Reklama

Reklama

Ve stínu

  • Slovensko V tieni (více)
Trailer

Obsahy(1)

Detektivní thriller z první poloviny padesátých let vypráví o kapitánovi kriminálky Haklovi, který vyšetřuje rutinní zločin. Záhy se ale ukáže, že tato zdánlivě triviální vloupačka je čímsi složitějším. O případ se zajímá Státní bezpečnost, která vyšetřováním pověří svého specialistu, německého experta majora Zenkeho. Skutečné důkazy přestávají být podstatné a případ získává politický rozměr - obrací se totiž proti "sionistům" z Židovské obce. I přes přímý zákaz pokračuje kapitán v pátrání a přesvědčuje se, že věřit nelze nikomu a ničemu. Postupem času se ale kolem něj začíná stahovat smyčka estébácké mašinerie. Hakl se už necítí bezpečně a uvědomuje si, že ohrožuje sebe a především vlastní rodinu. Jak se rozhodne? Bude pro něj znamenat víc jeho vlastní rodina, nebo důkazy, které vedou ke skutečnému odhalení pravdy? (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 259)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Ve stínu je zdařilý temný thriller o protižidovském spiknutí uvnitř komunistického ČSR ve vyburcovaném roce 53. Mile mě překvapilo, jak Ondříček civilně ukočíroval reálie - 50. léta nejsou jen absurdně temnou dobou, ale mají v sobě i kus "hrabalovské" proletářskosti a budovatelké hověziny (skvělá recitace básně Kulak). Nemá cenu se tvářit, že jde o bůh ví jakou detektivku - po chvíli je poměrně jasné, že spíš než o "whodunit" jde o vyhrocený střet tvrdohlavého kapitána kriminálky s "krakaticí" StB. Jenže tady nastává kámen úrazu: i když Koch i Trojan hrají skvěle, film má kvalitně napsané dialogy a drží napětí, nakonec demaskuje to nejbanálnější morální klišé o hrdinství tváří v tvář "zvůli zhora". Děje se tak za cenu scenáristických veletočů a nerealistických řešení (ve vztahu k rodině, ale i ve vztahu k celému monstrprocesu s židovskou obcí), bohužel i značně mlhavých motivací charakterů (úplně tu uniká rovina, která by jakkoli řešila fakt, že si oba hrdinové zavdali s "krakaticemi" a hlavně kapitán Hakl nemůže být tak andělsky čistý a zásadový, jak se film tváří) a spěje k trapném heroickému gestu v závěru. Jinými slovy se tu realismus a drama upozaďuje ve jménu ušlechtilé moralitky o hrdinech, kteří se vzbouřili - namísto vrstevnatého filmu tak sledujeme v jádru triviální šachovou partii s konstrukty. Strašná škoda, vystižení prostředí prozrazuje, že bylo ve hře mnohem víc. A závěrem: proč v každém podobném filmu musí hrát v 90% stopáže návodná hudba? Nechte už proboha diváky myslet a cítit za sebe. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Prehnané ambície stroskotali na jednoduchom scenári. A nepomohlo ani, že každú tú najmenšiu rolu hrá nejaký známy herec. Taclík ako drsný policajt je komický, dramatická linka je absolútne nezaujímavá (a je jej venovaného príliš veľa priestoru), ten malý nevie vôbec hrať, pátos, nuda, kŕč. Pol boda navyše za cameo Marthy Issovej. Tá jediná nebola v tieni. Edit: Deväť levov - neviem či sa mám smiať alebo plakať (minimálne lev za scenár je ako vtip). Každopádne, najlepšie triumf tohoto filmu vystihla Alena Prokopová: "jednooký králem mezi slepými.” ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Teď už je mi jasné, že tohle nemohli Amíci pochopit, když to dle některých ohlasů nepochopili ani sami Češi. Pokud člověk trochu hlouběji nezná historické souvislosti, pak může jen obdivovat nápaditou kameru, skvěle zpracované prostředí padesátých let a mumlat cosi o zvláštní kriminálce... ----- V roce 1952 se na pokyn Stalina skončil vykonstruovaný politický proces s Rudolfem Slánským a jeho skupinou (špičky tehdejší KSČ a spolupracovníci K. Gottwalda). Padlo a bylo vykonáno 11 rozsudků smrti. Těch jedenáct odsouzených bylo obviněno ze sionismu, buržouství a proti lidovému smýšlení. Nešlo však o nic jiného než o lekci českým komunistům z Moskvy jak skončí každý, kdo nebude poslouchat velkého bratra. V té době vrcholí v Rusku antisionistické nálady a Rusům se pranic nelíbí, že při svém vzniku Moskvou podporovaný Izraelský stát se najednou stává prozápadním. Do toho se jim z vlivu vymaňuje Jugoslávie s podporou našich komunistů a to tedy tavarišči nět !.--- Děj snímku Ve stínu nás zavádí do období chvíli poté. V té době nešlo prakticky věřit nikomu, každý mohl být udavačem. Byla to doba temna. Hrdinové ze západní fronty tou dobou odkrucovali první leta otročiny a těžkých žalářů. Režim velmi precizně odstraňuje kohokoliv kdo by bránil novému zřízení. Trojan hraje policistu, který je v první řadě kriminalistou. Neskrývá svojí nevoli, když mu politika zasahuje do jeho rutiny. Je to starý typ poldy, který se díky znalostem a zkušenostem udržel u policie i po únoru. Zná ty své prvorepublikové kasaře podobně jako znala své Pepíky parta rady Vacátka. Jenže padesátá léta nepřála pravdě. Pravda se lámala jak bylo třeba, nebyly li důkazy, udělaly se. Bylo li třeba před veřejností s někým zahájit proces, dokonale se vša připravilo aby veřjnost neměla nejmenších pochyb. Hlavně aby v Moskvě byli spokojení, a hlavně aby to bylo přesně tak jak doporučovali poradci z Ruska. A tady nutně dochází kapitán Hakl ke střetu s realitou. Nebudu tu plýtvat superlativy na Ivana Trojana. On prostě umí a tyhle role hází s přehledem. Zajímavá role byla Jiřího Štěpničky. Když jsem se tak na něj koukal, vybavil se mi o mnoho mladší jak třímá dýmku a s vlasy sčesanými dozadu sděluje coby Gottwald (ve stejnojmenném seriálu) lidu, že se právě vrátil z hradu... Teď se teprve dostávám k té kameře. Ano byla skvělá. Každý záběr byl vymazlený. Karlínský viadukt, tramvajová linka jedoucí Václavákem, detail na kapičky na skle sledovacího tatraplánu... Prostředí na mne působilo naprosto přesvědčivě... Člověk si znovu a znovu musí odplivnout nad tou dobou a říct si, ještě že už je to pryč. A musí o ní říci i svým dětem ! A musí mít v úctě všechny ty, kteří se tenkrát té krakatici snažili postavit a i když věděli, že ji nepřeperou - že ji alespoň oslabí. A o to více je nutné mít v úctě. Škoda jen, že film postrádá (a to je jeho jediné mínus) uvedení diváka do širších souvislostí kolem roku 1953. Ondříček tak širokému puliku navíc, dopředu namlsanému a natěšenému pozitivními recenzemi i kritikou předložil krapet těžší látku jíž si ne každý naplno užije. * * * * () (méně) (více)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Výtečná kriminálka, která velmi dobře pracuje s emocemi, atmosférou i paranoiou, bohužel ale trpí na pomalé tempo a místy velmi krácený střih. Oscarové ambice nemá a není lepší, než Protektor, Tři sezóny v pekle ale kupříkladu překonává s přehledem a na české poměry se rozhodně jedná o dílo mimořádné... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nepamatuju si, kdy naposledy jsem viděl tak schematickou kriminálku, v níž vyšetřování probíhá tak primitivně klišovitým způsobem, že i trafikové paperbacky nabízejí oproti tomu brilantní rozbor situace. To není přehánění, je to opravdu extrémně hloupé - na úrovni pověstné ztracené kytky z klopy, která zavařovala gentlemanům ve dvacátých letech. Samotná pointa je svou tupostí skutečně smrtící. Scénář je naprosté zoufalství a fušeřina, Epsteina by už konečně měl někdo odpojit, protože zatímco takový Signál byl zoufalý projekt ze své podstaty, tady scénář zabijí slušný potenciál. A nechoďte na mě s tím, že "je to kriminálka jen zčásti, takže její nesmyslnost není na škodu"... I kdyby osobní rovina fungovala (což nefunguje), stále nejde ignorovat tu ignoranci vůči žánru i divákům. SPOILER: Ten film nefunguje ze své podstaty. Zaobírá se (podobně jako třeba v tomto ohledu o nejeden řád lepší Hořící keř) dilematem hrdiny, který nezíská mnoho, ale stojí si za svým, nebo zbabělce, který může přežít a neublíží svým blízkým. Jenže Trojan nakonec objeví způsob jak "vyhrát", aniž by se přímo ohrozil, když kulku svěří hodnému nacistovi. Že se pak jde dát zabít od STB, je naprosto nesmyslné a dělá to z něj idiota, co zničil sebe i svou rodinu jen kvůli samotnému gestu, ačkoliv vlastně už dávno dosáhl svého. Pokud teda film měl být poctou hrdinům, kteří bojovali proti komunismu stůj co stůj, tak teda fakt díky - protože ve skutečnosti z nich dělá v gestech se utápějící debily. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (28)

