Režie:
Joe CarnahanKamera:
Masanobu TakayanagiHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Liam Neeson, Dermot Mulroney, James Badge Dale, Joe Anderson, Dallas Roberts, Frank Grillo, Nonso Anozie, Anne Openshaw, Jacob Blair, Ben Hernandez Bray (více)VOD (1)
Obsahy(2)
John Ottway je zaměstnán v táboře u naftařského vrtu na Aljašce jako ochránce tábora a lovec vlků. Stále vzpomíná na svou přítelkyni, která ho opustila, a nevidí smysl života mezi bývalými kriminálníky, lidmi na útěku a vandráky, kteří tam stejně jako on pracují. Se skupinou dělníků odlétá do Anchorage. Letadlo se dostane do bouřky a havaruje v pustině. Pád letadla přežije sedm mužů – Ottway, Díaz, Talget, Hendrick, Flannery, Burke a Hernandez. Ottway se jako lovec ujímá vedení. V troskách letadla najdou oblečení a jídlo a zapálí oheň. Ottway spatří vlka ožírajícího mrtvolu. Ten na ně zaútočí a muži ho zabijí. Ottway ví, že vlci cítí krev a jestli mají ještě k tomu někde v okolí doupě, určitě se vrátí. Muži jsou pro ně hrozbou, nepatří do jejich teritoria. Proto musejí držet noční hlídky u ohně… Při své službě se Hernandez vzdálí od ohně a vlk ho zakousne. Ottway rozhodne, že se vydají do lesa na obzoru, kde se můžou lépe bránit. Před odchodem od trosek muži seberou zahynuvším peněženky s fotografiemi, aby je pak mohli předat příbuzným. Během cesty přes pláň zabijí vlci Flanneryho. Ottway prohlásí, že buď vlky zabijí, nebo vlci dostanou je… Muži si vyrobí oštěpy s nábojem a roznětkou. Později Díaz zabije vlka, který se u nich objeví. Muži už nemají jídlo, tak si ho upečou. Večer si povídají a Ottway zjistí, že i ti, které považoval za otrlé a za ztracené existence, někoho tam daleko milují a vzpomínají na něj. Ráno se vydají na cestu lesem a v patách mají vlky… (TV Prima)
(více)Videa (26)
Recenze (898)
Když vlkům rupne v kuli, zapomenou, že jsou vlci. Začnou pak tančit kolem ohně s panem Neesonem a krvelačně lovit mukly a soudný divák si může akorát tak ošoupat chrupavku mezi atlasem a čepovcem nevěřícným kroucením hlavou. Je ale možné, že třeba ten mamlas, co tohle bezmyšlenkovitě naškrábal v přestávce na oběd mezi vysáváním Liamovy žumpy, prostě jen nepřišel na vhodný způsob, jak dostat na Aljašku lvy. Náš charismatický Ir patrně usoudil, že je majitel hovnocucu skvělá konexe a tak na to kývl. Jednu dávám jen za ty chudáky, kteří museli kvůli takové plytké, nízkorozpočtové, slaboduché kravině mrznout v nějaké kanadské prdeli. ()
„Do something. Do something. You phony prick fraudulent motherfucker. Do something! Come on! Prove it! Fuck faith! Earn it! Show me something real! I need it now. Not later. Now! Show me and I'll believe in you until the day I die. I swear. I'm calling on you. I'm calling on you!... Fuck it. I'll do it myself...“ Docela nechápu ty výtky směrem k nevhodně zkombinovaným motivům survivalu a existenciálního dramatu, vždyť to druhé je přidaná hodnota, kterou první žánr se zištných důvodů zřídkakdy nabídne. Všechny ty silácké řeči slabochů, slabošské řeči siláků a uprostřed toho Liam Neeson tváří tvář smrti. Závany melancholie, Carnahanův osobitý vizuál, ve své intimitě dokonalé první a poslední minuty či Ottwayova drsná výzva k Bohu, než naposledy půjde do pranice. The Grey má tendenci v dalších hodinách a dnech v divákovi doznívat, až mu třeba odpustíte tu přihlouplou scénu se zdoláváním útesu či přepálenou démonizaci psovité šelmy. A teď si představte ty rozpaky, kdyby po nich šel agresivní sob či nevytření lososi..! Stejně mi ale cosi říká, že to celé bylo jen o tom, jak je vlk člověku člověkem… ()
Aneb jak umí poslední záběr vylepšit celý film. Tedy ne, že by ten zbytek byl špatnej. Mně se ta tísnivá a mrazivá atmosféra, ve které jsme z vlků viděli jen náznaky, hodně líbila. Ale až díky kulervoucímu závěru to ve mně správně rezonovalo. Škoda příliš nevýrazných vedlejších postav, protože kromě výborného Neesona tady vůbec nikdo nezaujme. I tak ale velká spokojenost. ()
Démonizace CGI vlků ve filmu, který se nemůže rozhodnout zda chce být spíše zasněženě melancholickou existencionální záležitostí o vyrovnávání se se ztrátou či nekompromisním filmem o přežití s poněkud přepálenými scénami ve stylu "Liam Neeson is new MacGyver/Bear Grylls/Chuck Norris". V obou polohách to snímku sice sluší, ale zároveň se ty dva přístupy příliš bijí. A je to škoda. ()
Po rozporuplých ohlasech (velmi pozitivní přijetí americkou kritikou i uživateli imdb, ale podstatně horší přijetí na čsfd; akční trailery, které prý mlžily) jsem se odprostil od očekávání napínavého akčního survivalu a do kina jsem šel s otevřenou myslí a tím, že jsem připraven v podstatě na všechno a že Carnahanovi umožním, aby mě filmově potěšil tak, jak sám uznal za vhodné. No bohužel mě, kluk jeden ušatá, moc nepotěšil. The Grey je technicky velmi pěkný, ale scénář prostě drhne, nemůže se rozhodnout, co v něm bude převažovat. Hororová atmosféra, brutální útoky vlků, chlapácký dobrodružný survival, studie vztahů mezi trosečníky, filosofické rozebírání touhy bojovat a žít ... Nakonec je to o všem a současně o ničem. Na té rovině podobenství to jakž takž funguje, ale jinak mám z filmu rozpačitej dojem - a abych se přes všechny ty drobnosti, co mi v průběhu vadily, jen tak přenesl, muselo by mít to "fungující" podobenství mnohem větší razanci a dopad. Zklamání a 6/10. PS: Ten film s odstupem času celkem roste, možná mu dám ještě jednu šanci ... ()
Galerie (61)
Zajímavosti (22)
- Závěrečnými titulkami snímek nekončí. Po jejich skončení ještě následuje důležitá scéna. (Linkyc)
- Liam Neeson (Ottway) uviedol, že počas natáčania panovali v meste Smithers (Britská Kolumbia) a jeho okolí, kde sa film natáčal, extrémne poveternostné podmienky. Teploty atakovali hranicu -40°C a snehové búrky, ktoré vo filme možno vidieť, boli prevažne dielom prírody a nie technológie CGI. (m.a.t.o.)
- Natáčalo sa v Kanade od 10. januára do 3. marca 2011. (m.a.t.o.)
Reklama