Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve snaze skoncovat s válkami a nastolit mír se lidstvo rozhodlo zakázat vše, co vyvolává emoce – literaturu, hudbu i umění. Dohledem nad dodržováním zákona je pověřena zvláštní policejní jednotka, která likviduje všechny provinilce, kteří jej poruší. Když však jeden z nejvyšších ochránců pořádku vynechá pravidelnou dávku drogy potlačující emoce, začne si uvědomovat, že nic není tak, jak se zdá. (HBO GO)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 191)

brit84 

všechny recenze uživatele

Velké počáteční očekávání vystřídalo poměrně rychlé vystřízlivění. Nechytlo mně tady vlastně nic. Odstranit lidem emoce je celkem problematické i s pomocí drogy. Tím spíš, že skrýt emoce ve filmu se ukazuje být ještě těžší. Třeba černoch v podábí Taye Diggse se pořád usmíval. A radost, byť ironická, je přece také emoce. Navíc jsem se absolutně neztotožnil s city Christiana Balea. Tzv. členové rezistence, tedy anarchizující zbytek lidstva mně byli sympatičtí tak, že bych klidně zmáčkl spoušť za něj. Citové vydírání ve scéně se psy bylo do očí bijící a do náruče mu samozřejmě vběhlo roztomilé štěně, ne škaredý voříšek. Dál jsem nepochopil, proč všude posílali celkem nesynchronizovaný komando, když stačilo poslat frajera Balea a bylo po problému. Srovnání s Matriem je úplně vedle, protože tohle na mě působilo jako špatnej minifilm v jeho titulkách. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Equilibrium je navýsost efektní záležitost a má kromě skvělých výkonů ústřední čtveřice postav (na čele samozřejmě s Balem) i nějaké to poselství. Bohužel kromě bojových scén ať na dálku či na blízko - které jsou, jak píše Hitman, uměleckým dílem - nepřináší vůbec nic nového, scénář je místy dost děravý a ona myšlenka filmu je vyextrahována z podstatně hlubších a významnějších snímků; plus nějaké to obrazové připomenutí Metropolis, které ovšem bylo a je myšlenkově někde úplně jinde a odvolávka na něj slouží jen k dalšímu budování atmosféry odlidštěnosti společnosti, což rozhodně Langovy legendy znalého diváka pobaví. Jenže - forma pohltila obsah a já si tu hodinu a tři čtvrtě opravdu užil. A pak znova, a za nějaký čas znova, a tak vůbec;) Je to zcela jiných 80% než třeba u Irmy Vep, abych nechodil (komentátorsky časově) moc daleko, ale každé z nich je stejnou měrou zasloužené. PS: Až při několikráté repríze jsem si začal pořádně užívat i skvěle se hodící (i když nijak originální) hudbu Klause Badelta. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY. Jako nenapravitelný romantik mám tenhle příběh strašně moc ráda a je mi úplně jedno, kolik je toho v něm nelogického. Depresivní začátek zahrnující společnost, kde každý muž, žena i dítě mohou v klidu žít svoje identické životy, kde neexistují žádné filmy, hudba, obrazy na stěnách nebo hry pro zábavu a nad tím vším bdí klerik, který nikdy není zasažen a sám vždy trefí cíl, dokáže vycítil myšlenky ostatních, nikdy neselhává a nikdy se na nic neptá, to všechno navodí tak hutnou atmosféru, že právě ta sorta lidí jako já, která by se určitě dala k narušitelům, by si nejraději šla hodit mašli. Jenomže pak přichází něco, co právě "nám" hraje na strunu, a to prosté selhání lidského elementu, protože lidé zkrátka nemohou žít jako kopie. A na nikoho se při tom selhávání nekouká tak krásně jako na Christiana. Všichni ostatní herci zůstávají naprosto v jeho stínu. Prestona vybavil takovým charismatem a kouzlem, až to snad ani není možné. Ze začátku možná působí chladně a odtažitě, stejně jako boční zbraně, které nosí za každých okolností v rukávu. V jeho tváři se zřídkakdy pohne jediný sval a neustále ulízaný účes drží tvar za všech okolností, postupně ale začínáme tušit, co se za těmi svaly děje, co v sobě skrývají ty šedé oči. A když se nám po velkém finále i sám veliký klerik John Preston na malou chvíli usměje, moje srdce plesá tak hlučně, jako když se mlátí naběračkou do radiátoru ústředního topení. Stylizace filmu připomíná Matrix, i prvek lidstva ovládaného a zbaveného "svobody" není nepodobný, přesto má Equilibrium jinou atmosféru. V Matrixu jde jen o bombastické pohledné scény a jakousi "coolovost", ale Equilibrium hraje víc na city, což je při pálení obrazu Mony Lisy nebo při střílení bezbranných psů zcela zjevné, na diváka, nebo alespoň na mě, to ale funguje. "Nadbojová" Gun kata taky hodně připomíná Neovo řádění s agenty, celá ale působí daleko víc skutečně a člověk při sledování věří, že je něco takového možné. Mě osobně zaujalo daleko víc než matrixové souboje. Bojových scén je ve filmu docela hodně, a někdo říká, že jich je tam až příliš a že pohřbívají příběh, mně ale ta rovnováha vyhovuje. Člověk spolu s klerikem začíná chápat, že city občas bolí a že jinak než přes násilí to stejně nakonec nejde. Cena je vysoká, ale stojí to za to. Hudba je pěkná, melodická, působí stejně rozervaně jako obraz a neruší jej, ba naopak, pěkně doplňuje, strohé kostýmy "zfetované" společnosti a její matematický styl jsou v hlubokém kontrastu s přeplácanými pokojíčky "obránců citu", naplněnými voňavými doplňky a bachratými taburetkami jako z pracovny profesorky Trelawneyové z Harryho Pottera. A už dost, nebo ještě Eq začnu připodobňovat k bibli a tvrdit, že ho předpověděl Nostradamus. Zkrátka, co vám mám říkat, Equilibrium je prostě můj oblíbený film, a pokud mi na něj někdo sáhne, tak mu urazím ruku. Ale stejně ještě musím dodat, že na rozdíl od (své zjevné knižní inspirace) 1984 dokáže probuzení hlavního hrdiny zobrazit přesvědčivě a bez ponižování ostatních lidí, a že ačkoliv se věnuje převážně mužům, nemá potřebu tvrdit (na rozdíl snad od všech kultovních dystopických románů dvacátého století), že by ženy byly podřazeny mužům a že by všechny bez rozdílu vrozeně byly nebo nebyly schopny některých věcí. ♥♥♥ -"Mně, chudému, zbyly jen sny, které jsem k tvým nohám položil. Našlapuj opatrně, neb šlapeš po mých snech." () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Spalte Mozarta, šlehněte si prozin! Prvotřídní příklad toho, jak se úspěšné sci-fi trháky kopírovat NEMAJÍ. Cením si toho, že tvůrci byli natolik milosrdní a naprostou myšlenkovou prázdnotu tohoto počinu vykompenzovali náloží efektivních akčních sekvencích (což o to, že hnusně digitálních). Stále se však nejedná o kompenzaci dostačující. Porno natáčené v galerii je pořád porno. Celé Equilibrium na mě působilo jako prachsprostá vykrádačka Matrixu zasazená do světa, který nepříliš umně vykrádá Orwella (1984) i Lucase (THX 1138). Zde prezentované státní zřízení je od začátku odsouzeno k odsuzování již pro nápadnou podobnost znaku Otce a jeho přívrženců s nacistickým hákovým křížem. Není možné s podobnou myšlenkou sympatizovat, jakkoli má něco do sebe. Další povážlivé trhliny možno objevit již při letmém pohledu pod jádro věci. Nebylo by kupříkladu rozumnější než umění zlikvidovat všechny zbraně, které – jak se zdá – se nadále vyrábějí??? Konzumace drog závisí čistě na vůli každého jednotlivce, který, pokud jsem to dobře pochopil, není nějak speciálně monitorován. „Šlehnout si, či nešlehnout?“ To je, oč tu běží. Trošku vratký systém, není-liž pravda. Další sada rýpavých otázek vyvstává okolo osoby Christiana Balea. Z poctivé, ba přímo nejpoctivější ovečky, se rázem stává rebel kosící své byvší kolegy po tuctech. Kde je nějaké prozření, nějaký psychologický vývoj? Takhle ho jenom ozáří sluníčko a „hurá, něco jsem cítil, kašlu na všechny dřívější zásady, ať žije revoluce!“. Nemluvě o jeho blíže nevysvětlených supermanských schopnostech, vidění skrze zdi nevyjímaje. Nevyžívám se v hledání logických kiksů, nejsem ani kdovíjak zarputilým zastáncem pravděpodobnosti ve filmu, pokud se ten ovšem netváří, jakoby v něm něco logického být mělo, což Equilibrium činí. Film, který má nějaký filozofický podtext a takto nešetrně s ním nakládá, by zasloužil bezprostřední svěření do starostlivých rukou přátel žehu. Tvůrci přece museli počítat s tím, že lidé budou mít otázky a že budou čekat na odpověď ze strany filmu, avšak na diváka se zde zvysoka kašle. Je nám jenom ledabyle předhozeno několik cool akcí, v naději, že nad zbytkem přimhouříme oči. Žádná z těchto akcí přitom není ani kapku originální (nanejvýš souboj na „ostří pušky“), mnohé navíc Matrix vykrádají tak očividně, až to bolí (souboj Prestona alias Nea s Brandtem alias Morpheem; megapřestřelka v hale ad.). Zkuste mě přesvědčit, že se to celé pouze nesnaží svézt na postmatrixovské vlně, že to není slaboduchá zhovadilost zaobalená coby filozofující sci-fi jen aby se neřeklo. Zkuste to, ale dopředu vás upozorňuji, že jsem tvor nadmíru tvrdohlavý. :) 50% Zajímavé komentáře: Tommy987, MIMIC, Frankie, aliajas ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Žánrový mix s myšlenkou, kterou ani legendární 1984 nedokázalo dotáhnout do konce. O co zde v některých pasážích chybí akce, o to je pak lepší. Škoda pomalejšího rozjezdu, který místo strhující akční sci-fi jízdy připomínal spíš unylou postapokalyptickou story, zbytek je vizuálně atraktivní a myšlenkově plná záležitost, napodruhé pak ještě vydatnější a komplexnější. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (45)

