Reklama

Reklama

Strážci - Watchmen

Trailer 4
Akční / Mysteriózní / Sci-Fi
USA, 2009, 162 min (Special Edition: 215 min, Director's Cut: 186 min)

Režie:

Zack Snyder

Předloha:

Alan Moore (komiks)

Kamera:

Larry Fong

Hudba:

Tyler Bates

Hrají:

Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)
(další profese)

Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)

(více)

Videa (10)

Trailer 4

Recenze (2 106)

Shit 

všechny recenze uživatele

Stalo se přesně to, čeho sem se trošku obával při pohledu na 2 a půl hodinovou stopáž a to, že to jaksi bude hrozně zdlouhavý. Sice hned než se člověk pořádně usadí, tak nám Snyder pustí absolutně kulervoucí souboj Komedianta se zabijákem maskovaných, kterej mě málem složil i se sedačkou, protože takovou cool akční nálož hned v prvních minutách sem nečekal ani ve snu, navíc celý Watchmeny, i tenhle úvod, táhne naprosto perfektní soundtrack a boží vizuální stránka, jenomže to je na dlouhou dobu vše, co fakt vyrazí dech, pak je sice několik zábavných vsuvek z bývalých akcí Watchmenů ve kterých nejvíc baví zejména Komediant, taky aby ne, že jo, ale neni to nic, co by navodilo stejnou atmosféru jako začátek, krom toho zbytečných keců a kliček je v příběhu až přespříliš moc na úkor akce, což je podle mě velká škoda a kvůli tomu to je zdlouhavý a kvůli tomu to nemá spád a kvůli tomu se musí sedět v kině 160 minut. Co se týká samotných postav, tak o nejlepší postavu si to rozdali Komediant a Rorschach a nakonec o kousek vyhrál Rorschach kvůli super vsuvce z vězení, kde mi připomněl starýho dobrýho Marva ze Sin city a navíc Komediant se po začátku nadobro vytratí a nahradí ho nemastnej neslanej Nite Owl II, kterej vypadá jako plastovej a sparodovanej Batman a nevyužitá, ale sexy Silk, naštěstí je ale celkem využívanej Dr. Manhattan, kterej měl sice se svejma schopnostma daleko větší potenciál na vytvoření gigantickýho mega pekla, ale i jeho rozprašování nepřátel stojí za to, akorát mu na jeho auře nepřemožitelnýho borce ubírá to, jak pořád chodí s holou prdelí a s bimbasem navrch. Celkově nejsem nějak zklamanej, bavil sem se, ale je to podle mě zbytečně udělaný, aby to vypadalo jako děsně kvalitní film odproštěnej od komiksových i jiných klišé, ale tak trošku na úkor zábavy ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Abnormálně vypiplaná záležitost, která si diváky nebude hledat snadno. Film budí dojem, že je v něm všechno (akce, brutalita, filozofie, politika, sex) a pakliže v něm něco schází, pak jenom vinou naší nepozornosti/neprozíravosti. Ač jde samozřejmě o dojem prvotní a povrchní, budu potřebovat ještě pár zhlédnutí (a minimálně jedno přečtení komiksu), abych Strážce „pobral“ v celé jejich šíři. Co se dalo očekávat, špičkové je vizuální zpracování. Co se dalo očekávat již méně, velmi dobré jsou také herecké výkony. Přestože každý druhý ztvárňuje egoistického magora a máme tudíž pramalou šanci se s někým ztotožnit, ztvárňuje ho jako člověka, kterého chcete poznat blíže. Obzvlášť zásluhou Jackieho Haleyho jsem byl zároveň nesmírně rád, že nemají moc vystoupit z plátna. Ambivalentní pocity byly ještě silnější než u Temného rytíře. Třeba takový Komediant, übersígr, vrah Woodwarda, Bernsteina i naprosto neškodné těhotné vietnamské dívky, mi byl sympatický vražednou upřímností, jež mu nebránila na plnou hubu říct, co jsou lidi za nevděčnou sebranku. Nemohu posoudit, jak věrný zůstal v tomto ohledu Snyder předloze, ale těší mě, že nekompromisním přístupem vychází maximálně vstříc mladým, resp. mladším divákům (sám má přitom přes čtyřicet): Brutalita je enormní, často zbytečná, sex fetišistický a bez lásky, humor černý jak mysl Rorschachova. Kdykoliv má tu možnost, neodpustí si Snyder popkulturní odkaz, z nichž se největší procento týká filmů: hotelový pokoj z úvodu má číslo 300, hořící budova je uhašena podobnou „fintou“ jako mrakodrap ve Skleněném peklu, americkému prezidentovi ve „war roomu“ radí muž s výrazným akcentem, atp. (Nejspíš nešlo o režisérův záměr, ale při pohledu na Dr. Manhattana přemítajícího nad účelem podprsenky se mi vybavil Wall-E :-) Vadily mi pouze některé hlášky z výprodeje (–Teď poslouchejte –Ne, vy poslouchejte) a nenápadité využívání písní – když posmutnělé připomenutí časů minulých, pak The Times They Are A-Changin', když Vietnam, pak Jízda valkýr, když ta největší slast, pak Hallelujah (což bylo alespoň vybráno vtipně). Ale vytýkat filmu, který lze na té nejvyšší úrovni vnímat jako promyšlené apokalyptické podobenství, zrovna tohle, zavání rejpalstvím. POZNÁMKY K DC: Režisérský sestřih, zhlédnutý bezprostředně po přečtení komiksu, mě navzdory dvaceti minutám navíc strhnul a bavil ještě víc. Je přehledný a srozumitelný, nikoliv však doslovný. Motivace některých postav (Sůva, Ozymandias) jsou jasnější a neboť s nimi strávíme více času, je snazší se orientovat, kdo je kdo, s kým a proti komu. Od plného hodnocení mne odrazují akorát slabší triky a slabší herectví Malin Akerman. 