  • Mestský obvod Praha 5 so sídlom na Smíchove vznikol až v roku 1960. (eleven11)
  • Příběh, který se odehrává zejména v Praze, se kvůli autentičnosti tvůrci rozhodli natáčet zčásti také v Polsku. Praha se totiž od padesátých let příliš proměnila a byla pro film příliš barevná. (hippyman)
  • Soňa Norisová (Jitka) odchádzala z kastingu so štandardnou vetou: "Zavoláme vám." Naozaj zavolali a to ani nie pol hodinu po jej odchode z konkurzu. (matthew.17)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Britský filmař se pokouší o atentát

Britský filmař se pokouší o atentát

15.02.2015

Jeho krátkometrážní Cashback byl nominovaný na Oscara. Nedoceněný londýnský horor Střepy v hlavě skoro nikdo neviděl. Aby mohl natočit Metro Manila, zastavil vlastní dům. Ale vyplatilo se, film… (více)

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

16.08.2014

4 dny, 4 místa, 40 projekcí... Unikátní přehlídka noirových filmů, kterou letos hostí královský hrad Křivoklát, se nezadržitelně blíží! Druhý ročník festivalu, který se zaměřuje na inspirativní… (více)

Hardy, Oldman a vraždění na sovětský způsob

Hardy, Oldman a vraždění na sovětský způsob

23.03.2013

Je libo dobovou kriminálku s prvky konspiračního polit-thrilleru? Se špičkovým obsazením? Odehrávající se v Sovětském svazu ještě za Stalina? Zdá se, že Ve stínu dostane z Hollywoodu tučnou… (více)

Reklama

Reklama