Režie:
Quentin TarantinoScénář:
Quentin TarantinoKamera:
Quentin TarantinoHrají:
Kurt Russell, Rosario Dawson, Mary Elizabeth Winstead, Tracie Thoms, Zoë Bell, Vanessa Ferlito, Rose McGowan, Sydney Tamiia Poitier, Jordan Ladd (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kurt Russell jako vraždící maniak za volantem nezná slitování. Jungle Julia, nejlepší DJ ve městě, se dnes chystá pořádně to roztočit se dvěma kamarádkami. Sexy trojka vyráží na tah a přitahuje pohledy kolemjdoucích jako magnet. Mezi chlápky, co na ně mlsně civí, je i kaskadér Mike. Vyšumělý rebel pokrytý jizvami sleduje dámskou jízdu zpoza volantu svého bouráku. Zatímco se holky usazují v baru, Mike žhaví svou zbraň - nadupané kaskadérské auto - do životu nebezpečných otáček... (Palace Pictures)
(více)Videa (3)
Recenze (1 315)
Pro někoho nudný, pro někoho ukecaný, pro někoho zábavný. Ať už na vás film působí jakkoli, pořád je to Tarantino se vším, co k němu patří. Jedno se ale Quentinovi upřít nedá, cit pro výběr herců. Pomalu skomírající kariéru dokázal oživit nejednou. V Pulp Fiction to byl John Travolta, v Jackie Brown Pam Grier a Robert Forster, v Kill Bill Darryl Hannah a David Carradine a konečně Death Proof, ve kterém dal šanci vyniknout Kurtu Russelovi. Je pravda, že nový Tarantino je trochu víc ukecaný, občas trochu nudí, je i zábavný... co je ale hlavní, atmosféra a styl sedmdesátek jsou dokonalé, bez zesměšnění. ()
A white-hot juggernaut at 200 miles per hour! Death Proof je ženský film v ryze mužském žánru, který si JE toho rozporu plně vědom. Dokazují to dialogy, v nichž jsou četné reference na exploatační klasiky let 70., při kterých se dozvíme, že jedna z hrdinek sice hraje ve filmu o roztleskávačkách (!), ale stydí se za to, protože je to skoro porno. Nebo nejmužnější ženská postava, představovaná čím dál tím víc sexy Rosario Dawsonovou, při gaunerovském rozhovoru v restauraci odhalí, že nezná Vanishing Point. Dodatečné poškození není tak rušivé a nekazí výsledný zážitek z filmu jako u Rodrigueze, chybějící missing real je zde vložen chytře, protože i když tak přijdeme o potenciálně zajímavý "lap dance", zkrátí se tím expozice. Subžanr slasherů je zde osvěžen tím, že nezabíjí šílenec se zbraní v ruce (ať už nožem či motorovkou), ale autem. Kurt Russel je opravdu zatraceně cool a dá upomenout na plisskenovské období (nejen jizvou na stejném místě, v jakém v dobách Útěku z NY míval pásku přes oko), skvěle vyjadřuje vyšinutost postavy drobnými náznaky, akorát v závěru ta zbrklá změna charakteru a až okaté přehrávání mi moc nesedlo. Závěrečná honička, která se nese v tradicích Bullitova případu či Útěku, svým minimalismem, rukodělnou prací, přehledností v nasmínání a důmyslným vygradováním a odlehčením ve správnyćh chvílích je jednou z nejlepších, s jakými se můžeme ve filmu setkat. Akorát i když vizuální tarantinovské trademarky potěší (dlouhé záběry či fetiš na nohy), při některých dialozích je cítit opájení se schopností napsat výtečné dialogy a fakt, že takhle by ta postava nikdy nemluvila (patrné u Rotha). Jinak Death Proof obstojí na rozdíl od Planet Terror jako samostatný film a styl 70. let je zde vystihnut naprosto dokonale, bez vysmívaní. ()
