Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoja Mizuno, Corey Johnson, Claire Selby, Symara Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed pustiny vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene. Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vikander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (1 262)
Budu se opakovat, ale na sci-fi snímky nejsem právě zatížený, ovšem dostal se mi do rukou tento počin a já se nakonec bavil. Sice jsem po většinu času měl dojem mezi 2* a 3*, avšak blížící se závěr moje hodnocení zvyšovalo díky vykreslení umělé inteligence. Chvílemi jsem zavzpomínal na Skynet a stroje přebírající vládu nad lidstvem. :) Pochválit bych chtěl také vizuální stránku filmu. ()
[imdb: 7.8/10] | me: Výborné light sci-fi, ktoré sa na tému AI (umelej inteligencie) pozerá opäť inak a veľmi zaujímavo. Film ma vďaka svojej tajomnosti po celý čas výborný náboj, ktorý sa nevytratí (priam naopak) do samého konca. Tento film nestavia na podstate technologických možností samotnej realizácie výslednej myšlienky (a preto ho tak netreba vnímať), ALE venuje sa práve konceptu umelej inteligencie z ľudsko-umelého pohľadu a práve konfrontácia týchto dvoch svetov je to, čo ho robí veľmi pútavým a zaujímavým. It's funny. You know. No matter how rich you get, shit goes wrong. You can't insulate yourself from it. I used to think it was death and taxes you couldn't avoid, but it's actually death and shit. ()
Ex Machina se sice v závěru nedobere ničeho revolučního, netradičního či šokujícího, ale způsob, jakým se s velkým tahem na branku dostane k (nerevolučnímu) výsledku, je tak přesvědčivý, že jsem se cítil Garlandem v podstatě odzbrojený a uvažoval i o pětihvězdí. Scénář tohoto filmu je opravdu velice chytrý. Diváka mate, nastoluje různé zběsilé možnosti dalšího pokračování děje (o nichž musí společně s hlavní postavou přemítat), aby se nakonec ubíral méně fantasmagorickou, logičtější cestou. Divák tak je v podstatě v kůži hlavní postavy Caleba a závěr působí jako drtivé vystřízlivění. Kdykoli jsem si myslel, že scénář zhloupl, ukázalo se po pár minutách, že hloupě se zachovala jen některá z postav, přičemž scénář si je její hlouposti velmi dobře vědom. Ex Machina je sci-fi v tradici těch kvalitnějších zástupců tohoto filmového i literárního žánru. Speciální plusové body ještě za soundtrack a výpravu (interiéry i exteriéry úžasné). ()
Jasný důkaz, že elektronika s přízviskem „inteligentní“ je potencionální hrozbou. Proto jsem se rozhodl navždy odpojit ze sítě moji inteligentní pračku. Sice mi bude chybět její tiché žužlání mého špinavého prádla, ale co by člověk pro bezpečnost neudělal. Odpojím také počítač, protože při přehrávání tohoto filmu se podezřele přehříval, a také monitor, protože podezřele blikal. Jsem rád, že jsem to tak zavčasu podchytil, ze mě nikdo vola dělat nebude! ()
Nádherné exteriéry, slibující mnohé, versus studené, sterilní sídlo (horská chata, viz nahoře) geniálního vědce a Ava, která byla nádherná, ale to bylo trochu méně, než jsem očekávala, co jsem vnímala. Po Her jsem čekala zřejmě další emotivní rozstřelovací pecku a ta se vysloveně nekonala. Srovnáním ještě třeba s Moon mně to mrzí, ale tu čtyřku si z mnoha jiných důvodů zaslouží. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (27)
- Režisér Alex Garland popsal budoucnost prezentovanou ve filmu jako: "Deset minut od teď." To znamená, že pokud někdo jako Google či Apple zítra oznámí, že vytvořil Avu, všichni bychom se divili, ale nebyli bychom překvapeni. (Dr Lizal)
- Caleb (Domhnall Gleeson) poslouchá píseň kapely OMD "Enola Gay" z roku 1980. Enola Gay byl letoun použitý ke shození atomové bomby na Hirošimu. Později, v rozhovoru s Nathanem (Oscar Isaac) o tom, jak umělá inteligence změní svět, vyřkne Caleb citát Roberta Oppenheimera o vynálezu atomové bomby: "Stávám se smrtí, ničitelem světů." (Dr Lizal)
- Ve scéně (82. minuta), kde se Ava (Alicia Vikander) poprvé setká s Kjoko (Sonoya Mizuno), je vidět, že má Ava normální lidská lýtka. (Gypaetus)
Reklama