95% (více) Zajímavé komentáře: Renton, Adrian, DaViD´82, genetique, Niktorius, HoneyBunny, Jordan, mm13, Chlupis, lakikaki, Phillo, fauxthum, ScarPoul, rcorp, Triple H, Rabina, Botič, Avathar, AntonG., kazatel, melkor323, Jajar ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Největší překvapení za poslední roky. Snydera tak úplně nemám rád (300 potvrdí) a komiks neznám, čili se zdálo být zaděláno na prvotřídní čelní srážku. Jenže po absolvování tří hodin a třiceti pěti minut ve světě Watchmen jen v úžasu smekám. Smekám před tím, jakou narativní strukturu si Snyder vyvolil, jak upřednostnil bohatou mytologii před přímočarou zápletkou, smekám před hloubkou jednotlivých postav, smekám před naprosto geniálními kompozicemi (Hollisův poslední souboj, v němž se mu promítají slavné údery jeho života, Rorschachovo obrácení v masku v doupěti pedofila), smekám před tím, jak pro mě nestravitelný fetišismus a efektaření transformoval Snyder v neskutečně koherentní a esteticky vybroušený celek (titulková sekvence radikálně valchuje, nemám slov), smekám před začleněním čistě komiksové vložky Black Freighter, která fantasticky souzní s celkovým laděním filmu... smekám, i když je tam tam pár zbytečných záběrů, pár vyšinutých vazeb a zbytečných onanií. Smekám před filmem, který řadím vedle Nolanových Batmanů mezi tři nejlepší komiksárny, které kdy spatřily stříbrné plátno. Ani nevím, jestli být smutný, že jsem to neviděl v kině, protože ty bezmála 4 hodiny u televize byly téměř duchovním zážitkem čirého vytržení z post-moderní mytologie... ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Není mi příjemné zůstat se svou jednou hvězdičkou v menšinové ohrádce vyhrazené negramotným, provokatérům a uznaným obecním bláznům ČSFD. A ano, připouštím, že chyba může být a asi je na mé straně. Ale nemůžu jinak. Nudil jsem se jako už dlouho ne a nad mnoha dialogy se i propadal hanbou, jak je to trapné. Abychom si rozuměli - ten film je pastvou pro oko a věřím zasvěceným, že comics, který mu byl předlohou, je úžasný. Ale právě věrnost předloze je faktor, který se často neslučuje s dramatickými potřebami filmu a Strážci jsou toho IMHO dalším důkazem. Zack Snyder je evidentně schopný člověk, ale rozhodně není vypravěč. Film pravděpodobně vytvořil jako přesný opis comicsu, který mu posloužil jako storyboard. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč mi něco na pohled tak očividně úchvatného připadá vnitřně tak prázdné, chladné, banální, duchamorně plytké. Od filmu - jakéhokoli - očekávám především příběh, postavy s určitým cílem, o jehož dosažení usilují a je možné jim v tom fandit nebo naopak. Ale se Strážci mám stejný problém jako s Úsvitem mrtvých - postavy jsou mi lhostejné. Bloumají filmem v efektních, ale bezduchých záběrech, trousí dialogy jako z nějaké soap opery, tlachají, blábolí a žvaní, občas někoho zpomaleně zabijí, ale víceméně se plácají odnikud nikam. Připadá mi, že všechno, co film chtěl a měl říct, řekl skvělou obrazovou montáží pod úvodními titulky. Tam je s vydatnou pomocí Dylanovy písně Časy se mění ve zkratce koncentrované totéž, co se pak dvě a půl hodiny ředí v nedramatickém zbytku filmu. A ano, pořád se na to hezky kouká, ale to považuju za kvalitu předlohy. Tleskat Zacku Snyderovi za to, že převedl comics na plátno, aniž by pomyslel na specifické nároky filmového vyprávění, mi připadá jako připisovat autorský kredit Gustava Eiffela člověku, který převezl v neporušeném stavu sochu Svobody z Francie na Manhattan. 20% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Snímek, který mě občas rozesmál (třeba tou reklamou na pivo ;-), chvílemi jsem se ošíval nad kostrbatě podanou angažovaností (dlouhý Nixonův nost byl doufám záměr), no a v golbále si myslím to, že i člověk méně poznamenaný komiksem si tenhle filmový pohled na komiks, braný trošku z jiné strany, může v klidu užít. ()