"Hej, my jsme nalakovaný nohy a jmenujeme se Q... kchh, kchhhh, ...ntino, a tohle je jen film" říká jakoby poškozeným jakoby filmovým jakoby pásem Tarantino úvodem AutoZabijáka. Udělá rytmem, střihem a hudbou drámo z uspěchané cesty na záchod a již si myslí, že budem chrochtat blahem. Já ale na ty filmy o filmech moc nejsem, ač vypadají krásně jako plakáty z let dávno minulých. Může si vyumělkovaně žvanit jak chce, je-li to o ničem, je to o ničem. Hloubku, legraci ani jinak vyvolaný zájem v tom, že ženské kecají jako chlapi a chlapi jsou submisivní jako filmové cuchty, nevidím a nevnímám. Tarantinovské kecy mi nikdy extra zábavné nepřišly a za výjimečné je považuji hlavně proto, jak umí ničit atmosféru. Z násilí, v němž si ten panáček libuje, dělají namísto děsivých aktů jen další punchlines. Naneštěstí ty slabší. Silná *. ()
Nejpřeceňovanější režisér současnosti hodil v plen rádobycool konverzačku, která více než zábavnou popkulturní krmi připomíná s pompou vypustivší pšouk. Silný nános keců o muckání, šukání a podobných kratochvílích občas odkryje nečekaně koncentrovanou nudu, ve skvadře mňamózních bab dostává snad nejvíc prostoru nevýrazná a otravná sexbomba Jungle Julie, a v druhé části filmu ji zdatně dubluje rozpačitá kaskadérka Zoe, která alespoň zvládá své "hraní" vyvážit blbnutím na kapotě Dodge Challengeru. Výborná automobilová honička a stylový hudební podmaz brblání nad přílišnou kupou vaty nezaplaší. A já si dám facku, že jsem se před pár měsíci nechal strhnout nekritickým nadšením většiny a juchal nad Tarantinem u monitoru. V kině mi u něho překvapivě do smíchu moc nebylo. ()
Je vidět, že zatím hodnotí většinou velcí obdivovatelé Tarantina, kterým je v podstatě jedno co natočí. Nevím, jak může někdo napsat, že je tam spoustu akce, když v prvních třech čtvrtinách filmu trvá nějaká akce celkem asi 3 minuty. Zbytek se jen mluví a mluví (typické Tarantinovské kvalitní dialogy, tentokrát v ženském provedení). Závěrečná honička pak nechá na divákovi, kdo je vlastně kočka a kdo myš. Jinak Kurt Russell se ve filmu objeví tak na 20 minut. Pokud máte radši akci a krev, koukněte na Planet Teror. Pokud máte rádi Tarantina, líbit se vám to bude. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (80)
- V 19. minutě si můžeme všimnout SMS ve znění: „Me too!“ Ve 26. minutě si pak Pam (Rose McGowan) utahuje z Jungle Julie Lucai (Sydney Tamiia Poitier), co všechno musela dělat, aby se objevila na billboardech. Později Rose McGowan ve skutečnosti stála u zrodu kampaně a hnutí s názvem „Me Too“, zabývajícího se sexuálním obtěžováním, které smetlo producenta filmu Harveyho Weinsteina. (Petsuchos)
- Během scény na benzínce vidíme na titulních stránkách časopisů postavy ze seriálu Kriminálka Las Vegas (od r. 2000), z nějž Tarantino režíroval dva díly, a fotografie Kirsten Dunst z filmu Marie Antoinetta (2006), který režírovala Tarantinova kamarádka Sofia Coppola. (Reiniš)
- Při natáčení byly celkem použity čtyři Chevrolety Nova. Dva byly vybaveny ochranou klecí. Z nich byl hlavním vůz nazvaný „Ježíš“, který můžeme vidět ve většině scén s Kurtem Russellem (Mike). Ve druhém z nich, který se jmenoval „Prius“, provedl legendární kaskadér Buddy Joe Hooker scénu, v níž se Nova kutálí asi 145 metrů po silnici. Prius byl přitom zcela zničen. Ježíš byl po skončení natáčení zakoupen kaskadérským koordinátorem Buddym Hookerem za 500 amerických dolarů a stal se prvním autem jeho syna. (J.F.B.)
Reklama