poster

Okupace ve 26 obrazech

  • Česko

    Okupace v 26 obrazech

  • Jugoslávie

    Okupacija u 26 slika

  • Slovensko

    Okupácia v 26 obrazoch

  • USA

    Occupation in 26 Pictures

Drama / Válečný

Jugoslávie / Itálie / Západní Německo / Sovětský svaz, 1978, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tahit
    *****

    Výjimečné dílo, které je bezesporu hodně brutální, ale zároveň hodně sugestivní. Je to z části postavené na drsných scénách násilí, které se opravdu zadírají pod kůži, ale je třeba mít na paměti, že vše se odehrálo na pozadí autentických události. Jde skutečně o dobře natočený film i bez honosné výpravy, ale za to s malebným Dubrovníkem. Mimochodem i přes vnější zvláštní efektivnost je ve filmu zajímavě a docela pestře zachycen pohled na tehdejší třídní společenství v širokém spektru. Jde o škálu buržoazie, aristokracie, proletariátů či chorvatsko-fašistické ustašovce. Z toho pramení uvěřitelná věrohodnost reálií. Hlavní rámec děje osudů nerozlučného přátelství tří kamarádů, které obrazně řečeno v příběhu promlouvá asi nejvíce, je ztvárněn na skvěle. Opravdu pozoruhodný film a nebojím se napsat, že pro pochopení trocha historie Balkánu je právě možná ten důvod, proč film vidět.(22.7.2007)

  • Madsbender
    ****

    Prvé, a dúfam že nie posledné filmové zastavenie so Zafranovićom. Ničím neskreslený pohľad na vojnové utrpenie rôznych sociálnych a etnických tried, rozpadávajúce sa vzťahy, spálené mosty a stratená minulosť. Ustúpenie systému a režimu v prospech úzkej elity. Počiatočné scény nevdojak pripomínajú Felliniho veselú a pestrú ľudskú mozaiku (najvýraznejšie prítomnú asi v snímke Amarcord), roztopašnú mladosť a bujarosť, túžby a priateľstvo, ktoré čoskoro nenávratne upadnú do zabudnutia. Nacisti, fašisti, kolaboranti, odboj. Zobrazenie vojny z veľkej časti prostredníctvom mnohých pochodov a osláv okupantov v priamom kontraste so scénami, ako je pamätná pasáž v autobuse, je pôsobivé, a Zafranovićovi sa podarilo ako jedinému režisérovi vojnových filmov ma okázalými večierkami árijských nadradencov dokonale znechutiť - skutočne mi z pohľadu na nich bolo zle. Pritom si neodpustí ani ďalšie prvky individuálneho poňatia, už len také "detaily" ako predimenzovaná brutalita alebo kamera zaberajúca čln utečencov, ktorá poľahky privodí morskú chorobu. Na prvý pohľad takmer "neškodný", na druhý pohľad silný a expresívny film, ktorý na vás zanechá stopu. 80%(20.3.2014)

  • gogo76
    ***

    To vysoké hodnotenie si film vyslúžil ešte asi z nostalgie a možno aj pre scénu mučenia a vraždenia v autobuse, ktoré je vzhľadom na rok výroby dosť drsné. Inak si to neviem vysvetliť, pretože prvá hodina je tak neuveriteľne umelo naťahovaná, až ma to rozčuľovalo. Skutočne sa v nej toho veľa neudialo a sledujeme iba spev, tanec, hru na klavíri, šerm, často zbytočné kecy o ničom a všemožnú vatu, ktorá ma nedokázala zaujať. Väzby medzi postavami sú slabé a o vtedajšej situácii v Dubrovníku a Chorvátsku sa toho veľa nedozviete. No možno to, že Ustašovci boli sadistické svine, ale to väčšina vie aj tak. Čakal som niečo úplne iné, nejakú rozsiahlu rodinnú ságu na pozadí búrlivých vojnových rokov, no nakoniec nič moc. Vyzdvihol by som iba charizmatického herca Rade Markoviča (ak sa nemýlim), ktorý hral otca jedného z trojice mladíkov. 60%.(8.5.2012)

  • Snorlax
    ****

    Pokud v osmdesátých letech vypadala akce v autobuse jako horor, dnes už je to běžná filmová mluva. Nic šokujícího tedy nečekejte. Film se zaměřuje na změnu atmosféry z uvolněného skotačení do doby tuhé okupace. A změna nálady je téměř hmatatelná. Vyčetla bych příliš dlouho trvající úvodní sekvenci, selanka nemusela být tak dlouhá.(26.4.2015)

  • dzej dzej
    ****

    Dubrovnik za války, trojice přátel, které válečné události navždy rozdělí. Jeden se stává odbojářem, druhý zůstává při židovské víře, třetí kolaboruje k černým košilím. Laskavý a nostalgický humor (amarcordovská postava dědy – „Dřív jsem stihnul 7 čísel za noc, teď jdu sedmkrát za noc močit.“) a zároveň neskutečně brutální scéna mučení a zabíjení v nákladním autě (která snese srovnání snad jen se závěrem Pasoliniho 120 dnů Sodomy). Rozdíl mentalit jugoslávských obyvatel (vrozená družnost a pohostinnost) a okupantů (ubohost, brutalita, impotentnost režimu, kterému slouží).(15.11.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace