Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Komedie
  • Drama
  • Krátkometrážní
  • Dokumentární

Recenze (923)

plakát

Zóna zájmu (2023) 

Film sleduje Rudolfa Hossa a jeho rodinu. Děti si hrají u jejich domu, mají bazén a krásnou zahrádku s květinami. Avšak Hoss je velitel koncentračního tábora v Osvětimi. Film prozkoumává zlo a účast na genocidě, i když nevidíme ve filmu žádné násilí. Manželka probírá oblečení z "kanady", aby v něm našla zašité šperky. Vidíme přijíždějící transporty v okraji záběru i podivný kouř z komínů. Syn probírá zlaté zuby vězňů. Celá rodina bere židovský holocaust jako "práci" a "normalitu". Samotný Hoss se považuje za pracanta, který chce být ve svém zlu, co nejvíce efektivní. Jeho cílem byla naprostá továrna na smrt. Naprostá ukázka, kam vede kompletní dehumanizace. Na konci filmu se Hess dívá na dveře a stříháme na současnost v Osvětimi. Vidíme boty mrtvých vězňů a výsledek Hossovi práce. Avšak Hoss po krátkém zamyšlení se otočí a kráčí dál, hloubš po spirále točitých schodů. Když film vidíte, dává smysl i Glazerova oskarová řeč, kde se vymezil i vůči současné dehumanizaci Palestinců, probíhajícímu bombardování a dlouho trvající okupaci. Dlouhodobá dehumanizace z obou stran,  a roky trvající nevraživost vedla k útokům 7. listopadu, 1200 mrtvým, a pozdější nekompromisní odvetě při které zemřel už nejméně 30ti násobek palestinských civilistů. Jonathan Glazer trefně pak cenu věnuje polské dívce Aleksandre Bystroń-Kołodziejczyk, která zanechávala vězňům tábora smrti jablka, aby přežili. A bohužel lidí jako ona, je stále příliš málo. Je stále jednodušší být součástí statusu quo i když vede do absolutních pekel.

plakát

Cade: The Tortured Crossing (2023) 

Vrcholné dílo Neila Breena? Pokračování Twisted Pair, které sledovalo dva bratry Cadea a Calea. Dva bratry, které v mládí unesli mimozemšťané a stali se humanoidy poháněnými umělou inteligencí. Jeden se stal tajným agentem pro neznámou organizaci, druhý se stal vigilante zabiják, co unáší byznysmany. V tomto díle tajný agent Cade narazí na konspiraci ve které bohatí lidé unášejí mladistvé, aby na nich dělali experimenty s úpravou genů. Trošku jsem se bál, že Neil spadne do QAnon konspirací, naštěstí to není pravda. Cade začne financovat psychiatrickou léčebnu, která provádí genetické experimenty, aby zjistil jak celou organizaci zničit. Ukáže se, že jeho bratr Cale s organizací pracuje, aby ho zbavila jeho schopností, které mu dala umělá inteligence. Film je opět jakýmsi mišmašem konspirací, díla Davida Lynche a poetikou skečů Tima a Erika. Breen se rozhodnul natočit celý film na zeleném plátně čímž následuje tradici Sin City nebo Poslední z Aporveru. Film neustále používá dlouhé záběry velkých celků, čímž zase může připomínat tvorbu Roye Andersona. Trošku si u sledování říkáte, zda-li nejde o tvorbu psychicky nemocného člověka, čímž by se dílo dalo zařadit i do kategorie outsider art. Všechna ta neurčitá paranoia, mystické prvky a zaměření na psychické nemoci tomu nasvědčují. Tenhle film má spoustu ikonických scén. Samozřejmě jde například o souboj s bílým tygrem, který zrcadlí roleplay Cadea se svojí manželkou z Twisted Pair nebo obří taneční scénu. Hlavním negativem tohoto filmu je to, že má velmi epický začátek a konec, ale prostředních 30 minut je velmi repetetivních. Vidíme pacienty jak brečí, často v opakované kompozici nebo záběrech. Dalo by se to z hudebního hlediska nazvat refrémem, ale pro diváka se tyto scény moc často opakují. Nakonec dojde na emotivní scénu mezi Cadem a Calem a film zatahá na naše srdíčka. Dočkáme se třetího dílu Cadeovi trilogie? Pokud ano, tento film zajisté bude Temným rytířem, této série.

plakát

Stovky bobrů (2022) 

Miloval jsem Příšeru z Michiganského Jezera, Stovky Bobrů je však láska na celý život. Naprosto vymazlená groteska v hrané podobě. Zcela pochopitelné i bez překladu. Opravdu film s největším počtem bobrů, který jsem viděl tenhle rok. Jestli Stovky bobrů nebudou nominované na Oskary, tak to bude kardinální hřích pro akademii. Dvojce Mike CheslikRyland Brickson Cole Tews si zaslouží můj obdiv. Doufám, že jejich další dílo bude ještě vytříbenější a možná i s větším počtem bobrů, mývalů, skunků a podobných potvor. Málokdo si to odváží přiznat, ale tohle je kinematografie v ryzí podobě. Traperům zdar!

plakát

Eyeballs in the Darkness (2022) 

Druhá část série o dvojici Tux and Fanny od Alberta Birneyho. Příběh je převážně na pokračování a emotivně je to tíživější než minule. Dobrým nápadem je "změna pohledu na svět" se kterou přijde beruška Páša. Stále jde o převážně slice of life s tím, že jsou tam dva "arcy" - to se broučím štípnutím a odkrývání tajemství domu a jeho bývalých majitelů. Musím říct, že mi to uběhlo rychleji a užil jsem si to víc než originál. Tento covidový projekt režiséra rozhodně zaujme jak existencionálním filozofováním, tak znázorněním mnoha animačních a kombinovaných metod. Asi jo, je to indie bizár pro indie bizár, ale má to srdíčko. Uvidíme jestli se dočkáme třetího dílu, který je podle náznaku v titulcích bude pojmenovaný "We will become wind". Youtube kanál je mrtvý už skoro rok. Avšak kdyby se na poslední díl trilogie nedostalo, tohle je za mě solidní ukončení.

plakát

Allegro non troppo (1976) 

"Volali z Kalifornie. Prý to už někdo udělal. Nějakej Pizney!" Kultovní italská parodie na Disneyho Fantasii. Egoistický filmový režisér připravuje svoje ultimátní dílo spojující hudbu a animaci. Jeho nohsled, hrubiánský traktorista, přiváží do koncertní haly skupinu starých žen, aby předstírali, že hrají na hudební nástroje. Animátor je vytažen ze sklepa a pod hrozbou mučení je donucen živě animovat pod hudbu. Pod rukami tvůrčích otroků vzniká tak hluboce sexualizované, cynické, černohumorné, povídkové dílo. Příběhy, které mohou působit jako klišé novinového karikaturisty se pod podkladem klasické hudby a struktury Fantasie stávají obří satirou na "hluboké" Disneyho dílo a celkové chování se k tvůrcům za "rozpohybovanými obrázky".

plakát

Zabijáci rozkvetlého měsíce (2023) 

Velká historická epika, která ukazuje běžnost vykořisťování a genocidy původních obyvatelů Ameriky na přelomu 19. a 20. století. Natolik běžnou pro některé účastníky, že se stále považovali za běžnou rodinku. DeNiro má plán využít svého synovce, méně inteligentního Leonarda DiCapria, aby si vzal za ženu Indiánku z kmene Osačů a postupně vyvraždil celou její rodinu, aby mu připadlo bohatství z ropy, které kmen získal. Většinu tohoto filmu sledujeme "normalitu" provedení DiCapriova plánu, aby jsme ke konci přešli do soudního dramatu, kdy případ začne řešit FBI. Jedná z nejzápornějších DiCapriovských rolí po Vlků z Wall Street a otrokářovi z Djanga. Film má občas stylizované sekvence, např.: "záhadných" úmrtí na začátku nebo divadelní představení se samotným režisérem na konci. Je vidět velký rozpočet produkce, neboť scénografie a davové scény vypadají neuvěřitelně. Velmi temné období z Amerických dějin, které ale stále zanechává svoje stopy a křivdy až do současnosti. Jestli bych něco na filmu teda změnil, tak bych asi dal více prostoru manželce DiCapriovy postavy (Lily Gladstone), ale jinak jde o mistrovské dílo.

plakát

Scott Pilgrim jde na věc (2023) (seriál) 

Téměř sto let po Cimrmanově "Hamletovi bez Hamleta" tu máme Scotta Pigrima bez Scotta Pilgrima. Opět originální a povedené animace od nejkreativnějších animátorů v Japonsku - Science Sarú (Night is short so walk on girl, Tatami Galaxy, Devilman Crybaby) a producenta Edgara Wrighta (pardon Wronga). Autor komixu Bryan Lee O'Malley, podle toho co o původním filmu vím, se snaží svoje dílo uvést do jiného kontextu (nejde o přímou adaptaci) a docela se mu to daří. "Jiskry opravdu jsou skutečné"

plakát

Hranice (2023) 

Hranice ukazuje situaci na Bělorusko-Polské hranice z perspektiv různých postav. Hraniční stráže, psycholožky, rodiny uprchlíků nebo aktivistů. Tenhle film v žádném případě není bez názoru, ale nedá se navzat jako neupřímný nebo nekomplexní. Navíc ho dokážu nazvat na perlu kvalitní filmařiny. Před pár lety jsem kritizoval Nabarvené ptáče, jelikož šlo o film o "horké bramboře", které se všichni chtějí zbavit a postupně ji ničí. Tady to přirovnání není negativní, jelikož je to přesné popsání situace. Bělorusové se snaží vyhnat uprchlíky do Polska, ty je zpátky ženou do Běloruska. Dokud neumřou. Malé momenty vyprávění, které ukazuje Agnieszka jsou skvělé. Postava kluka z uprchlické rodiny například shodí brýle ženě v letadle, aby ho pustila sednout. Takové malé momenty lidskosti. Film také hodné řeší náboženství. Otec od rodiny utíká před Islámským státem poté, co ho napadly. Byl zmlácen když kouřil, to dělá konflikty s dědou rodiny, který je dodnes oddaným muslimem. Jiní utíkají kvůli obvinění z homosexuality, jiný pouze kvůli válce. Polská psycholožka dokazuje svůj původ tím, že na policista vyplázne celou křesťanskou modlitbu. Film kritizuje i aktivisty, kteří se za každou cenu snaží být v oblasti legality i když do ubližuje lidem. Jen ukazují zoufalé příběhy utečenců, zatímco polská veřejnost nad problémem zavírá oči. Je radikální, že film podporuje nezákonné jednání? Ano, ale někdy zákony na papíře prostě nejsou správné. Zákony by měli pomáhat lidem a trestat nespravedlnost. Nejde o to, že jsme dosáhli perfektní morality a nedá se nic změnit. Ano, film je v tomhle radikální. Zpátky k filmu: Jsou zde i zajímavé paralely - psycholožka Julia je svléknuta do naha policií, aby byla zhanobena. Poté, co člen hraniční stráže se rozhodne pomoci uprchlíkům, je odhalen on a dívá se na sebe do zrcadla. Na první zhlédnutí je film hodně dlouhý, ale pointa s kontrastem s uprchlíky z Ukrajiny je silná. Ti, co před půl rokem mlátili rodiny Syřanů, rozdávají nyní ukrajinským dětem hračky. Četl jsem názory na internetu a bohužel mi přijdou docela genocidní. Ano, i když jsou uprchlíci posíláni z Běloruska úmyslně, opravdu není morální je postřílet (top komentář na IMDB právě teď). Nejsou to vojáci, jsou to jen civilisti, kteří jsou nevědomky využiti a do Evropy by se chtěli dostat stejně. Ať už by jim Bělorusové pomohli či ne. A je to nacistická propaganda? Nejhorší na nacistické propagandě byla dehumanizace a tohle je naprostý opak. Nacistické propagandě se více blíží to, když řeknete všichni "A" nás chtějí zničit/jsou svině". Tenhle film naprosto odmítá absolutní řešení nebo to, že na světě jsou pouze "hrdinové" a "svině". Tenhle film je mnohem komplexnější, než někteří na této stránce či světě tvrdí. 9/10 A jebat lidi v těchto komentářích, kteří se doslova smějou, když uprchlíci jsou mláceni do ksichtu. EDIT: Jediná výtka - rapová scéna byla fakt cringe. Ať už úmyslný či ne.

plakát

Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix (2023) (seriál) 

Přistupuju k tomu specificky jako fanoušek studia BobbyPills a jeho zakladatelů (Lastman, Crisis Jung, Vermin) a zároveň jako fanoušek Far Crye. Jako fanoušek BobbyPills jsem nadšený - je to jejich francouzská značka naprostého úletu, sexu a kvalitní animace, jakožto fanda Far Cry můžete být sklamaní, protože si to naprosto upravuje Ubisoftí značky jak chce. A to je v pohodě. Hrdina plošinovek Rayman je zde hlavní moderátor propagandy, Marcus z druhých Watch Dogs je dědek žijící v poušti a záporák z Far Cry 4 je vůdce Triád. Opravdu remix jak se patří. BobbyPills kombinují styly 8 bitové animace, randících simulátorů a full-motion grafiky z 90. let. A ač grafika je velmi kreativní, je to odvázané, příběh je docela nudná storka o bandě rebelů proti korporátu. Naštěstí skvělá akce a animace to zachraňují. Autoři si taky občas udělají srandu i z Ubisoftu (záporáci používají měnu Ubi Credity, což jsou body za které si v Uplayi kupujete microtransakce). Je to hodně, hodně nekompromisně GAY (Hlavní hrdina - Dolph Laserhawk se mstí svému bývalému milenci, který ho podrazil), takže předpokládám, že ČSFD diváci, co jim praská žilka u každé menšiny ve vedlejší roli na Netflixu budu zvracet vzteky. Původně jsem se bál, že pro BobbyPills, kteří se označují jako "fucked-up lidi, co dělají animaci pro fucked-up lidi", hodně uberou a tohle bude pro ně jen projekt na zakázku, ale jsem rád, že jsem se kurva mýlil. Tohle je animák přesně pro skupinu asi 5000 animátorů na světě, kteří kreslí největší brutální bizarnosti. Takže předpokládám, že se další série se těžko dočkáme neboť ta skupina lidí asi nepřitáhne Netflixu taková čísla která čeká. Jinak Lastman série 3 a Vermin série 2 kdy?

plakát

Adventure Time: Fionna & Cake (2023) (seriál) 

Podle mě srovnatelné se zlatou érou Času na Dobrodružství. Legitimní sequel, který se převážně zabývá postavami Fionny, Cakea a Simona Petrikova alias Ice Kinga. Finna moc nečekejte, a Jakea už vůbec. Tahle minisérie však ukazuje menší postavy v novém světle. Někteří dostanou svou první velkou roli (Marshall Lee a Gary Prince). Prismo je taky v téhle sérii skvělý. Dojde i na vysvětlení, jak vlastně vznikla "fanfikce" Fionny a Cakea. Většina herců se vrací a jsou zde i písně napsané Rebeccou Sugar (Steven Universe) a Patrickem McHalem (Over the Garden Wall). Na rozdíl od původního seriálu je to hodnoceno 13+, což je ale nejspíše využito kvůli pár kapkám krve a pár ostřejším vtipům. Ono to zase není o tolik drsnější než původní seriál. Fanoušci budou nadšeni a já jsem byl spokojenější víc než u "Dalekých krajů". Adventure Time je seriál se kterým jsem vyrostl, takže jsem velmi rád, že se tohle povedlo. Jediná výtka je to, že multiverse už trochu ohraný, ale co s tím naděláte. Aspoň ho tu zajímavě využili.