Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektivní komedie režiséra Pavla Blumenfelda vypráví o bývalých kasařích, kteří se – až na jednoho – polepšili a vedou řádný a poklidný život a většinou se zoufale brání sebemenší připomínce své minulosti. Jeden z nich, Josef Fiala, dříve známý pod jmenem Procházka, je však jednoho dne požádán, aby otevřel trezor v továrně Sitex, který se neopatrností zaměstnanců přibouchl s klíči uvnitř. Akce zdárně proběhne, ale za čas se Fiala octne v podezření z krádeže… Snímek vznikl v letech 1957–1958 podle scénáře Miloše V. Kratochvíla a Zdeňka Podskalského. Právě Zdeněk Podskalský okořenil scénář satiricko-humoristickými prvky, které tu sice nejsou dominantní, ale dokreslují atmosféru případu. Režisér si pro film vybral samé herecké osobnosti – Ladislava Peška, Jana Pivce, Martina Růžka, Rudolfa Hrušínského nebo Eduarda Kohouta. (Česká televize)

(více)

Recenze (36)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Kasaři mají nezanedbatelnou přednost ve strhujícím hereckém podání. Samotné filmové zpracování je mírně nešikovné, byť se snaží pohrávat si s lidskostí a podléháním pokušení. Reakce na hlavní zápletku se jeví být přemrštěnou a poctivě budovaná nálada napětí je znenadání ukončována jízlivým posměškem. Balancování filmu mezi žánrem dramatu a komedie se neobchází bez škobrtání a pádů a skutečnou lahůdkou nakonec zůstávají pouze přesvědčivé herecké výkony. Kriminalistické pátrání kompromituje všechny zúčastněné, jen skutečného pachatele většinou obchází obloukem. Hlavní postavou příběhu je laskavý zámečník Fiala (vynikající Ladislav Pešek), bývalý kasař Josef Procházka. Stopa společensky chvályhodného dobrého skutku poctivosti je zneužita a haněna prudérním společenským standardem. Naštěstí se mravní ctnost po pobytu v očistci brání ze všech sil i polozapomenutých schopností minulosti. Nejzoufalejší postavou je policejní poručík Josef Rybák (velmi dobrý Jan Pivec), iniciátor záslužného činu, jehož zneužitá ozvěna zanechává pocit znechucení a zrady. Věří, a přesto tápe. Nejsebevědomější postavou je vyšetřující kapitán Státní národní bezpečnosti Šmok (skvělý Rudolf Hrušínský). Věnuje pozornost maličkostem a s cynickou barvou v hlase si vychutnává svou převahu i přesvědčení. Ale kdo jiný může přijít záhadě na kloub? Nejbodřejší postavou je tovární mistr trezorové výroby Alois Boček (velmi dobrý Eduard Kohout), Fialův dávný kasařský parťák a bezstarostný veselý kumpán s neuvěřitelnými historkami pro své nevěřící učedníky. Nejnebezpečnější postavou je kasař Kosík (dobrý František Kreuzmann st.), bývalý Fialův všehoschopný společník. Výraznou postavou je také Fialův syn Karel (zajímavý Ivo Palec), elektrikář, natěšený na blížící se termín vlastního svatebního obřadu. Z dalších rolí: nespokojený místní náčelník SNB nadporučík Vejrych (zajímavý Josef Gruss), nevýrazný účetní státního podniku Sitex Háša (příjemný Josef Beyvl), hystericky rozezlený pokladník Sitexu Krumpera (zajímavý Josef Kemr), ostražitý ředitel továrny Sitex Prokeš (dobrý Martin Růžek), bývalý Fialův kumpán a na minulost rozezlený kostelník František Kilián (velmi zajímavý Eman Fiala), Karlova natěšená snoubenka Slávka Vokáčová (příjemná Jiřina Bohdalová), bojácně tichá sekretářka Sitexu Nováková (příjemná Ludmila Píchová), zmatený vrátný Sitexu Horák (dobrý Václav Trégl), či Slávčin rozverný otec (příjemný Ota Motyčka). Můžeme žehrat na nešikovnost tvůrce, ale nic to již nezmění. Herecké kreace zůstanou nezapomenuty, film nenadchne, ale i dnes potěší a zabaví. ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Příjemná oddychovka na odpoledne. Ladislav Pešek coby bývalý kasař je přizván na otevření úředního trezoru, aby pracující lid něměl problémy. Jenže problém se objeví během 14 dní, kdy je ve vedlejší kanceláři nalezen vyloupený trezor. Stejný trezor, stejná práce, jen pachatel je jiný, ale to ještě veřejná bezpečnost v čele s Rudolfem Hrušínským neví. 55% ()

Reklama

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Kriminálky nejsou úplně můj šálek kávy. Přesto jsem byl příjemně potěšen tímto pro mě neznámým filmem. Sice v první polovině herci spíše jen strnule koukali a odříkavali text, ale zápletka mě vtáhla do děje, takže jsem až do konce s napětím očekával, jak vyšetřování dopadne. V mnoha rolích se objevují výborní herci, kteří ale neměli moc prostoru (či chuti) předvést něco ze svého umění. Jen postava kapitána (Rudolf Hrušínský) mě zaujala především tím, že téměř neustále buď jedla, nebo pila kávu. Závěr filmu a rozuzlení případu mě velice potěšilo, i když tedy indicie vedoucí k dopadení pachatele bych rozhodně dohromady neposkládal a divil jsem se, že vůbec někdo ano. Trochu mi přišlo, že tvůrci filmu nostalgicky vzpomínají na dobu předválečnou, ať již obsazením postav či některými replikami. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Tady lze spekulovat o ryze kladném vkladu scénáristy Zdeňka Podskalského, neb vypointované je to hezky. Atmosféra a hlavní téma zlehka připomíná Čapka a herecké obsazení má několik světlých chvilek - božský je Pivec, tradičně kvalitní Pešek (v poloze pro něj tak typické v 50. letech), milouš je Hrušínský... Velice těší celá řada figurek upomínající na filmy předúnorové - v čele s Fialou, Kohoutem, Kreuzmannem a též Grussem. Miluji Trégla, Motyčku a samozřejmě Balek-Brodskou, těm politika také v rozletu příliš neublížila. Jediné vyložené šlápnutí vedle je karika Kemrova a naopak překvapením lyrická nevěsta Bohdalové. Pro ni byly Kasaři největší příležitostí hned po Florenci 13,30. Z ostatních kladů jmenujme ještě půvabný kolorit Václavského náměstí a okolí. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

"Tak prosím. Ještě včera tam bylo devět tisíc pět set dvacet korun, třicet haléřů. Těch třicet haléřů tam ještě je." Kdyby tenhle film vznikl ve Francii a s Gabinem a Venturou v hlavních rolích, byla by z něj dnes klasická krimikomedie. Jenže on vznikl u nás, moc lidí ho nezná a je to škoda. Obsazený je přitom výborně (kromě snad přímo nebeské trojice Pivec, Pešek, Hrušínský bych rád vyzdvihl Emana Fialu v krásné malé roli) a napsaný s lehkostí, bez nějakých křečí, jež by si vyžádala doba vzniku. Snad jen všechny ty indicie vedoucí k závěrečnému odhalení jsou v příběhu poházeny trochu moc okatě - ale zase na druhou stranu tohle není ten snímek, ve kterém by vadilo, když je divák o krok či dva napřed. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Ve scéně, kdy prochází Fiala (Ladislav Pešek) Prahou, mine stojan s plakátem k filmu Dobrý voják Švejk (1956), na němž je Rudolf Hrušínský, který se v roli policejního vyšetřovatele objevil i ve filmu Kasaři. (rakovnik)
  • Interiéry se natáčely v Ústí nad Orlicí a exteriéry v Praze, ačkoliv děj je situován do Týnce nad Vltavou. (zdeny99)
  • V roce 2008 k padesátiletému výročí vzniku filmu byl snímek zařazen do promítání jako hlavní bod Ústecko-orlického potěšení na festivalu dokumentárních filmů Na dotek. (zdeny99)

Reklama

Reklama