Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Tento komentář je společný pro všechny tři existující filmové verze, dopustím se v něm jejich srovnání a může se tak spolu s hodnocením ještě několikrát měnit. Verze 1949: Mělo to být velké, ale není. Škoda exteriérů, které příliš smrdí ateliérem. Gatsbyho minulost je tu flashbackově zobrazena ve stylu gangsterky, postava vypravěče Nicka se s Gatsbym pere o divákovu pozornost a tříští sympatie, o které scénáristům, ořezávajícím slavnou literární předlohu k obrazu svému, zjevně dost šlo (důkazem je poslední záběr na Gatsbyho ruce, pomalu sklouzávající do bazénu, a tady se zase nabízí paralela s DiCapriovým Jackem z Titaniku :-). Poválečný Gatsby není zklamáním, ale ani výhrou. Verze 1974: Téměř hodina stopáže k dobru proti poválečné verzi je znát, z knížky se tak do filmové adaptace dostalo víc, a ruku na srdce, i fakt, že představitelé hlavních postav jsou známí (přinejmenším Redford a Farrow), hraje ve prospěch Claytonovy režie. Samotný Gatsby (Redford) se ve filmu objeví mnohem později než Alan Ladd v roce 1949. Na druhou stranu, téměř dvě a půl hodiny udržet pozornost prakticky nejde, tempo vyprávění proto kolísá, je tu příliš mnoho zpocených čel. Překvapivý prostor dostává Karen Black v roli nevěrnice Myrtle Wilsonové, výtečný je Bruce Dern, moc pěkná Lois Chiles. Verze 2013: Ne ne, spektákl už byl definován Moulin Rougem a je krajně nevhodné se k němu vracet. Umělejší je snad už jenom domeček pro Barbie od Mattela. Více v mojí externí recenzi pro kult na konci května. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Čítal som, že scenár Veľkého Gatsbyho je presne tým prípadom, ako sa nemá adaptovať román. Čiže presne chronologicky okopírované scény z knihy. Tú som nečítal, takže to neviem posúdiť, ale mŕtvolnosť a chlad vyžarujúci z prvých dvoch tretín filmu bude asi následok tohoto Coppolovho činu, pokiaľ to nebol metaforický zámer režiséra, ako nás uviesť do nudného a prázdneho života hrdinov príbehu. Ku koncu sa to našťastie už poriadne rozbehne a pocit z filmu je tak nakoniec pozitívny, musím brať ale do úvahy jeho dĺžku a prehnaný akademický prístup tvorcov a hercov k látke. Možno to bol správny zámer, to by som ale musel čítať predlohu. No a navyše nechápem záujem dvoch obletovaných pohľadných mužov o Miu Farrow, z tej môže byť hotový snáď iba Woody Allen. 70%. ()

Reklama

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Mám rozhodne väčšiu slabosť na klasickejší štýl, než rozhárané preplácané blockbusterové adaptácie a preto DiCapriov Gatsby je proti toľkej nalíčenosti v mnohom odpudivý. Lenže ani Claytonova verzia nie je nijak zázračná a Coppola nedodal kúzelnej predlohe takmer žiadny mystifikačný ortieľ, film nepracuje s tajomnom a lavíruje okolo bežnej poviedkovej osi. Tá začne byť sterilná a ku koncu vyprcháva ako šumivý šampus. Zaujímavo vedená vizuálna stránka a odovzdaní herci z naservírovaného nedokázali zhmotniť v čosi skvostné až nezabudnuteľné. S danými prostriedkami sa to ale dalo, pretože hybridné zoskupenie rozprávača nezaujatého i prvej osoby dával umelecký priestor pre realizáciu, ale k tej napokon nevzišlo. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Těsně předtím, než jsem šel do kina na remake, jsem si sehnal tento film. Proč? Na tohle je jednoduchá odpověď - podívejte se na ta jména. Robert Redford s Miou Farrow v hlavních rolích a scénář měl na starosti Francis Ford Coppola. Jen při čtení titulků jsem se na film opravdu těšil, a proto mě mrzí, že mě film do jisté míry zklamal. Píšu "do jisté míry" protože hned po skončení bych mu těch 70 % i dal, protože ten závěr se mi opravdu líbil, ale po pár týdnech, kdy jsem film viděl, si pamatuju spíše tu vleklou atmosféru a nevýrazné herce (Redford i Farrow měli naštěstí spousty lepších rolí, které jim sedly) než na těch pár opravdu skvělých scén. The Great Gatsby je přesně ten typ filmu, které stačí vidět jednou. 60 %. ()

jane1106 

všechny recenze uživatele

Něco na tomhle filmu mi smrdí. Něco. Silně přestřelená stopáž. Večírkové i romantické scény nemohly být nudnější. Nepřidal tomu ani nesympatický "ňoumovitý" představitel Nicka, upocené tváře herců a už dvakrát ne tragický dabing. BTW, Redfordův Gatsby a Daisy v podání Mii Farrow by určitě měli to nejmodrookatější dítě.:) ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Mia Farrow byla v průběhu natáčení těhotná, což se režisér rozhodl zakrýt tím, že kamera herečku zabírala z blízka, případně s rozevlátými šaty, které její narůstající bříško do značné míry zakrývaly. (Karlos80)

Reklama

Reklama