Režie:
Ladislav BromScénář:
Karel SteklýKamera:
Ferdinand PečenkaHudba:
Sláva Eman NováčekHrají:
Oldřich Nový, Lída Baarová, Bedřich Veverka, Zita Kabátová, Ladislav Pešek, Jiří Steimar, Lola Skrbková, Václav Trégl, František Paul, Vladimír Majer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Úspěšný spisovatel Jan Herold se při jednom večerním posezení ve vinárně, kde se schází umělecká bohéma, seznámí s mladou začínající malířkou Jarmilou Bendovou. Jarmila je v krizi finanční i umělecké, neboť ztratila model pro svůj poslední obraz, bez něhož nemůže uskutečnit výstavu a bez prodeje obrazů na výstavě nebude moci zaplatit dluh panu domácímu. Herold se o jejích problémech dozví a protože se do dívky zamiloval, snaží se jí všemožně pomoci. Jako stařeček jí sedí modelem, aby mohla dokončit obraz, jako věštec postraší pana domácího, aby na ní nevymáhal činži, a u svého nového nakladatele jí zařídí výstavu v prestižní výstavní síni. (NFA)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Malířka Lída Baarová vyhlíží neznámého dobrodince, do kavárny vplouvá Oldřich Nový a pianista laškovně zapreluduje motiv "jen pro ten dnešní den"... :o) Spisovatel Herold je vlastně antitezí Kristiána. Úspěšný, bohatý a sebevědomý muž, který se vydává za žebravého staříka s niněrou, aby užil trochu té legrace a zavděčil se své vyvolené, která touží takového zablešence namalovat. K tomu má další alter-ego, tajemného věštce Karmina, v jehož proroctvích nenápadně trousí indicie své pravé identity a Lída Baarová je sbírá a skládá dohromady... Tomuto málo známému filmu můžete vytknout řadu objektivních nedostatků, ale proč, když vás subjektivně chytne za srdce? Oldřich Nový v nejnezvyklejší (troj)roli své kariéry, luxusní Lída Baarová umazaná od barev a jedna z mála krystalicky čistých romantických komedií, jaké v českém filmu máme. 80% ()
Oldřich Nový vo svojej typickej úlohe uhladeného galantného zvodcu, čo už fungovalo mnohokrát, tentoraz funguje o niečo menej. Asi je to trošku aj prekombinovaním deja, prehnanou až nereálnou naivitou postáv, hlavne Lídy Baarovej. Prevleky a zamaskovanie nie sú mojou obľúbenou zápletkou a tak film u mňa príliš nezabodoval ani pri účasti vtedajšej hereckej elity. ()
Čtyřicátá léta jsou, navzdory době, která rozhodně nebyla tak růžová, jak se z těch mámivých celuloidových obrázků může zdát, vzývána coby zlatý věk české filmové komedie a filmových hvězd. Těmi dozajista byli také Oldřich Nový a Lída Baarová, jejichž popularita v té době kulminovala, a kteří se poprvé na plátně setkali v předchozí Vávrově komedii Dívka v modrém. A protože úspěch plodí úspěch, bylo vcelku jasné, že i jejich další společný film bude výjimečnou záležitostí jak pro diváky, tak pro producenty. Ladislav Brom navíc patřil k blízkým osobním přátelům Lídy Baarové a její angažování do nového filmu lze chápat i jako jakousi nenápadnou přátelskou výpomoc pomluvami pronásledované herečce. Filmová romance mezi mladou, talentovanou malířkou, která touží po úspěchu a uznání, a šlechetným gentlemanem, tajným ctitelem jejího umění i sličné tváře, je ovšem oživena sérií důmyslných převleků v podání Oldřicha Nového, který tu s bravurou, elegancí a vtipem střídá masky šmatlavého dědečka s niněrou a orientálního věštce. Na vlně situační grotesky se potom pohybují herecké výkony dalších protagonistů v čele s báječnou Růženou Šlemrovou, Bedřichem Veverkou, Lálou Peškem, Zitou Kabátovou a Václavem Tréglem v roli nerudného pana domácího. A nelze opomenout ani sochařský ateliér, prozrazující vytrvalý zápas o seberealizaci mladých začínajících umělců, či Kouřícího králíka, bar s vskutku originálním názvem a vzornou obsluhou. A co teprve magické fluidum orientální věštírny a krejčí Láska, který zrovna láskou k bližnímu neoplývá? Společně s Nováčkovým evergreenem Bílé ruce klíč k divácké nesmrtelnosti. ()
Zamilovaný Oldřich Nový vyvádí psí kusy, aby získal Lídu Baarovou. Coby dědeček s niněrou je naprosto dokonalý a scéna v níž coby věštec čte z ruky své tetičce nemá chybu stejně jako barová slovní přestřelka "hulváta" Nového a "dotčené" Baarové. Zábavná romantická komedie plná nápadů, bohužel však poněkud nedoceněná. ()
Filmu bych vytkl jen ten název, se kterým se dost dobře nedá souhlasit, neboť většina z miliard tvorů na téhle planetě nemá takové štěstí, aby si je oblíbil neznámý ctitel a zabezpečil jim všechny základní životní potřeby, tj. jídlo, pití, bydlení, cigarety a výstavu v galerii. Na rozdíl od mnohých komentátorů zde se mi líbil i herecký výkon Baarové, který posunuje tuto komedii do vážnější polohy. Ona by se se svým hlasem a projevem perfektně hodila do hlavních rolí nějakých antických tragédií. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (3)
- Oficiální premiéra se konala v pražském kině Blaník, avšak ještě dříve mohli film spatřit diváci v Chocni, která je rodištěm režiséra Ladislava Broma. (M.B)
- Roli listonoše si zahrál sám režisér Ladislav Brom. (Teres)
- Když Herold (Oldřich Nový) vstupuje do klubu „U kouřícího králíka“, kde Jarmila (Lída Baarová) zrovna hledá tajemného muže, o kterém ví pouze to, že měl na ruce prsten ze zeleným broučkem, hrají klavíristé slavnou melodii S. E. Nováčka "Jen pro ten dnešní den", která se v předchozím roce objevila ve filmu Kristian (1939). (ilDivino)
Reklama