Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Tohle byla úžasná soutěž, kterou jsem úplně hltal. To napětí, ty úkoly, ty souboje,... Mazec. Měl jsem rád ty úkoly ve dvojicích, jak třeba stavěli na sebe kostky a komu to prvnímu spadne nebo kdo dýl udrží hořící papír... Co si vzpomínám tak mezi oblíbené úkoly patřilo prolezení takovou průhlednou různě zamotanou rourou. Supr. Mělo to prostě náboj a my to vykuleně sledovali. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Božinku, kedysi som to pravidelne v sobotu doobeda pozeral ako nažhavený na Nove: ošarpaná pevnosť uprostred neromanticky (ale o to realistickejšie) vyzerajúceho mora, jej temní obyvatelia (ľudskí i zvierací - had, pavúk, tiger...), záhadný charizmatický storočný Hádankár (až v dospelosti som zistil, že to bol herec v maske, tragicky to mnou otriaslo, vedel som, že Dedo Mráz neexistuje, ale otec Fouras!?!?!?), napínavá akcia a pomerne inteligentné rébusy. Markíza v roku 1998 vysolila pekne mastný balík za slovenskú verziu. 80% za nostalgiu. Objektívne nie som schopný ohodnotiť. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Soutěž mého dětství. Neskutečná podívaná, která mě pohltila při každém sledování. Nic jsem nesledoval tak pravidelně možná s výjimkou milovaných Her bez hranic. Ještě dnes si vybavuji dokonalou hudbu a všechny různé postavy z celého putování soutěžících po nádherné pevnosti někde u Francie. Kdo neviděl, tak pro mě není člověk... ()

venca163 

všechny recenze uživatele

Každej v poslední době zase zaslechl tu znělku (ať už v bedně, nebo v podobě nějakýho plesnivýho remixu v rádiu) a spousta z těch lidí (včetně mě) dostala chuť se na to zase podívat. A ejhle! Oni to zrovna reprízujou v telce, bezva! Nebylo to sice takový zklamání jako podívat se po 20 letech na Hry bez hranic, ale...No, na druhou stranu některý věci v Pevnosti Boyard za to pořád stojí! "Felindro, otoč tygří hlavou!" (70%) ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Zpočátku výborná soutěž, která postupem času zdegenerovala v charitativní sbírku známých osobností. Výborný koncept, parádní a napínavé disciplíny, úžasná lokace. Jen slovní hádanky "otce Fura" a následné luštění správného slova byly opravdu nerozlousknutelným překladovým oříškem. Houpat se po létech na vlnách před touto pevností u La Rochelle byl neskutečně nostalgický zážitek. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (34)

  • Nejdéle působícím a nejobsazovanějším účinkujícím v této soutěži byl André Bouchet, představitel Paklíče, který je součástí pořadu již od roku 1990. Zahrál si také v několika zahraničních verzích a od roku 1995 je nemluvící. (CANNIBAL)
  • Od roku 2016 jsou v sále rady poprvé součástí skupinky maskovaných mistrů temnot také ženy. Jen připomeňme, že tajemní mistři temnoty, jinak také známý jako velmistři Boyardu se zahalení v tygří masce poprvé objevili už v roce 1995. (CANNIBAL)
  • Marie Talon (působící půl série v roce 1990) a Cendrine Dominguez (působící mezi lety 1993–2002) jsou jediné moderátorky pořadu, které nevyužily možnost stát se v pevnosti Boyard soutěžícími kandidátkami. (CANNIBAL)

Reklama

Reklama