Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

genetique 

všechny recenze uživatele

Je to naozaj menšia rarita, že popri všetkých tých historických veľkofilmoch s nekonečne väčšími rozpočtami a plytkými príbehmi, vznikne raz za kvartál aj takýto, ktorý za málo peňazí, ale so zanieteným štábom prerozpráva príbeh, ktorý má nielen gule, ale dokáže zasýtiť aj náročnejšieho diváka. Jasné, že množstvo detailov bolo nedotiahnutých, ale film ako celok pôsobí naozaj dospelo. Kulisy a lokality boli ako predurčené práve pre tento film a hudba zhutňovala už aj tak hustú atmosféru. Príbeh sa trošku ťahal, kým dostal tie správne kontúry a herci tiež zo seba nevyžmýkali maximum, ale záver, ktorý rozbil všetky moje ilúzie o možnom happy-ende, by zaslúžil absolutórium. 80%. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Promarněná šance, jejíž intelektuální poselství (mezi křesťanem a ateistou není žádný rozdíl, zlo páchané na "nevinných" může i sebelepšího člověk stáhnout na stezku špatnosti) nejsou vůbec na škodu. Jen by nemusela být obalena vizuálem ze třetí cenové, s nímž by atmosféru drsného a špinavého středověku nevykouzlil snad ani Ridley Scott. Smith si navíc podráží nohy drobnými detaily. Krve v soubojích je zbytečně málo (hlavně u bitky v lese), hadry vesnických komparzistů často vypadají, jako by je právě dovezli z čistírny (nebo aspoň ze sekáče), a ve zlomcích akce (moc jí není) neposedná kamera působí při vzpomínce na Solomona Kanea vyloženě uboze. První polovinu navíc přizabíjí i utahané tempo, dělající z filmu subjektivně tříhodinové bloudění po anglické dědině. Drsňák Bean a ďábelsky pěkná Carice toho pak i přes nepopiratelné charisma moc nezachrání. 5/10 ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Hovorili nám, že je to Boží trest. Ale čo by sme museli urobiť, aké prikázanie porušiť, aby sme si TOTO zaslúžili? Nie, nebol to Boží trest. Bol to Diabol.“ No teda, toto ma bavilo. Britský hororový režisér Christopher Smith (METRO, IZOLÁCIA) pre mňa začína byť zárukou vydareného hororu, ktorý sa krvi a sexu rozhodne nebojí. Ale nezabúda ani na herecké výkony a pôsobivé budovanie napätia a atmosféry. V ČIERNEJ SMRTI spojil sily s charizmatickým hercom Seanom Beanom, ktorému historické mužné hrdé postavy vždy výborne pristali. Potešila ma tiež veľmi dobrá „typológia“ Beanovej pôsobivej družiny, kde mal každý svoje miesto a je len škoda, že Smith ešte viac nezapracoval na postavách. Už tak je to ale nečakane dobrý kus, ktorému určite prospela celková „surová morová stredoveká“ atmosféra a brutálne akčné scény (zlodeji v lese). ()

castor 

všechny recenze uživatele

Divák sleduje, těší se, vyčkává a nakonec mu ale v ústech zůstane poměrně nepříjemná pachuť. Morová epidemie uprostřed drsného středověku vyhlazuje vesnice, vše je temné a dostatečně syrové. V centru toho ďáblova díla je osada, kde prý nejsou žádní nemocní – družina žoldáků to má prověřit a ideálně tohle „jisté čarodějnictví“ vyplenit. Do neznámých končin jim má pomoct mladý mnich, který má v lesích a bažinách i trochu jiné plány. Historická řezničina se nekoná, což by ani nevadilo. Každý historický film nemusí být okázalý a výpravný, tenhle diváka chladným určitě nenechá. Jenže závěr (nakonec naštěstí leccos vysvětlí) je docela uspěchaný, chybí gradace a pořádná vyhrocenost (a s ní i emoce) tak trochu schází. Takže vlastně beru zpět, poněvadž místy to chtělo skutečně ještě víc špíny, svíravého pocitu, krve i masa. Ta doba si o to vyloženě říkala. Sečteno podtrženo: tak trochu nedotažené ambice!! ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Nekompromisní temná jatka, nad kterými si můžete zafilozofovat. Není tam ani jedna vyloženě kladná postava, ale jejich motivace jsou dobře popsané a vy jim dokážete fandit. Hodně se objevuje konflikt křesťanství versus pohanství přičemž film nedává přednost ani jednomu, ani druhému. Všichni jsou jen lidé a všichni jsou hodně moc krutí. Rozhodně se ale jedná o asi nejtemnější zobrazení středověku, které nesází na historickou popisnost, ale na atmosféru. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)
  • Černou smrtí se nazývá epidemie moru, která v polovině 14. století postihla Eurasii. Šlo o smrtelnou nemoc způsobenou bakterií Yersinia pestis. Tato nemoc je známá do dnešních dnů. (Danny F.)
  • John Lynch a Andy Nyman dříve spolu pracovali na filmu Turnaj zabijáků (2009). (ČSFD)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama