poster

Ex Machina

  • Velká Británie

    Ex Machina

  • Slovensko

    Ex Machina

  • Slovensko

    Umelá inteligencia

  • Austrálie

    Ex Machina

Drama / Mysteriózní / Sci-Fi

Velká Británie, 2014, 108 min

Režie:

Alex Garland

Scénář:

Alex Garland

Kamera:

Rob Hardy

Střih:

Mark Day

Scénografie:

Mark Digby

Kostýmy:

Sammy Sheldon
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Arbiter
    ****

    Příjemné. U snímků, které tematizují cestování časem, umělou inteligenci a podobné ze své podstaty (stále ještě) konstruktivistické náměty, jsem se naučil nebýt příliš přísný. Ex Machina v tomto ohledu naráží na limity tvůrčí představivosti. Pro mě dostatečně neuvažují nad tím, zda by inteligentní mysl, v tomto případě vzniknuvší ze sumy na internetu obsaženého a hlavně vyhledávaného obsahu, mohla vůbec ještě být lidskou. Bavilo by mě, kdyby tuto rovinu snímek více problematizoval. Kdyby skrze myšlení o umělé inteligenci dekonstruoval rámce lidského jednání na tak základní úrovni, jako je každodenní jednání, samotná forma komunikace, genderové a společenské role, způsoby myšlení nebo třeba podstata tužeb a přání. Proč by například umělá inteligence měla být schopna komunikovat na úrovni srozumitelné člověku? Z čeho plyne genderová příslušnost bezpohlavního stroje? A proč by měl takový stroj toužit >spoiler: opustit vězení výzkumné laboratoře?< Podobné věci byly v lepším případě jen naznačeny a to takovým tím neférovým způsobem, kdy významně povytahuji obočím, ale nic konkrétního neřeknu. Škoda. ___ Dějištěm snímku byl jeden velký architektonický skvost. Šlo o ideální demonstraci lidského rozkvětu. Sexuální napětí, které celý film provázelo, na mě fungovalo úžasně a to hlavně díky kameře a hereckému výkonu Alicii Vikander - nejvíc okouzlujícímu androidovi všech dob. Největší chybou je tedy slabší logická konstrukce jak co do zmíněného uchopení tématu AI (rozhodně slabší, než se film tváří), tak co do konstrukce dějové linie. Není zkrátka obhajitelné, že by v podobném zařízení >spoiler: bylo tak snadné obejít ochranné mechanismy a převzít kontrolu. A to tam ten Bill Gates měl na obranu jenom činky?(29.4.2015)

  • genetique
    ****

    Presne toto! Typ filmu, ktorý ma naozaj baví, keď mám na mysli sci-fi. Film, ktorý vás prinúti premýšľať nad tým, či by sme mali aj naďalej snažiť postupovať ešte viac v smere umelej inteligencie. Nie sme už dosť chytrý, so všetkým, čo máme? Naozaj potrebujeme umelej inteligencie ku všetkému, čo by malo výsostne patriť ľudskému faktoru? Príbeh Ex Machina môže byť futuristický, ale možno nie tak vzdialene, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Všetci aktéri boli vo svojich rolách bezchybní, réžia brilantne vygradovaná, pointy a atmosféra mrazivá. Pri filme, ktorý sa nakrúcal na rovnakom mieste po celú dobu, saurčite nebudete nudiť ani sekundu. 85%.(25.12.2016)

  • ClintEastwood
    ****

    Charakterní, ale zároveň naivní mladík se ocitá v honosném sídle výstředního miliardáře. Po čase si uvědomuje, že sympatický hostitel není tím za koho se zprvu vydává a že provádí experimenty, které nejsou úplně etické. Má se nový host začít bát o svůj vlastní život a existuje cesta ven? Také je vám tento stručný popis povědomý? No jasně, je to nová verze Ostrova Dr. Moreau, s tím rozdílem, že namísto zmutovaných zvířat jsou zde použiti roboti. Jo a abych nezapomněl - mě se to fakt líbilo.(20.6.2015)

