Reklama

Reklama

Americký špionážní thriller, věnující se ožehavému tématu islámského terorismu a boji proti němu, vypráví o důstojníku Samiru Hornovi (Don Cheadle), který stojí mezi dvěma tábory. Jeho otec byl muslimský duchovní, on je občan USA a slouží ve speciálních jednotkách…
Když jedno z vyšetřování zavede přímočarého agenta FBI Roye Claytona (Guy Pearce) na stopu nebezpečného mezinárodního spiknutí, zdá se, že všechny nitky vedou k bývalému veliteli amerických speciálních operací, důstojníkovi Samiru Hornovi (Don Cheadle). Horn, který byl jako dvanáctiletý chlapec svědkem násilné smrti svého otce, súdánského muslimského duchovního, a později coby americký občan působil ve speciálních jednotkách a školil afghánské bojovníky, je tajuplný muž se spoustou kontaktů na teroristické organizace. A má také zvláštní dar objevit se na místě činu vždy, když se zhroutí nějaká velká operace. Jednotka, která celou záležitost vyšetřuje, se spojí s Carterem (Jeff Daniels), dlouholetým spolupracovníkem CIA, jenž, jak se zdá, neříká tak docela vše, a s dalším agentem FBI Maxem Archerem (Neal McDonough). Podaří se jim najít spojitost mezi Hornem, útěkem z vězení v Jemenu, bombovým útokem v Nice a loupeží v Londýně, ale současně se vynořuje i řada protichůdných důkazů, které nutí Claytona zamyslet se nad tím, zda je Horn skutečně tím, za koho ho považuje. Špionážní thriller, věnující se ožehavému tématu islámského terorismu a boji proti němu, je dílem scenáristy a debutujícího režiséra Jeffreyho Nachmanoffa. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (212)

Zeck 

všechny recenze uživatele

Zrádce je čistě průměrný, žánrový film. Nepředvedl nic, co by tento druh filmů posouvalo dál. Možná velký rozsah uzemí, které děj nabídne. Tvorba bomb je zde ukázaná jen okrajově. Příběh je až moc roztahaný a zbytečně protahované je dopadnutí zrádce. První půlhodina slibuje solidní film, plný akce a střílení. To se bohužel nepotvrdilo, vše se obejde bez "zbytečného násilí". Nevím co nám tvůrci chtěli sdělit, protože film nepřínáší nic děsivé mrazivého, ani akčního. Možná jen "šílenou novinku" pro americké obyvatelstvo, že teroristé nežijí jen v Evropě, nebo v arabských zemích, ale může to být i jejich soused. To co je plusem, je policejní vyšetřování, které je předvedeno docela chytlavě, ovšem celkově je napínavější dokument o 11. zářím, než tento dvouhodinový film. Pokud ovšem někoho zajímá dané téma, pak by ho měl vidět. 60% 30.01. 2010 ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Hollywood se zdá být čím dál tím zodpovědnější, co se týče zobrazování terorismu v akčních thrillerech. Ty tam jsou doby, kdy bylo možné ukazovat fanatiky v turbanech se samopaly, kteří jsou buď zosobněním čirého zla (Boeing 747 v ohrožení se Seagalem a Russellem), nebo jde naopak spíš o komické figurky (Pravdivé lži se Schwarzeneggerem). Dnes má téměř každý islámský terorista složitý profil a nahlížíme nejen na jeho odlidštěnou, ale i lidskou tvář. Jde o zřejmý důsledek 11. září, kdy protivníci už nejsou anonymní, ale mají své důvody, které se my, západní diváci, snažíme alespoň částečně pochopit. Zároveň je to součástí širších snah Hollywoodu přiblížit akční filmy blíže realitě. _________________ Do detailů se dnes vykreslují nejenom výbuchy a západky zbraní, ale i psychologie postav a atmosféra prostředí. Stokrát můžeme nadávat na „americkou komerci“, že je údajně triviální, ale těžko si nepovšimnout, že od poloviny 90. let je naopak trend nabízet co nejvíce úhlů pohledu na „střet civilizací“. V případě filmů o teroristech to začalo někde s Peacemakerem (1997) a Stavem obležení (1998). Dnes se na ně můžeme střídavě dívat jako na naivní i prorocké; každopádně s každým dalším rokem se do mozaiky „filmového terorismu“ dostane pár nových střípků, které činí celkový obraz plastičtějším. ___________________ Thriller Zrádce (Traitor) od málo známého režiséra Jeffreyho Nachmanoffa už hladce zapadá mezi podobně koncipované filmy jako nedávný Labyrint lží. Výjimečný není morálkou, poselstvím, filmařským stylem ani hereckými výkony – byť jedna organizace Afroameričanů (Black Reel Awards) už navrhla hlavního herce Dona Cheadla na cenu za nejlepší výkon roku. Nejzajímavější na tomto snímku je nakonec to, že za ideou vzniku a produkcí stojí komik Steve Martin. Ano, ten bělovlasý šašek, kterého známe z mnoha rodinných komedií, jež vypínáme v televizi, kdykoli z nich už kape moc sirupu. I on má dnes totiž právo vyjádřit se k zásadním otázkám typu „Kdo je v nekonečném konfliktu mezi USA a islámskými teroristy ten, kdo má větší právo zabíjet“ či „Zda účel vždy světí všechny prostředky“.Abychom Martinovi nekřivdili, v jeho produkční filmografii nalezneme i jiná ambicióznější díla, např. Příběh z L. A. (1991) - ale u takového titulu jeho účast zkrátka nečekáte. Naopak herce Dona Cheadla ano, ten se objevuje ve společensky závažných a občansky naukových filmech často: drogový Traffic, genocidový Hotel Rwanda či anti-rasistický Crash._________________ Zrádce po dějové stránce stojí někde na půl cesty mezi zmíněným Labyrintem lží, který se snaží především sebekriticky říct, že Američané v zásadě nerozumějí cizí kultuře a jsou to cyničtí podrazáci, z druhé strany se blíží snímku Úhel pohledu, kde je terorismus hlavně rozbuškou pro atraktivně komplikované vyprávění. Sledujeme osudy zbožného specialisty na výbušniny Samira Horna, u nějž si nejsme po většinu děje jisti, zda je islámský terorista, tajný agent, který má infiltrovat teroristickou buňku, nebo tajný agent, který nakonec zběhl k teroristům, anebo člověk, který opravdu již neví, kam patří. Když se navíc přimíchá mezi teroristy, kteří se uvnitř západní civilizace snaží zmást okolí tím, že se chovají co nejnormálněji – pijí alkohol a jedí vepřové – zmatek a nejistota narůstá. Nikdy ovšem nepřeroste od žánrového filmu k nějaké umělecké výpovědi, tak daleko se zas tvůrci nepouštějí.____________________________ Don Cheadle vdechl Samirovi jakýsi zvláštní ostych, váhavost a snahu zachovat si důstojnost, byť ho to stojí těžké psychické vypětí. Víceméně v každé scéně působí ve své momentální roli nedůvěryhodně a podezřele, než začne být pro okolí přijatelný. Skoro se chce říct, že mnozí recenzenti, kteří Cheadlovi vyčítají, že se do role nehodí, nepočítají s tím, že Cheadle hraje právě někoho, kdo hraje hodně rolí, a cílem snímku má být udržovat nás v napětí, jak to s ním vlastně je. Jako protihráče určil scénář Hornovi bílého agenta Claytona, jehož ztvárnil Guy Pearce (Memento, Proposition). Tento religionista a arabista ve službách FBI zásadně překopává představu o arogantně nadřazených agentech, kteří operují hlavně silově. Asketicky šlachovitý Pearce s obličejem chápavého mnicha prochází snímkem jako Hornova Nemesis a zároveň tak trochu zpovědník. Jeho přístup stojí v přímém kontrastu k jeho balíkovskému kolegovi Maxi Archerovi (Neal McDonough), který vypadá, myslí a mluví jako George Bush. Poslední netradičně uchopenou roli má ostře řezaný, ikonicky drsný Arab Saïd Taghmaoui (Úhel pohledu, Lovec draků) coby přesvědčený terorista Omar, jenž se díky západnímu vzdělání spřátelí se Samirem. Pouto mezi těmito muži, kteří kvůli svému původu nepatří ani do jedné kultury, má dojemný nádech a minimálně na emocionální úrovni je velmi přesvědčivé. _________________ Zrádce coby film ale nakonec zrazuje to, že přese všechnu morální relativizaci a zároveň snahu apelovat na humanistické hodnoty musí sám sebe prodávat jako akční thriller. Občas se tedy ve vyprávění objevují polopatistické zkratky, kdy nám postavy něco rovnou řeknou pomocí hesel a názorných příkladů, zároveň se tu možná až příliš snadno cestuje ze země do země. Občas se začne střílet a zabíjet stejně jako v těch dávných dobách, kdy Steven Seagal ještě nebyl tak tlustý, aby se nevlezl do hledáčku kamery, a někde v úzkých uličkách na lodi lámal vazy teroristům, jejichž nitro – pokud jimi nemyslíme střeva – nikoho nezajímalo. Jako dobře odvedená dvouhodinovka, během níž poměrně hodně přemýšlíte, a dokonce s vysokou pravděpodobností budete překvapeni explozivní pointou, patří Zrádce k tomu lepšímu, co v Hollywoodu vzniká. Škoda jen, že po skončení filmu už není zas tak moc o čem přemýšlet - a co se týče napětí a vrstvení zápletek, tak každá televizní série 24 hodin je vlastně propracovanější. Ale i to je úděl a paradox dnešního „chytrého Hollywoodu“. Více inteligence dnes pumpuje do televize než do filmu. () (méně) (více)