  • V 61. minutě filmu je vidět, jak mrtvému klerikovi ležícímu v márnici výrazně pulsuje krční tepna. (Danny F.)
  • Nabití brokovnice v čase 0:51:48, kdy s ní John Preston (Christian Bale) trhne směrem nahoru, je nesmyslné. (dc125)
  • Budovy, ktoré máme možnosť vidieť vo filme, sú napr. Hitlerov Olympijský štadión, letisko Berlin Tempelhof, ktoré bolo dostavané po druhej svetovej vojne, a takisto moderné tunely berlinského U-bahnu. (Greenpeacak)

Související novinky

Všichni chtějí Arnolda

Všichni chtějí Arnolda

05.06.2009

Někteří přímo, druzí ho touží pouze remakovat. K těm prvním patří Robert Rodriguez, který prý předělávky nesnáší ještě víc než... než všichni ostatní, a jeho Predators pro studio 20th Century Fox by… (více)

Jolie na útěku

Jolie na útěku

14.08.2008

Angelina Jolie patří mezi nejvíce vytížené herečky v Hollywoodu a jak to tak vypadá, po pauze netouží. Na plátna kin se totiž začínají vracet vládní agenti, kteří dokáží člověka zabít během dvou… (více)

Ultranásilná Milla

Ultranásilná Milla

28.11.2005

Režisér Kurt Wimmer už jednou na plátně ukázal, jak vypadá nelichotivá budoucnost, filmem Equilibrium. Nyní se do budoucnosti opět vydá s filmem Ultraviolett a krom Milli Jovovich s sebou bere také… (více)

Reklama

Reklama