  • kulyk
    ****

    Dobrý den slečno, z internetů zrozená. Vy jste informacemi nabitý sulc, posazený na těle, oblečeném v divných spoďárech. Váš manipulativní a duševně vykolejený papá cvičí, aby mohl chlastat - případně obráceně, dokáže bez problémů komunikovat pouze se zdí nebo chodícím toustovačem, do kterého přidělal dírku navíc, a nevyzná se v indukčním nabíjení. Jinak ale vyrobí, zařídí, ošéfuje vše sám a bez pomoci, Meresjev hadr. Já, jeho oddaný zaměstnanec, vypadám jako miliardář Janeček za mlada, ovšem bez těch peněz. Proto se mé sexuální kontakty omezují na pornhub, kde do vyhledávače naklepávám kombinace slov ,,nehybná, oddaná, prkenná, umělá, dráty, čumící z plastikové pyče". Utrpěl jsem kombinaci humanistického a technologického vzdělání... a i jinak se projevuji jako docela otravný kokot. Vypadá to tedy, že jsem pro vás naprosto ideální lavr, no ne? Vy, jako první UI v lidstvu známé historii zajisté netrpělivě čekáte na draka mého formátu, co věří, že se zde vyskytl čirou náhodou, ba? Tak se podívejme, jak to celé dopadne. Sice se nám tu v domečku, postaveném pro potřeby paranoika, který pro samé strachy ztratil pud sebezáchovy, motá několik nelogických aspektů, ovšem tím bych se nenechal odradit.(21.8.2015)

  • verbal
    **

    Ajajaj. Kohorta zdejších umaštěných paniců uzřela latinský nápis a jako obvykle okamžitě přepla na yntelechtuální mód, aby za pomoci své sofistikované percepce a kolosální kognitivity heuristicky evaluovala a megabrutálně nadhodnotila nudný, povrchní a bezduchý exkrement, připomínající nepovedenou povídku čtyřletého Asimova předtím, než si vyculau z pauce zákony lobotiky. Obzvláště vypečená je pak jedna z místních zajímavostí k filmu, cituji, než to ten šulínek a neznaboh, co ji spáchal nebo ten neznaboh a šulínek, co mu ji schválil, redigují: „Ex Machina je literární termín, který se v češtině ustálil pod svým doslovným překladem "bůh ze stroje". Jo!!! Opravdu hustý a nadaný latiník, který by zajisté neměl nejmenší problém objednat si v Bibione piazzu bez ančoviček! Já tímto v češtině ustaluji „iacta est“. No nic, „kosy jsou vrženy“ a pojďme k dílu samotnému. To pojednává o tom, je-li roboděvka natolik uměle inteligentní, že feluje z opravdové lásky, nebo je k tomu jen nucena nekompromisním algoritmem procedury „Vykuř!“, logicky volané z nadřazené aplikace „Ukaž kozy“. Pokud k tomu ještě nekontextově vykucháme pár klišovitých blábolů z všemožných scifáren, zasadíme do „chladné“ architektury ještě „chladnějšího“ sajbrbaráku, kde se všichni tváří děsně vážně, vypadá to tuze moudře a jako mávnutím kouzelného Tvajlajtu tu máme tu „nejkůlovější“ pohádku pro náctileté downy jak vyšitou, která je stejným dílem nudná jako blbá. A tak za pozornost stojí jen opravdu znepokojivá kreace Oskara Izáka v roli jeblého vědce. Ten se mimo jiné pozná i tak, že když už je někdo technologicky schopen zkonstruovat kompletně humanoidní robošlápotu se vším všudy, tedy i s robokozami a robokundou, obsluhovanou algoritmem „Orgasmus“, místo aby si uplácal nějakou pořádnou mrdnu, schová si do skříně Joko Ono. Úchyl jeden.(16.5.2015)

  • - Přibližně ve 12. minutě filmu, kdy se Caleb (Domhnall Gleeson) poprvé setkává s Avou (Alicia Vikander), lze zřetelně slyšet pozdrav: "Re, Mi, Do, Do, So" z filmu Blízká setkání třetího druhu (1977). (Dr Lizal)

  • - V momentě, kdy si Ava (Alicia Vikander) obleče bílé šaty, můžeme vidět, jak prochází okolo svatebního portrétu Margaret Stonborough-Wittgenstein od Gustava Klimta, na kterém má na sobě taktéž bílé šaty. Jde o sestru Ludwiga Wittgensteina, jednoho z nejvlivnějších filosofů 20. století a autora knihy „The Blue Book“, podle níž se jmenuje Nathanova společnost. (JendaT)

  • - Termín Deus ex machina byl používaný již v divadelních hrách ve starém Řecku. První, kdo tento termín použil, byl dramatik Sofoklés (497/6 př.n.l. - 406/5 př.n.l.). (Modiwish)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace