Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Orwellovu genialitu podtrhuje to, že i zmrzačený film s násilným závěrem, nedokáže film zbavit jeho zpočátku velmi ironickému a postupem děje čím dál zatrpklejšímu pohledu na vyšší společnost, kterou jen pdotrhuje orpavdu nádherná atmosferická kamera s prvotřídním užitím hloubky pole a náznakových scén. Kdoví, třeba by původní verze strčila do kapsy i nedostižného Kanea. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Čiernobiela melodramatická adaptácia známeho románu má hneď niekoľko pozoruhodných bodov (po stránke príbehu), s ktorými, keďže som predlohu nečítal, sa tu stretávam po prvý krát. Ambersonovci sú vykreslení ako slávny, bohatý a arogantný rod, ktorí si udržuje odstup od plebsu, ktorým pohŕdajú a nepripúšťajú si ho k telu. Generačne predávaný odpor, prirodzená povýšenosť a nadradenosť sa prejavuje aj po vizuálnej stránke - honosné a okázalé sídlo bije do očí a akoby kričí - "My sme viac!". Dej je súbojom protikladných citovo zafarbených postojov jednotlivých postáv, spomedzi ktorých vyčnieva antagonista George, rozmaznaný, nevďačný, nepríjemný mladík, ktorý vedie neustály súboj s Eugenom Morganom, niekdajším nápadníkom svojej matky Isabelle. Aby toho nebolo dosť, je zamilovaný do Eugenovej dcéry Lucy, takže o dramatickosť je postarané. Zoškrtanie na 89 minútovú verziu však filmu značne uškodilo, pôsobí odľahčenejšie a tak trochu zosekane. čo je veľká škoda. Na druhú stranu je to stále kvalitný film, ktorý stojí za pozornosť. Záverečné titulky sú spravené veľmi zaujímavo. Celkovo výborný film z ranných 40. rokov, ktorému len chýba dlhšia stopáž a rozvinutejší príbeh. 80% ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Vůbec nepochybuji o tom, že v původním režisérském sestřihu šlo o vybroušeným klenot, ale hodnotit bohužel musím jen kratší sestřihanou verzi. Ta samozřejmě není špatná a jednoznačně je vidět, jakým revolučním citem pro uspořádání či nasvícení mizanscény Welles disponoval, ale přeci jen se nedaří skrýt dojem rozkouskovanosti a trvá delší dobu, než se divák v postavách a jejich vzájemných vztazích plně zorientuje. Pouštět se do větší kritiky mi ovšem přijde nefér - jednak pro zprznění kompletní Orsonovy vize, jednak pro neoddiskutovatelné vypravěčské kvality, které Skvělým Ambersonům navzdory studiové křivdě bezesporu zůstaly. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na dobu svého vzniku to byl tématicky i zpracováním nadprůměrný kousek, nicméně jeho hodnocení mi přijde hodně nadsazené. Jde v podstatě o klasickou studiovou romanci s nezbytným happyendem na závěr. Ale už to tak chodí, že slavní režiséři to mají u fanoušků snadnější. Když pominu pár střihů a pohybů kamery, tak se Orson Welles nijak zásadně na filmu nepodepsal. Celkový dojem: 55 %. Film je snad zajímavý i svým pohledem na počátky motorismu ve Spojených státech s prorockým komentářem Eugena Morgena. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Skvělí Skvělí Ambersonové. Můj druhý dnešní film Orsona Wellese a opět za pět. Hned od počátku jsme vtáhnuti do bohaté rodiny Ambersonů, kde se vyjímá namyšlený syn George Minafer. Tak protivná postava se jen tak nevidí. A právě na ní Welles symbolizuje její pád. Jak se mění postavení rodiny, tak se mění i George. Ale velký posun nakonec nenastane. Welles zde ukazuje své typické novátorské věci a je vidět, jak jej to bavilo. Zejména hra se stíny, kolik postav vidíme jen jako siluetu? Dále třeba snímání osob přes dveře a podobně. Velmi působivý je i odraz v přilehlých krámcích během promenády na ulici. Trochu je vidět, jak do filmu zasahovali lidé ze studia. Mám na mysli citelné prostříhání natočeného materiálu a červenoknihovnový závěr filmu. Famózní herecký výkon Tima Holta. ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • Tim Holt a Anne Baxter jdou kolem kina, které inzeruje film, ve kterém hraje Timův otec Jack Holt. (Kulmon)
  • Film doprovází režisér Welles jako vypravěč v procítěném komentáři mimo obraz. (hippyman)
  • Orson Welles v tomto filme oživil použitie irisovej clony k zakončeniu scény. Staromódnou technikou chcel zdôrazniť nostalgickú atmosféru celej sekvencie. (Biopler)

Reklama

Reklama