Galerie (236)

Zajímavosti (96)

  • První pokusy o natočení filmové adaptace komiksu "Watchmen" byly již v roce 1986, kdy producenti Lawrence Gordon a Joel Silver koupili práva pro společnost 20th Century Fox. (HellFire)
  • Výrazy obličeje Dr. Manhattana (Billy Crudup) byly zaznamenávány firmou Sony Pictures Imageworks pomocí technologie "motion capture" s využitím rekordních 165 pohybových značek v hercově obličeji. (Zeebonk)

Související novinky

Watchmen ve stylu Jokera?

Watchmen ve stylu Jokera?

05.01.2021

Dávno před tím, než komiksové Watchmen oživil svým seriálovým pokračováním scenárista Damon Lindelof (Ztraceni, Pozůstalí), nebo se o filmovou adaptaci původního komiksu pokusil Zack Snyder (Muž z… (více)

Jeremy Irons přebírá stráž

Jeremy Irons přebírá stráž

27.06.2018

Už nějakou dobu víme, že kabelová stanice HBO připravuje seriálovou adaptaci slavného komiksu Alana Moorea Strážci – Watchmen. Projekt nebude mít nic společného s filmem Zacka Snydera z roku 2009,… (více)

Watchmeni míří do televize

Watchmeni míří do televize

25.06.2017

Zack Snyder před osmi lety zadaptoval asi nejslavnější comicsovou minisérii všech dob. Kultovní Watchmeni v jeho podání stáli 130 milionů dolarů, vydělali však "jen" 185 milionů, takže je nejde… (více)

Sin City míří do televize

Sin City míří do televize

01.06.2017

Drsná comicsovka Sin City - město hříchu vydláždila v roce 2005 cestu ke Třístovce a k Watchmenům. Fanoušci ihned volali po dvojce, Robert Rodriguez s ní ale otálel dlouhých 9 let a nakonec vydělala… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno