poster

Nejdelší den

  • anglický

    The Longest Day

  • slovenský

    Najdlhší deň

Válečný / Akční / Drama / Historický

USA, 1962, 178 min

Scénář:

David Pursall

Hudba:

Maurice Jarre

Hrají:

Eddie Albert, Paul Anka, Arletty, Jean-Louis Barrault, Richard Beymer, Hans Christian Blech, Bourvil, Richard Burton, Red Buttons, Sean Connery, Ray Danton, Peter van Eyck, Mel Ferrer, Henry Fonda, Steve Forrest, Gert Fröbe, Leo Genn, Werner Hinz, Jeffrey Hunter, Curd Jürgens, Alexander Knox, Christian Marquand, Roddy McDowall, Sal Mineo, Robert Mitchum, Kenneth More, Richard Münch, Edmond O'Brien, Peter Lawford, Wolfgang Preiss, Ron Randell, Georges Rivière, Robert Ryan, George Segal, Siân Phillips, Frank Finlay, Mark Damon, Jack Hedley, Françoise Rosay, Dietmar Schönherr, Bernard Fresson, Bernard Fox, Kurt Meisel, Rainer Penkert, Vicco von Bülow, Hans Söhnker, Jean Servais, Rod Steiger, Richard Todd, Tom Tryon, Robert Wagner, Stuart Whitman, Georges Wilson, John Wayne, Irina Demick, Daniel Gélin, Dewey Martin, Michael Hinz, Alice Tissot, Leslie Phillips, Michel Duchaussoy, John Gregson, Gil Delamare, Fabian, Madeleine Renaud, Dominique Zardi, Fernand Ledoux, Maurice Poli, Richard Dawson, Pauline Carton, Lionel Vitrant, Rudy Lenoir, Wolfgang Lukschy, Edward Meeks, Clément Harari, Donald Houston, Tommy Sands, Bob Steele, John Meillon, William Shatner, Jean Champion, Paul Hartmann, Patrick Jordan, John Crawford, Richard Wattis, Heinz Reincke, Harry Fowler, Patrick Barr, Hartmut Reck, Tony Mordente, Marcel Rouzé, Robert Freitag, Karl John, Wolfgang Büttner, Armin Dahlen, Paul Edwin Roth, Ernst Schröder, Mickey Knox, Bryan Coleman, Simon Lack, Ruth Hausmeister, Neil Maccallum, Harry Landis, Michael Beint, Bill Nagy, Walter Horsbrugh, Peter Helm, Michael Medwin, Eugene Deckers, Lyndon Brook, Norman Rossington, Trevor Reid, Lucien Camiret, Heinz Spitzner, Til Kiwe
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nascendi
    ****

    Pri tomto filme som si uvedomil, aké je ťažké nakrútiť film o vojnovej operácii tak, aby vynikla jej mohutnosť a súčasne aby sa poskladali desiatky drobných mozaikovitých príbehov do jedného celku. Ako nakrútiť masové bojové scény bez počítačovej techniky. Ako zapojiť množstvo slávnych hercov do deja tak, aby v ňom nevytŕčali upozorňujúc na svoju dôležitosť. Ako dosiahnuť anonymitu a súlad štyroch režisérov. Ako zabezpečiť nutnú opisnosť udalostí, ilustratívnosť epizód a vierohodnosť akcií tak, aby divák nevnímal, že sleduje trojhodinový film. To všetko sa podarilo na veľmi slušnej úrovni a ostalo dlho neprekonaným vrcholom filmov tohto žánru.(16.7.2012)

  • gogo76
    ****

    Vojnový veľkofilm o vylodení v Normandii,ktorý ponúka trošku širší a podrobnejší pohľad na celú udalosť.Tento je takmer trojhodinový a ukazuje niekoľko minipríbehov, ale hlavne pohľad tak z pohľadu spojencov ako aj nemcov. Mnoho bojových scén tu niet, ale ak už nejaká príde, je to na dobu vzniku filmu slušná akcia. Nepochybujem, že sa Spielberg trošku inšpiroval, aj keď Ryan rozpráva trošku iný príbeh. Scéna, v ktorej sa američan po zastrelení vzdávajúceho sa nemca pýta kamaráta, čo znamená "bitte, bitte..."...mi hneď pripomenula scénu z Ryana:" Look, I wash my hands for the supper". 80%.(16.3.2009)

  • Subjektiv
    ****

    Z Nejdelšího dnu, podobně jako z mnoha dalších válečných filmů, je se zaměřují na jednu konkrétní vojenskou operaci či bitvu, cítím nejenom snahu diváka dojmout, vzdát čest bojovníkům, ale také diváka vzdělat, nabidnout mu velké množsví faktů. Onen vzdělávací záměr se pak otiskává do výsledku, často velmi sympaticky a organicky, jindy pro změnu okatě a lehounce křečovitě. To druhé (už jsem si na to stěžoval v komentáři k Bitvě o Midway) cítím hlavně v mnoha replikách, jež jsou napsány tak, aby divákovi daly přehled o situaci a zhodnotily význam jednotlivých dílčích událostí. Když velitel německého "náletu" na vyloďovací pláže ironicky glosuje: "Tohle je slavný den pro Luftwaffe," slyším, jak učitel v pozadí říká: "Uvědomte si, prosím, že v červnu 1944 již na západě Luftwaffe nepředstavovala významnou bojovou sílu." A v rozhovoru točícím se kolem (ne)buzení führera zase musí explicitně zaznít, že Třetí říše prohraje dost možná proto, že ho patřiční lidé včas neinformovali a zároveň odmítli rozhodovat bez něj. Trochu víc důvery v divákovu inteligenci bych na takových místech uvítal. Spolu s pro mě sice pochopitelným, ale mně ne zcela příjemným zařazením komických postaviček a ne vždy zajímavých epizodek řadových vojáků před akcí, jde však o jediné výtky, které se mi chce přednést. K ocenění je toho mnohem víc. Sympatické je mi komplexní uchopení celé operace od přípravy po provedení, od vojínů po generály, od strany ke straně (Němci, Britové, Američané, odboj...). Výsadek, Gold, Juno, Sword, Utah, Omaha... Stopáž filmu se tím sice natahuje, ale věřím, že je to na místě. Výborně zvolené jsou lokace, reálie jsou věrné, boje přesvědčivé - angažování mnoha skutečných účastníků této události, včetně Lovata, Blumentritta či Pluskata se vyplatilo. Konečně i srdce "nemilitantního" filmového fanouška občas zaplesá nad nápaditostí, s kterou jsou snímány boje ve velkých celcích. Mně kupříkladu učarovala poměrně dlouhá kamerová jízda nad právě ztékaným Ouistrehamem. Stejně tak i výkony představitelů mnoha důstojníků, bůhvíproč hlavně těch německých :)(17.5.2010)

  • vypravěč
    ****

    Neunavující tříhodinový pobyt před mistrovskou freskou, která je současně historickým líčením i oslavou hrdinství. Hrdinové – od velitelů po bezejmenné vojáky a odbojáře – jsou představeni v dokonale výstižné psychologické zkratce. Epizody, které nechají diváka pohlédnout do těch tváří, se citlivě spojují s celkovým vyprávěním, a to tak působí celistvě a nerozbojně. A v neposlední řadě také důkaz, že pathos a humor si ve svých nejčistších formách neprotiřečí.(9.2.2013)

  • Snorlax
    ****

    Za velké pozitivum lze zajisté považovat absenci patosu, dále to, že američtí vojáci nebyli pohádkové bytosti a jejich protivníci se jimi nenechali s prostoduchostí sobě vlastní pobít jen tak pro radost. Za negativum bych považovala to, co vyčítám i filmu Hoří v Paříži? Přehršel hereckých hvězd je zajímavá v nějaké estrádě, ve filmu ztrácí význam, pokud všechny dostanou takřka zanedbatelnou roli, aby nedocházelo mezi slavnými umělci ke zbytečným třenicím.(24.4.2016)

  • - Ve filmu se nikdy neobjeví logo studia Twentieth-Century Fox. (HellFire)

  • - Roku 1963 obvinila NACCP (neboli něco jako Organizace za práva barevných lidí) hollywoodské studia z rasismu a jako příklad uvedla právě The Longest Day. Namítali, že seskoků a vylodění se účastnilo na 1.700 černochů, zatímco ve filmu se neobjeví ani jeden. (HellFire)

  • - Pláž Omaha je zobrazená vo filme ako najtvrdšie miesto stretu, ale tvorcovia ju oproti realite mierne prikrášlili. Padlo na nej cez 4000 mužov a nebyť jednotky Rangerov, ktorí si zmýlili postup, zrejme by ju nikdy spojenci nedobili. (vander19)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace