poster

Ex Machina

  • Velká Británie

    Ex Machina

  • Slovensko

    Ex Machina

  • Slovensko

    Umelá inteligencia

  • Austrálie

    Ex Machina

Drama / Mysteriózní / Sci-Fi

Velká Británie, 2014, 108 min

Režie:

Alex Garland

Scénář:

Alex Garland

Kamera:

Rob Hardy

Střih:

Mark Day

Scénografie:

Mark Digby

Kostýmy:

Sammy Sheldon
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • J*A*S*M
    ****

    Ex Machina se sice v závěru nedobere ničeho revolučního, netradičního či šokujícího, ale způsob, jakým se s velkým tahem na branku dostane k (nerevolučnímu) výsledku, je tak přesvědčivý, že jsem se cítil Garlandem v podstatě odzbrojený a uvažoval i o pětihvězdí. Scénář tohoto filmu je opravdu velice chytrý. Diváka mate, nastoluje různé zběsilé možnosti dalšího pokračování děje (o nichž musí společně s hlavní postavou přemítat), aby se nakonec ubíral méně fantasmagorickou, logičtější cestou. Divák tak je v podstatě v kůži hlavní postavy Caleba a závěr působí jako drtivé vystřízlivění. Kdykoli jsem si myslel, že scénář zhloupl, ukázalo se po pár minutách, že hloupě se zachovala jen některá z postav, přičemž scénář si je její hlouposti velmi dobře vědom. Ex Machina je sci-fi v tradici těch kvalitnějších zástupců tohoto filmového i literárního žánru. Speciální plusové body ještě za soundtrack a výpravu (interiéry i exteriéry úžasné).(3.5.2015)

  • Xmilden
    ****

    Skoro vždy když už si člověk myslí že jej nemůže v rámci sci-fi nic překvapit, se najde někdo kdo se vytasí s pořádně nosnou myšlenkou a výsledkem je film, ke kterému stojí za to se stále vracet. A když už záporáka, tak rovnou jednoho z nejpovolanějších. Oscar je prostě démon. Raději nechci nic prozrazovat a hrát si na machra. Film mě hlavně ke konci několikrát slušně překvapil. 80%(22.5.2015)

  • gudaulin
    *****

    Ex Machina není film pro každého. Se žánrem se pojí obvykle očekávání velké podívané s akčními prvky, kdežto tenhle snímek je komorní konverzačka, emocemi nabitý vztahový trojúhelník, rafinovaná hra na kočku a myš. Spielbergova A.I. Umělá inteligence je dojemná, 2001: Vesmírná odysea monumentální, Já, robot akční, Ona melancholická, Ex Machina je především chytrá. Pravda, rozuzlení originalitou a chytrostí dvakrát neoplývá, ale co si budeme namlouvat - kdyby bylo, nejspíš by snímek přestal komunikovat s podstatnou částí svých diváků. Film by neměl být chytřejší než jeho divák, jinak si říká o komerční neúspěch. Ex Machina sice není tak drahý a výpravný film jako bývají americké sci-fi, pro chudší evropskou produkci ale určitě představoval i tak velké sousto. Zatímco sentiment oceňovaného snímku Ona mě dokonale minul, s Ex Machinou jsme si kápli do noty. Jde správným směrem, klade si přesně ty otázky, které pokládám za důležité i já, a po emoční stránce funguje na jedničku. Hrát si na stvořitele se nevyplácí a Ex Machina důrazně varuje, že umělá inteligence není jen výzva s obrovskými možnostmi, ale také (a možná především) etický problém a velké riziko. Celkový dojem: 95 %.(7.10.2015)

  • Marigold
    ***

    Kdyby Alex Garland věnoval tolik úsilí propracování psychologické i symbolické stránky, kolik ho věnoval designu prostředí a předstírání duchalpnosti, šlo by jistě o velmi komplexní film. Takhle se bohužel jedná o něco, co si pracovně nazývám hipster sci-fi - film soustředěný na to, aby dobře vypadal a budil výrazný první dojem. Jakmile vezmete jeho hru vážně a pustíte se s ním do diskuse, zjistíte, že mele polopatické a hezky formulované fáze, přičemž se tváří objevně. Jasně, před Pollockem zní každý rozhovor hned trochu inteligentněji a ženská krása v sousedství Klimta zraňuje ještě víc, ale Ex Machině jde mnohem líp tančit disco, sekat skvělé macho pózy Oscara Isaaca a předkládat vražedně křehký sex appeal Alicie Vikander (až se bude vyrávět sériově, ožením se s ní) než ohromovat trochu srandovními taktilními detaily a manýristickými protisvětly, která nám důležitě sdělují, že Ex Machina není jenom zábavná historka. Ale ona ve skutečnosti opravdu ničím víc není. Joseph Kosinski goes indie, for better or worse. [70%](29.4.2015)

  • viperblade
    ****

    Opět další z filmů roku 2015, kteří všichni vyzdvihují do nebes, ale mně se "jen" líbil… Ex Machina je rozhodně kvalitně natočené drama, které většině lidí (včetně mě) představilo talent a krásu Alicii Vikander, ale já jsem stále čekal na něco, co by mě "dodělalo". Je to jako když máte oběd, kde se servíruje skvělý předkrm, dokonalý hlavní chod a vy po jeho konzumaci se připravujete na tu sladkou tečku, která by to vše dokonale podtrhla. Vy čekáte, čekáte a nic nepřijde, najednou se objeví číšník s vaším účtem (titulky). A ano, budete si pamatovat, že jste se najedli znamenitě, nicméně vzadu v hlavě se nemůžete zbavit myšlenky, že to mohlo být o něco lepší, kdyby tam bylo něco extra, co by vás odrovnalo. Rozhodně se na tento film musím podívat znovu, abych se ujistil, že jsem něco nepřehlédl, nicméně i teď můžu říct, že tohle je skvělý film, který si minimálně 80 % zaslouží.(16.12.2015)

  • - Přibližně ve 12. minutě filmu, kdy se Caleb (Domhnall Gleeson) poprvé setkává s Avou (Alicia Vikander), lze zřetelně slyšet pozdrav: "Re, Mi, Do, Do, So" z filmu Blízká setkání třetího druhu (1977). (Dr Lizal)

  • - Natáčení probíhalo v Norsku v lokalitách Valldal a Sognefjord a ve Velké Británii v Pinewood studiu. (Terva)

  • - Caleb (Domhnall Gleeson) poslouchá píseň kapely OMD "Enola Gay" z roku 1980. Enola Gay byl letoun použitý ke shození atomové bomby na Hirošimu.  Později, v rozhovoru s Nathanem (Oscar Isaac) o tom, jak umělá inteligence změní svět, vyřkne Caleb citát Roberta Oppenheimera o vynálezu atomové bomby: "Stávám se smrtí, ničitelem světů." (Dr Lizal)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace