Reklama

Reklama

Let It Be

  • Velká Británie Beatles at Work (pracovní název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Tento dokumentární snímek mapuje poslední etapu existence nejslavnější kapely všech dob - The Beatles. Když kapela počátkem šedesátých let začínala, bylo jim všem kolem dvaceti, byli nevyspělí a nevěděli, co všechno od života a od hudby chtějí. Na konci desetiletí se ocitají ve fázi, kdy už to vědí, ale zároveň si také uvědomují, že každý z nich chce něco jiného. Práce na hudbě už dávno není společná, každý ze členů svoji energii soustředí hlavně na svoje vlastní písničky. Paul by chtěl být po smrti dlouholetého manažera novým "šéfem" kapely, John podléhá vlivu Yoko Ono a heroinu, George je zahořklý kvůli tomu, že jeho vlastní hudbu nebere "hlavní tvůrčí dvojice" vážně a Ringo už toho má všeho po krk. Díky tlaku zvenčí i vnitřnímu pnutí se kapela na začátku roku 1970 rozpadla, přesto se ale předtím zvládla vzepnout a natočit desky "Abbey Road" a "Let It Be". "Abbey Road" je ikonickým dílem od titulní fotografie po poslední píseň. "Let It Be" poznamenaly spory o hudební produkci i neshody mezi hudebníky. Dokument, který nese stejné jméno, se nese v podobném duchu. Zachycuje atmosféru ve studiu a problematický vznik nahrávek, zároveň také dokumentuje legendární "koncert na střeše", poslední společné veřejné vystoupení skupiny. Skupiny, která existovala pouhých deset let, přesto v mnoha různých smyslech pomohla změnit svět a položit základy současné popkultury. (Morien)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Poslední film britské rockové skupiny The Beatles, pojatý spíše jako dokument, se povedl, jak jen to šlo. Je vidět, jak atmosféra v kapele upadá a nikdo už nečekejte veselé scény a vtipné dialogy ve stylu snímku A Hard Day's Night. Let it be snímá realitu a náladu rozpadající se skupiny, která ovlivnila nejednu generaci fanoušků. První polovina filmu tak trochu nedává divákovi znát směr, jakým se snímek bude dál ubírat. Finální vystoupení na střeše Apple Records však vše napravuje, a tím se z druhé poloviny snímku stává plnohodnotný zážitek. Pro mě srdcovka. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv bylo celkem zábavné přečíst si, co jsem k filmu původně napsala v roce 2007, je zároveň hodně děsivé si na základě dokumentů vlastní činnosti uvědomit, jak moc se člověk mění, ačkoliv navenek vypadá všechno podobně. Mám to tak sama se sebou i s filmem. V šestnácti letech jsem nadšeně zírala na "zlaté chlapce", jak hrají ty svoje skvělé fláky, a vůbec jsem nevnímala atmosféru jednotlivých dějišť ani nálady vystupujících postav. Nikdy mě ale nepřestane fascinovat fakt, že lidé, kterým beatlemánie lezla na nervy někdy od roku 1964, a kteří spolu přestali autenticky komunikovat někdy v roce 1966, spolu ještě tři roky nahrávali hudbu, která je podle jistých standardů skvělá. Jelikož jsem Georgofil a přečetla jsem si několik knížek z jeho úhlu pohledu (ale i optikou celé kapely), tak mám představu, jak frustrující a složitá taková spolupráce byla. Jako fanynka potom mám skoro výčitky svědomí, že si užívám něco, co jim zničilo rodiny, vztahy i osobnosti na mnoho (desítek) let dopředu. Člověk si také silně uvědomuje fakt, že kamera nikdy nemůže nic "objektivně zachytit" nebo "zprostředkovat zážitek". Kamera sama už interpretuje, nemluvě o zástupu těch týpků, kteří za ní stojí. Kamera nikdy nevidí Lennona fetovat a přesto je sjetý, McCartney ze sebe dělá šaška právě proto, že na něj kamera míří, jinak by se tak nechoval, George před kamerou utíká a kvůli ní se neprojevuje a chudák Ringo sedí a kouří a čeká, kdy se po něm něco bude chtít, ach ta slavná "dokumentární objektivita". Ovšem když slyším hudbu samotnou, přemýšlení nad okolnostmi jde stranou. A abych jenom nastínila, jakým směrem se můj vkus pohybuje, tak písničku Let it be vyloženě nesnáším a chápu, že si z ní Lennon posměšným úvodem "a nyní bychom rádi zahráli píseň nechť přicházejí andělé" dělá legraci, můj oblíbenec potom je "I me mine", která ve filmu zní ještě jinak než na desce. A musím říct, že Paul mi skutečně strašně moc leze na nervy, čím víc se mu věnuje pozornosti, tím víc jsem vzteklá. Mimo záznam George a jeho písničky ponižoval, nebral žádný ohled na jeho hudební návrhy a potom bude předstírat, jak jsou všichni největší kamarádíčci, ach jo. V podstatě jsem teď dospěla k tomu, že ani nevím, jak film hodnotit, protože automatických "Beatles jsou Beatles" pět hvězdiček mi teď nějak moc nevyhovuje. Mám přece výhrady k manipulaci s obrazy i s vyzněním. ()

Reklama

swamp 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem všechny filmy/muzikály/art-worky s legendárními The Beatles, ale tento mi přišel nejobyčejnější a opravdu nudný. Umístit téměř statickou kameru mezi hudebníky zkrátka dle mého není umění (v metaforickém slova smyslu, samozřejmě). Celý počin zachraňuje závěrečný výstup na střeše, který se jediný podobá similárním výstřelkům této čtveřice. :) "Yeah, okay, well, I don't mind. I'll play, you know, whatever you want me to play. Or I won't play at all if you don't want me to play, you know. Whatever it is that'll please you, I'll do it." ()

Han22 

všechny recenze uživatele

V průběhu sledování jsem musel zkousnout dvě věci. Let It Be není film, ale dokument. A není to dokument o kapele, ale její hudbě. O náladě v kapele se moc nedovíte, i když určité náznaky tu jsou - Paul navážející se do George, Ringo kterého nikdo neposlouchá, znuděný John pronásledovaný věčným stínem Yoko. Tohle je o hudbě nejlepší kapely všech dob (Queeni prominou) a jako takové je to fantastické. Je neskutečné kam se kapela za 7 let posunula, co všechno dokázali zahrát a na jaké nástroje. Číší z toho neskutečná instrumentální paráda, zároveň je vidět, že kapela ke konci kariéry značně přitvrdila a pokud to ze začátku byl kytarový popík, ke konci to byl plnokrevný rock. Celkem by mě zajímalo, co by kapela hrála, kdyby vydržela do sedmdesátek - stali by se z nich další Párpli či Zepelíni? A teď si jako popař zahraju na ďáblova advokáta, protože bych řekl že pod to haldou instrumentací se ztratil cit pro jednoduchý hit na první dobrou. Ovšem to je jen subjektivní názor, navíc i tady jsou nezapomenutelné songy - Long and Winding Road, Don´t Let Me Down, Across The Universe, Get Back a především nesmrtelná titulní Let It Be. Akademie opět zaspala i když film dostal Oscara za hudbu, titulní píseň, na 100% největší hitovka roku 1970 nebyla ani nominovaná. Každopádně pokud jsem přemýšlel o hodnocení, finální koncert na střeše (srocující se lidi a naštvaní poldové included) má takovou atmosféru, že 5* nakonec bylo zcela jasných. Krásné rozloučení s legendou. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Labutí píseň Beatles. A povedená. Na to, že jde o dokument, to má vypilovaný scénář, za který by se nemusel stydět profík. Celý dokument se dělí na tři části - prvních dvacet minut zkouška, čtyřicet minut nahrávání ve studiu a posledních dvacet minut koncert na střeše. Každá ta část má své - jen Yoko Ono se proplétá všemi částmi jako mlčenlivá stíhačka svého partnera, dohlížející na to, jestli nedělá nějaké nepřístojnosti. Možná to tak nebylo, ale prostě to tak vypadá - ta ženská je všude. Ještě že nejsou záběry z WC, možná by byla i v míse. Je vidět, jak hodně si rozumějí Ringo a Paul, jsme svědky toho, jak George Harrison pomohl Ringovi s jeho písničku Octopus' Garden, Paul zavzpomíná na písně, které