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Aktuální jako nic jiného; netuctové, na hony vzdálené klasickému úzusu filmového pohledu na terorismus. Nic tu není černé či bílé. Snad jen ti herci. Jde o mix konceptů Sleeper Cellu a Svatého boje. Je to komorní, znepokojivé, názorově bohaté, zbytečně nezjednodušující, civilní i uvěřitelné, hodně pozvolně vyprávěné a v důsledku toho všeho místy až nefilmové. Přesto (resp. právě kvůli tomu) mé nadšení neznalo mezí. Aspoň v první půlce, pak se to přeci jen překlopí do zajetých žánrových kolejí "jednotlivec versus všichni ostatní". Ovšem stále výborně a to až do závěrečné desetiminutovky. Vše výše zmíněné o ní sice platí také, ale v přesně opačném gardu. Do hollywoodského akčního blockbusteru bych jí bral všemi deseti, ale tady bych za ní dotyčného nejraději poslal do jemenského lágru. Na doživotí. ()

agentmiky 

všechny recenze uživatele

Asi jsem čekal daleko propracovanější snímek, na film mě nalákalo zejména herecké obsazení. Ale samotní herci se mohou uhrát k smrti a stejně vás film nezaujme. Asi můj případ. Film měl docela slušný rozjezd, tam se dá pochopit, že tempo film nastolí asi mírnější. Málokdy se stává, že film je napnutý jako kšandy již v úvodu. Don Cheadle je asi jediné velké pozitivum tohoto filmu. Jeho postava dostávala psychicky zabrat, tam není o čem, ve vypjatých dialozích ukazoval, proč patří mezi hereckou extratřídu. Zatímco takový výkon, co předvedl Guy Pearce coby agent FBI, mě vůbec nezaujal. Mdlý, neprožitý, jako kdyby jen přečetl scénář a pak šel domů. Prostě nic moc. Jeff Daniels trestuhodně nevyužitý, to mě zamrzelo možná nejvíce. Přestřelky slabě natočené, kamera tyto momenty prostě a jednoduše zabíjela, pořád lítala ze strany na stranu a já vůbec neviděl, kdo po sobě střílí. Výbuchy v zásadě fajn. Scénář taktéž nenadchl, velice klišovitý. A když u přišlo na závěrečný twist (který ale asi nevypadal zle na papíře), tak mě naštval ten styl podání tohoto zvratu. Jako, takový Labyrint lží po všech stránkách vydařenější. Za mě dávám 47 % ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Salam alejkum! Musím se přiznat, že celé ty skoro dvě hodiny - zvláště po skvělém začátku - jsem se modlil k Alláhovi, aby to scénárista a tvůrci vůbec (jak je holt v Hollywoodu tak často pro diváckou podbízivost zvykem, že) nezkazili přehnaným vlastenčením, nějakou velkou dějovou pitomostí či nelogickými zvraty a trošku jsem byl tedy ke konci zklamán. Ta scéna s autobusem mě totiž už docela i naštvala, to je tedy u fousu prorokova opravdová scénáristická svévole a i celý konec je po tom všem (i přes drobné těžkouvěřitelné scénky a nevěrohodnosti - a například nechce se mi věřit, že by náš hrdina se svým pro tajné služby profláknutým výzorem mohl tak snadno nepozorovaně cestovat po celém světě) vcelku smysluplném a odsýpajícím ději docela nejapný, nabízelo se totiž po vraždě Samirova "řídícího důstojníka" skvělé rozřešení - že by tedy byl opravdu brán a skončil zabit jako terorista a zrádce. No jo. Co ale čekat od hw politického americky korektního thrilleru, že. A tak náš hrdina přes všechnu kontroverznost děje nakonec vše jak na drátkách vyřeší, všechny zlosyny briskně porazí, pomudruje nad životem a nad Bohem (ještě že je "jediný a veliký", že...) a pohádky je šmytec... Jak říkám, trošku zklamání, ale zase v rámci žánru... . . . Tak wa alejkum salam a Allāhu Akbar! - - - - - (Poprvé viděno 15.5.2012 na dvd /v původním formátu obrazu a s orig. zvukovou stopou a č. titulky/, hodnocení 2067., komentář zde jako stopadesátýdevátý - 15.5.2012) ()

Galerie (56)

Zajímavosti (6)

  • Film bol natočený počas 48 dní, v 17 mestách na 3 kontinentoch, a to všetko za relatívne nízky rozpočet 22 miliónov amerických dolárov. (sWONDER)
  • Samotný projekt byl ve vývoji od roku 2002 a měl být produkovaný Walt Disney Pictures, ale sešlo z toho, kvůli manažerské změně. (Pattrick)

Reklama

Reklama