Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oficiální dokument z 6. říšského sjezdu NSDAP v Norimberku 4.-10. září 1934. Po II. světové válce v mnoha zemích trezorový film. (oficiální text distributora)

Recenze (215)

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Triumf vůle asi nelze hvězdičkami ohodnotit. Film je propagandou toho nejhrubšího zrna, nacistické masy jsou hrůzné a nekonečné, po formální stránce je ale film triumfem. Strukturalisticky řečeno, forma je absolutně podřízena obsahu, sdělovaná dogmata jsou opracovávána a ve strhujícím filmovém tvaru tlumočena divákům. Riefenstahlová celý (jinak dlouhý) dokument výrazně rytmizuje... střídáním obrovských masových celků a detailů vůdcova obličeje vytváří nejen rytmus, ale i jakousi syntetickou montáž. Absolutní vyjímečnost a jednotlivost vůdce se prolíná s nekonečnou kvantitou jeho následovníků. Jejich dokonale organizované šiky pak samy od sebe vytvářejí propracovanou mizanscénu, kterou Riefenstahlová zaznamanává jako jednolitý a stále se měnící ornament. Triumf vůle, to je děsivý obsah podaný precizní formou. ()

Rex Mundi

všechny recenze uživatele

Naozaj neoceniteľný dokument o dobe a atmosfére v Hitlerovom Nemecku 30. rokov. Netrúfam si však hodnotiť. Čomu by som dala hviezdičky? Na tú dobu vynikajúcemu režijnému spracovaniu, zaujímavej kamere a perfektne premyslenému strihu? (i keď pri konci som sa už nudila, ako dokument propagandy je to na jednotku!) Alebo obludnosti fanatizmu státisícov (+ nie práve zúčastnených miliónov) naočkovaných Nemcov, takých nadšených, že môžu zvelebovať svojho nového boha? Hitlerovým rečiam, ktoré boli väčšinou typicky politicky vágne, avšak úderné, nadšené a do bodky vypočítané? ...Tisíce vlajok, svastiky, kamenní orli, štandardy, vojenské hodnosti, euforický národ a nadšene hajlujúce davy - hystéria z kultu jednej osobnosti. Nedokážem sa úplne odosobniť a nevidieť to, čo nasledovalo o pár rokov neskôr... A keď som sa dívala na tých blonďavých chlapcov z Hitler Jugend, vybavila sa mi fotografia, kde tesne pred koncom vojny Hitler (na dvore pri bunkri) osobne povzbudzuje 12-14 ročných chlapcov, aby šli bojovať o Berlín. On, starý hnusný hajzel, ktorý to všetko spôsobil a nehanbil sa dívať do očí tým deťom, ktoré umierali za jeho tisícročnú ríšu, pretože už nemal kto iný!!! "A keď sa naša strana skladala ešte iba zo siedmych členov, už mala dva princípy. Prvý, že bude stranou s pravou ideológiou. A druhý, že bude nekompromisne prvou a jedinou vládou v Nemecku." Toto je ozajstné, monštruózne víťazstvo vôle... ()

Reklama

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že Triumf vůle patří mezi nejvýznamnější propagandistická díla v dějinách filmu. Nejen Pepa Goebbelsů se mistrovsky činil v této oblasti. Idylické záběry na architektonické dominanty v Norimberku za doprovodu Wagnerovy hudby, jásající davy u Adolfova řečnění, noční demonstrace osvětlené pochodněmi apod. Vše pečlivě zrežírováno, nicméně pozornost na sebe strhávají především úryvky projevů různých významných nazi pohlavárů. V některých záběrech až mrazí při pomyšlení, kam tato ideologie směřovala o 4 roky později. Negativní dopad na diváka i nespornou kvalitu dokumentu zastiňuje příliš dlouhá stopáž. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Kratší stopáž by filmu rozhodně slušela lépe, ze začátku film působí velmi silně, hlavně při pohledu na obyčejné lidi, kteří působí oproti monumentálnímu sjezdu doslova jao balzám, Hitlerovy proslovy jsou skoro až přesvědčivé a tak mají u diváků velkou odezvu. Problém je, že po počátečním ochromení velkolepostí a filmařskou zručností se začnou opakovat různé pochody a průvody a film se začne až nebezpečně blížit nehorázné nudě, přesto si však z něj člověk odnese přinejmenším zvláštní zážitek k zamyšlení. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Ambiciózní dokumentaristé si často troufají. Jejich sny a touhy jsou omezené pouze a jen možnými prostředky, jinak by si dovolili nemožné. Ale co když je zadavatelem agresivní ideologie, co se potřebuje zviditelnit? Pak můžete všechno. Stříhat na tisíc kousíčků mohutné zástupy, zabírat politiky ze všech stran, vidět věčně nadšené tváře davů a další sny megalomana. Ďábelsky talentovaná Leni Riefenstahl dává lekci všem tehdejším fádním dokumentaristům a zároveň sepisuje příručku pro pozdější naopak krajně levicovou filmařskou obec padesátých let. Triumf vůle může být dvojím pojítkem a tím je zásadní i dnes. Ukazuje z hlediska nacistů moc a nepopsatelnou charismatičnost jejich vůdce. A zpětně je možná ještě daleko významnější. Dokonale obnažuje šílený fanatismus mas a nelidskost Hitlerových projevů. Leni možná nechtěně vytvořila největší zbraň pro obranu mladých generací před nacismem. Její dokument mě zhrozil a utvrdil, že je silnější než desítky moderních rekonstrukcí, které zpravidla zvedají kazatelský prst a přísně varují. A koho Triumf vůle ovlivní negativně? Tomu zřejmě není pomoci, je to v něm a probudilo by se to třeba někde jinde. Už jen proto, že propaganda je tu i dnes a její síla rozhodně neklesá. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (23)

  • Titul filmu vymyslel sám Adolf Hitler. (Cimr)
  • Leni Riefenstahlová, dříve nadějná herečka a tanečnice, se celý život bránila tomu, že by byla propagandistickou režisérkou. Na natáčení nevzpomínala v dobrém a dokonce tvrdila, že dělala vše pro to, aby film nemusela realizovat. (Cimr)
  • Speciálně pro účely filmování byly v Norimberku postaveny nové mosty, cesty a osvětlovací věže. (ČSFD)

Reklama

Reklama