sice vznikly, ale nikdy je kluci nenatočili ani nezpívali, jen pro sebe a ukázky dvou zazpívá, John Lennon obohatí vizuální dojem tancem s Yoko Ono na jednu z písní, kluci zavzpomínají na dobu rock'n'rollu, objeví se asi Paulova malá dcera, Paul vypráví, jak točil s Maharishim nějaký film, a co se střechy týče, je zajímavé sledovat, jak se lidé zastavovali, jak lezli na střechy, ale jak koncert vadí byznysmenům ("Písničky jsou dobré, ale tady ruší obchody.") a jak se pak londýnští bobíci (policajti) snaží na základě stížností dostat do domu, a když se dostanou dovnitř a na střechu a chtějí koncert zrušit, nasadí Beatles písničku Get Back, což tady může mít význam jako Táhni, a kdy si do textu na ubohé policajty dovolí pár poznámek. Stěžejním bodem filmu je ale asi 46. minuta, kdy pravděpodobně Ringo mluví s Lennonem, který nijak nereaguje, jen kouří cigaretu, a tak Ringo vede monolog o tom, jak nechápe George, proč nechce koncertovat, a že už v Hamburku to kazil, a že nervozní budou pořád a že nejsou jako Stravinsky, jak si George myslí, a že i ty filmy měly smysl. Plus ve filmu zazní celá řada skvělých skladeb - od těch meditativnějších od George a Johna, po odlehčenější a veselejší Paula a Ringa. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (20)

  • Původní sestřih materiálu o délce půldruhého dne provedli spolu s režisérem Michaelem Lindsay-Hoggem samotní Beatles - trval 210 minut. Druhá a finální verze byla razantně zkrácena na 81 minut a většina vystřižených částí patřila Johnovi Lennonovi a jeho ženě Yoko Ono. Také Ringo Starr si později stěžoval, že většina šaškáren, které režisérovi na požádání předváděl, ve filmu vůbec nebyla použita. (Morien)
  • Peter Sellers během natáčení přivezl Beatles marihuanu, jenže záběr byl nakonec vystřižen. (ČSFD)
  • Každá verze písničky na LP původně zamýšlené jako GET BACK byla natočena téměř ve třiceti verzích, takže nakonec měl hudební asistent Glyn Johnns 35 hodin zvukového materiálu. Nevěděl si s ním rady prakticky nikdo, takže byl odložen "ad acta" a skupina v létě roku 1969 vytvořila desku ABBEY ROAD. Když se pak vztahy mezi jednotlivými členy klesly na bod mrazu, rozhodl se John Lennon po úspěšné spolupráci na singlu Instant Karma požádat o dokončení bývalého projektu Get Back producenta Phila Spectora. Ten některé písničky opatřil pro něj typickým bohatým smyčcovým a instrumentálním doprovodem, zvaným "wall of sounds", takže zcela převrátil původní ideu "syrové, poctivé desky". Paul McCartney byl některými verzemi svých písní zděšen (především The Long And Winding Road) a žádal manažera Kleina, aby v této podobě desku na trh nedával. Allen Klein pouze suše odvětil, že už se LET IT BE lisuje z matric - Paul až v roce 2003 vydal alternativní desku nazvanou LET IT BE... NAKED, na níž jsou písničky v té podobě, v jaké je Beatles původně zamýšleli. (Robbi)

Reklama

Reklama