Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (665)
Výkony hlavných postáv si chvalabohu žijú svoje postavy chváli hodne. Eddie Redmayne hrá ako tak obstojne, avšak prílišné sústredenie na transformovanie ženy zaseklo jeho mimickosť. Alicia Vikander je niečo iné. V úlohe temperamentnej sexi grófky predviedla, aký veľký talent sa v nej naozaj skrýva a film v nej tak našiel poklad. To sa však nedá povedať o réžii. Hooper sa totiž neodvážil prekročiť prah konzumu a zostáva uväznený v požiadavkách mainstreamu rovnako ako hrdinka vo svojom tele. Kým ona urobí krok k oslobodeniu, režisér sa drží zaručených praktík filmovej výpovede. Nemožno prehliadnuť vysokú estetickú hodnotu snímky, ktorá do najmenšieho detailu dbá o výtvarný význam každého záberu. O prepracovanú záberovú dokonalosť sa postaral kameraman a vďaka nemu takmer každý pohľad kamery maľuje obraz na filmovom plátne. Premyslená farebnosť i záberová kompozícia snúbia film s maliarskym umením, no prílišná akademickosť a vystavovanie len „pohodlných“ obrazov z umenia a zo života ukrajuje z presvedčivosti. ()
Prvý film roku 2016 máme za sebou a musím povedať, sklamaný som neostal. Som rád, že Jupiter Ascending Eddieho Redmayna nezastavilo, lebo na rolu, akú tu dostal je potreba skutočne tých najlepších hercov, ktorí to môžu poňať. A ako Einar/Lili je absolútne fantastický. Rovnako skvelá je aj Alicia Vikander, ktorá minulého roku presvedčila všetkých svojim výkonom vo filme Ex Machina a rovnako aj tu opäť potvrdzuje svoj talent a je absolútne vynikajúca. Funguje aj atmosféra filmu a priam čakáte, čo sa všetko stihne udiať a chcete, aby to aspoň trošku skončilo dobre. No napriek tomu vieme, že tomu tak asi nebude. A to je osobne aj to, čo ma odtiaľ trošku ťahalo von. Nepotreboval som poznať historické aspekty, aby som vedel niektoré momenty odhadnúť a je to škoda. Chce to viac tajomstiev. Ale stále ide podľa mňa o veľmi dobrý film, ktorý si stojí za to pozrieť. Takže za mňa hovorím áno. Hodnotenie: B+ ()
Řemeslná kvalita se Tomu Hooperovi upřít rozhodně nedá - vše je přesně na svém místě, každá scéna má svůj smysl, kamera funguje ve vztahu k postavám na výbornou a z herců je ždímáno naprosté maximum. Eddie Redmayne je tradičně přesvědčivý a sympatický, Alicia Vikander je fenomenální. Co se ale týče nějakého sdělení či dramatické hodnoty, pomineme-li ten sám o sobě oslovující námět, není dále nad čím jásat. Film především moc nevyznívá jako skutečný životní příběh, dění nedosahuje požadovaných emocionálních výšin a přestože hnacím motorem má být v prvé řadě znázornění osudové lásky a náklonnosti mezi oběma hrdiny, nepodařilo se jejich cit rozprostřít dále než do výrazů a posunků hereckých představitelů. Celkově trochu nedotažené, v maličkostech a jednotlivých složkách ale určitě poutavé a na úrovni...... ale ještě aby ne. 70% ()
Nebudu zase tolik přísný, ale faktem zůstává, že ze snímků, které dostávají oscarové nominace začíná páchnout pěkná zatuchlost. Většina z těchto filmů má několik styčných bodů: nadstandardní herecké výkony, nutnost transformace hlavní postavy, ne moc dráždivá hudba a dostatečně silné téma. Kód Enigmy mě nudil loni, letos mě pro změnu nudí Dánská dívka. Eddie Redmayne si zaslouží jednoznačně Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. 55% ()
Hooper namlsaný vůni pódií učinil na tvůrčí ruletě sázku. Sto na červenou barvu žhavého železa transgenderu, sto na černou konvenčně podaného dramatu, který má podle statistik i zkušeností velkou šanci uspět. A krupiér se zálibou v povrchní líbivosti může hodit kuličku.. Pravděpodobnost, že padne nula, byla takřka mizivá, ale nevím, jestli ta lehce vyfabulovaná výhra po ose tápání - trápení - sebepoznání - zvonek ven - buchtička dovnitř mohla autora těšit. Vzhledem k charakteru rolí je překvapivé, jak Vikander svou přirozeností převyšovala Redmaynea, který při vyjadřování ženskosti a křehkosti často sklouzával k teatrálním gestům.. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Jako Einar Wegener byla původně obsazena Nicole Kidman, ale odešla poté, co byl projekt několikrát odložen. Později přišel na palubu Tom Hooper a rozhodl se do role obsadit Eddie Redmayne. (Jocker94)
- V mnoha scénách v Kodani je v dálce či nad hlavami herců patrné umístění elektrických pouličních lamp, které tu však byly nainstalovaný až v 70. letech. (hansel97)
- Věta z počátku filmu: "Neříkám, že je nejlepším dánským malířem krajin, ale je v první jednotce", je inspirována bývalým fotbalovým manažerem Brianem Cloughem, který podobný kompliment kdysi řekl na svoji adresu. Právě o Cloughovi pojímá jeden z předchozích filmů režiséra Toma Hoopera Prokletý klub (2009). (herthaner)
Reklama