Režie:
Karel ZemanKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Miloš Kopecký, Jana Brejchová, Rudolf Jelínek, Karel Höger, Eduard Kohout, Jan Werich, Bohuš Záhorský, Rudolf Hrušínský, Miloslav Holub, František Šlégr (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Novodobý astronaut Toník přistane na Měsíci, kde se setká se zvláštní společností. Patří k ní Cyrano z Bergeracu, hrdinové verneovky Do Měsíce, ale především chvástavý baron Prášil. Všichni jej srdečně vítají se sklenkou vína a přejí si, aby domnělý Měsíčňan poznal kouzlo života na Zemi. Baron Prášil se pak spolu s Toníkem vypraví do Turecka, kde ze zajetí zákeřného sultána vysvobodí půvabnou princeznu Bianku. Vychloubačný baron se ji snaží okouzlit a vrhá se proto do bláznivých dobrodružství – ocitá se v útrobách mořské velryby, proletí se na pařátech obrovitého ptáka, na mořském koníkovi plave pod vodní hladinou, na dělové kouli se přesunuje do válečných vřav. Bianku však během fantaskních eskapád učaruje odvážný snílek Toník a nakonec společně doputují tam, kde příběh začal – na bledý Měsíc. Ten totiž patří nejen básníkům a fantastům, ale především milencům. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (329)
Moc pěkné. Zatímco ale Cesta do pravěku se vyznačovala také perfektně rytmizovaným vyprávěním, Baron Prášil je především neutuchající a dějově občas nuceně epizodickou přehlídkou Zemanovy úžasné vizuální fantazie, jejíž provedení už možná s rostoucím stářím lehce uvadá, ale ryze kinematografická radost spojená s kreativním rozpohybováním mizanscény neuvadne nikdy. A frajer Kopecký samozřejmě kraluje. 75% ()
Neskutečný výron fantazie, fantasknosti, fantasmagorie, fantastičnosti a dalších těch slov začínajících na f. Zejména jsem obdivovala, jak moc malebně a melancholicky může působit vpodstatě dosti agresivní obraz. O jiné barvy než černou, žlutou, rudou (a modrou, to je pravda, ale i tak působí tak jinak než normální modrá) tady zakopnete jen výjimečně, to vše doplněno zběsilým střihem a bizardními nápady. V tomhle ohledu se mi obzvlášť líbila tanečnice tančící podle hroznu hroznů. No a opravdický kouř v kombinaci s animovanými kulisami je něco vskutku nadpozemského až měsíčňanského. Dokonce jsem si říkala, že Aronofsky a jeho chemické reakce na pozadí Fontány je jen ubohý plagiátor, tolik mě to rozvášnilo. A stejně nedám plné hodnocení, protože se mě to nedotklo nějak vnitřně, na srdci. Jsem to ale divná. ()
Zeman byl skutečně originální umělec s nesmírnou fantazií. Jeho dílo je navíc povznášející, laskavé, humorné. Touha po poznání, dobrodružství, láska, přátelství, to vše vyjádřené nezapomenutelnými poetickými vizemi velkého fantasty. Pozadu nezůstávají ani herci v čele s Milošem Kopeckým a Janem Werichem. Fantazie, sny a romantika. ()
+4* Po repríze a vidění remasterované verze mírně snižuji své původní plné hodnocení tohoto Zemanova slavného dílka, i když si ho stále cením. Výprava i herecké obsazení jsou skvostné a úplně hřeje u srdce, když je vidět tak krásně zužitkovaná práce kolem. Příběhově to už není tak slavné a najdou se tam nudnější natahovaná místa, ale přesto ta roztomilá fantazie z něho čpí neustále. Nevím jestli je to ještě pro dnešního mladého diváka lákavé, když už je rozmazlovaný jiným stylem, ale já si ho užil a z nostalgie se k němu třeba na stará kolena vrátím. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 0 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 3 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Tento film na mě sice nezapůsobil tolik jako Cesta do pravěku nebo Vynález zkázy, nicméně musím říct, že toto je opravdu výborné dílo, Zeman do něj vložil asi nejvíc fantazie, ze všech svých děl a když pomyslím, že tehdy ještě nikdo do vesmíru neodcestoval, tak před ním musím smeknout. Karel Zeman je opravdu geniální režisér a Miloš Kopecký v hlavní roli je podtrhuje už tak výborný film. Maximální hodnocení sice nedám, ale myslím, že po dalších projekcích bych se i k tomu mohl přiklonit. ()
Galerie (34)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (28)
- Poznávací značka režiséra – klobouky. Na konci vyhodí Cyrano z Bergeracu (Karel Höger) svůj klobouk do vzduchu, aby doletěl až ke hvězdám. (liquido26)
- Jan Libíček ve své první filmové roli. Na několik sekund se zde mihnul jako sultánův vrchní eunuch Hadži Baban. (bomber7)
- Muž, který byl předlohou pro barona Prášila, opravdu existoval – jmenoval se Karl Friedrich Hieronymus, svobodný pán z Munchhausenu a narodil se v roce 1720. (M.B)
Reklama