xxmartinxx

xxmartinxx

Martin Svoboda

okres Nymburk


Twitter: MartinSvoboda91
Facebook: martin.svoboda.14606
Instagram: marsv91

210 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Občan Kane (1941)

    Ultimativní filmový zážitek, který od dechberoucího zpracování po nesmrtelný příběh nabízí vše, co kinematografie nabídnout může. Nikdy nezapomenu na pocity po prvním zhlédnutí. A druhém. A třetím. A jakémkoli dalším. Nebojím se napsat, že kdo nechápe nebo nedoceňuje kvalitu Občana Kanea, nechápe filmové umění. Tahle arogantně znějící pravda podle mě nemá východisko a je tak zřejmá, že se nestydím to tvrdit takhle přímo. U žádného jiného filmu bych to neudělal a před zhlédnutím Wellesova stěžejního díla by mě nenapadlo, že může existovat snímek, který tak bezvýhradně určuje míru filmového vkusu a soudnosti při hodnocení. Nejde o to považovat tenhle film za "nejlepší vůbec", to je samozřejmě jen gesto, ale jakékoliv jiné než maximální hodnocení (zvlášť na tak malé škále jako je ta na CSFD) u mě vyvolává jistou nedůvěru v člověka, co hodnotil, protože něco dělá blbě... Jasně že takovéhle pravdářství se nenosí, ale někdo to tu, kruci, napsat musel!

  • poster

    Dopis neznámé (1948)

    Spojení síly hollywoodského melodramatu a evropské režijní nápaditosti v dalším Ophulsově filmu, u kterého rozhodně nejde uvěřit, že je z roku 1948. Nejkřehčí, nejkrásnější a nejsmutnější film, co znám, navíc geniálně zrežírovaný.

  • poster

    Harakiri (1962)

    Úžasný film. Asi nejpůsobivější japonská samurajská klasika, co jsem viděl (ano, lepší než Kurosawa). Po celou dobu jsem cítil nepopsatelné napětí. Závěrečný souboj je i přes slabší realističnost úžasně živelný a působivý.

  • poster

    Barry Lyndon (1975)

    Toho filmu se nejde nabažit, jsem vtažený každou jeho vteřinou, každým políčkem. Geniálnější po každém zhlédnutí, obzvlášť po těch v kině. Pokaždé, když se vrátím k tomuhle komentáři, skončí o něco kratší a kratší. Brzy tu bude jen jedno slovo: Absolutní.

  • poster

    Tenkrát v Americe (1984)

    Monumentální proustovský labyrint paměti, kde se nostalgie, výčitky, naděje a zklamání mísí v jednu neskutečně silnou emoci. Film těžký jako existence a přitom lehký jako sen. Jediné, co mě mrzí, že kvůli enormní stopáži si ho nemůžu pouštět častěji, i když na druhou stranu je škoda, že není mnohem, mnohem delší.

  • poster

    Titanic (1997)

    Titanic je absolutní filmový zážitek, zhmotnění ryzí fascinace a emoce. Cameron je mistr ve filmové řeči i filmové technice a v tomto monumentálním snímku vypravil na cestu vlajkovou loď hollywoodské kinematografie... Ten film je tak dokonale zkonstruovaný, mnohovrstevnatě promyšlený a provedený, a přitom nezapomíná na lidské měřítko, až je to neuvěřitelné. Sice jsem vyrostl na VHSce, takže můžu potvrdit, že ten film funguje na monitoru, ale když jsem ho konečně uviděl v kině při znovuuvedení v roce 2012 (a naivně si myslel, že už mě to nemá čím překvapit), byl jsem zaražený do sedačky jako snad jen svého času u Pána prstenů nebo později u Avatara - ale přece jenom ještě o něco víc. Takže pokud se někdy objeví možnost jít zase do kina, budu první ve frontě. Nevím, jak přesně slovy vyjádřit, jak moc dokáže být Titanic přesahující a nedotknutelný a přitom intimní a přístupný. Neumím si ani představit, že by nějaký blockbuster mohl znovu dosáhnout něčeho takového.

  • poster

    Truman Show (1998)

    Peter Weir dokáže jako nikdo jiný natočit film, který se bude líbit každému, ale to mu neubírá na vyhraněnosti a ostrosti. Bez prvoplánových výkřiků "společnost je zkažená" nechá diváka sto minut přemýšlet, aby si z toho odnesl, co chce.

  • poster

    Dogville (2003)

    Jedinečný filmový zážitek. Výborní herci. Působivá vizuální stránka, která ale není samoúčelným lákadlem. Mrazivý konec. Jeden z těch kousků, co člověku zůstanou v hlavě.

  • poster

    Život pod vodou (2004)

    Film, u kterého mám pocit, že vznikl jen pro mě, že mi rozumí a úplně mě chápe. Anderson si mě nikdy předtím ani potom nezískal takhle moc.

  • poster

    Grizzly Man (2005)

    Werner Herzog dokáže za devadesát minut změnit svět. Grizzly Man je geniálně poskládaný obraz jedné rozbité mysli. Je to úžasný střet fascinace a reality, který sahá, jak je u Herzoga běžné, daleko za svůj námět.