poster

Kinoautomat: Člověk a jeho dům

Komedie / Experimentální

Československo, 1967, 63 min

  • Adam Bernau
    ****

    Tak tohle se povedlo. Ztřeštěná společenská komedie založená na banální otřepané zápletce nemusí být pokleslá hovadina, ale skutečně tzv. kvalitní zábava. Decentní "viník" Horníček, solidní dialogy, nepřehrávající přesvědčivé herectví všech zúčastněných střídané pustou groteskou, všechno klape, mohlo by se to stát i vám a kolotoč se rozjíždí. Vizuálně - jen bílé chodby, dveře a nájemníci - výtečné. To vše ale bylo tvůrcům málo: Experiment "kinoautomatu" nedělá z tohoto dílka jen zábavnou kuriozitu: jednak mu dodává velmi zdařilý formát, jednak nám umožňuje procházet fázemi celé "prekérní situace" tam a zpátky, aby se v závěru ukázalo, že k požáru prostě nemohlo nedojít a čest paní Svobodové nebylo možné zachránit. Divák si myslí (totiž tehdy, když to bylo naživo, si mohl myslet), že filmem manipuluje, aby v závěru pochopil, že byl sám celou dobu manipulován. A propos: taky jste se nechali přesvědčit, že na dveře u Svobodů zazvonil pan Novák? Ve skutečnosti to udělal pan štábní kapitán. Viděl jsem to teď poprvé (červenou i zelenou verzi) a dost mi kazil dojem ten novodobý komentátor, který se tam objevoval. V průběhu byl zcela zbytečný a jen rušil. V závěru byl sice nezbytný, ale realizátoři žel neprokázali ani špetku vkusu při jeho volbě. Ten uvaděč z "Neváhej a toč" (jméno si nevybavuji), se sice poctivě snažil, ale horníčkovská poloha je prostě vysoko nad jeho úroveň. Nemusel tam být samozřejmě "druhý Horníček", ale prostě někdo, kdo by svým vkusem kvalitu díla umocňoval a ne kazil.Ještě důležitou korekci: Není pravda, že výběr "červené" nebo "zelené" byl k výsledku lhostejný. Divák červené verze je totiž ochuzen o kmitnuvší se ňadro paní Svobodové.(5.3.2011)

  • choze
    ***

    Jednoduchá roztomilá hříčka nabízející v době nesvobody zdánlivou možnost volby, která je ale velmi ošidná a manipulativní. Potenciál to ale podle mě rozhodně mělo a má.(5.5.2009)

  • Legas
    *****

    Člověk a jeho dům by se mi líbil i bez tlačítek, ale s němi je to zase větší legrace. Akorát mám pocit, že diváci reagují všude stejně. Velice by mě zajímal poměr voleb červené nebo zelené ze v ze všech odpromítaných kinoautomatů.(18.2.2008)

  • kiddo
    ***

    Dobrý nápad, iluzorní a nezajímavé volby, nenavázanost děje (jak mě by zajímalo, jak se může pan Novák dostat od vraždění vrátného do auta přijíždějícího! k hořícímu domu) a, jak říká Ony, publikum, které volí očividné zápletky místo aspoň mírných tvůrčích výzev. Že to není film, ale cirkusová atrakce, snad netřeba dodávat.(25.6.2010)

  • Asgy
    ****

    Moje první a na dlouhou dobu asi poslední zkušenost s interaktivním filmem. Pokud bych měl Kinoautomat hodnotit jenom z hlediska kvality filmu, tak jsem možná čekal trošku víc - hlavně příběh mohl být o něco lepší a snad i delší. Ale celkově je pro mě Kinoautomat výborným zážitkem, který si stojí za to vyzkoušet osobně. Jinak moderátor Josef Polášek působil celkem dobrým dojmem, až na ten moravský přízvuk, o který se občas pokoušel :-).(17.2.2008)

  • - Herečka Leopolda Dostálová stála před kamerou po dvaceti letech. (M.B)

  • - V Československu si uvedení projektu Kinoautomat vyžádalo nákladnou rekonstrukci pražského kina Světozor, kde byla nainstalována speciální technická kabina, šatna za plátnem a do všech (několika set) sedadel zabudováno hlasovací zařízení se zeleným a červeným tlačítkem, aby každý z diváků mohl hlasovat osobně. Československá premiéra se odehrála v roce 1968. (vangobseck)

  • - Projekt byl poprvé představen na světové výstavě Expo 1967 v Montrealu. (vangobseck)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace