní příběh rozpadající se rodiny a vývoj vztahu mezi šestnáctiletým mladíkem a o 20 let starší ženou. ()
Irvingovy knihy mi nikdy zvlášť nepřirostly k srdci, ty jeho prasárny mi přijdou až moc ulítlé a prostě se mi ty příběhy zdají tak nějak nesmyslné. I proto jsem k filmu přistupoval s poměrně velkými obavami a zpočátku mi přišlo, že i film bude jen chaotickou snůškou podivných prasárniček, ve kterých jen někteří lidé mají ten dar najít hlubší smysl. Potom se z toho ovšem vylouplo nádherné drama s úžasnou psychologií postav, ne tak křiklavou jako například v Kostce, ale tichou, pomalu plynoucí, postupně odkrývající jednotlivé souvislosti. Herecké výkony jsou fantastické, Jeff Bridges, Kim basinger i Jon Foster ukazují, za co že ty herce v Americe tak dobře platí. Pro mě jedno z dalších filmových překvapení. Možná si kvůli tomu dočtu pár odložených Irvingových románů. :) ()
Galerie (25)
Zajímavosti (14)
- Během natáčení štáb několikrát krátce navštívil John Irving. Jeff Bridges to komentuje: "Myslím, že tam byl jen jeden den. Ale za to byl k dispozici. Vzpomínám, že jsem s ním několikrát mluvil a ptal se ho, co si o věcech myslí. Na to mi Kip (přezdívka režiséra) říkal: "Jen jdi, jdi přímo ke zdroji." Kim Basinger také vzpomíná na setkání s Irvingem při natáčení: "Jednou se na natáčení přijel podívat John Irving s rodinou. Zrovna se točila jedna z mých scén. Těsně před tím, než se začalo natáčet, jsem seděla u stolu na verandě, abychom mohli začít, najednou zvednu oči a vidím Irvinga s rodinou, jak jsou v očekávání nalepeni na obrazovku. (Agatha)
- Hlavní natáčení Dveří v podlaze začalo 31. března 2003 na Manhattanu v Harrison restaurant ve čtvrti TriBeCa. Pak se přesouvalo na různá místa Long Islandu, a vyvrcholilo třítýdenním pobytem v Hamptons. (Agatha)
- Vedle modrobílého galabeya (severoafrický kabát), který nosí Ted Cole, a typického teenagerského oblečení, které nocí chůva Alice, bylo veškeré oblečení z pastelových pevných látek. "Marion byla oblečena tak, aby splývala z pozadím," říká kostymér Erick Daman, "většinu její bolesti vyčtete Basingerové z obličeje." Herci ovlivňovali oblečení svých postav. Daman říká: "Byl to fascinující proces. Jeff Bridges přišel se spoustou nápadů." Nakonec prý dokonce hledal i ve vlastním šatníku. (Agatha)
Reklama