Reklama

Reklama

Elitní jednotka 2: Vnitřní nepřítel

(festivalový název)
  • Brazílie Tropa de Elite 2: O Inimigo Agora é Outro (více)
Trailer

Film začíná potlačením vzpoury ve věznici, kam jsou umístěni bývalí drogoví dealeři. BOPE (speciální policejní jednotka, jejímiž členy jsou nerozluční André a Nascimiento) tuto vzpouru vyřeší po svém. Jen několik vězňů zůstane naživu. Tento zásah díky Fragovi, aktivistovi za lidská práva, bude stát Andrého místo a plukovník Nascimento je odklizen povýšením. Díky aktivitám BOPE jsou postupně zbytky drogových gangů rozprášeny, ale jejich místa nahrazují zkorumpovaní policisté, kteří nejsou o nic horší. Plukovník Nascimento pomalu zjišťuje, že byl systémem zneužit poté, co je zabit André. Vyšetřování Andrého smrti ho dovede blízko k zločineckým špičkám, což málem stojí život jeho syna. Nascimento tak rozpoutává peklo, tentokrát ovšem na poli politickém. (merlinovic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (309)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Druhý díl, volně navazující na ten první, zachycuje osudy Nascimenteho, velitele elitní skupiny vojenské policie, který si během několika let (chytře a jednoduše naznačeno stářím jeho syna) projde kritikou za krvavé potlačení vzpoury ve věznici, na čež zaujme "úřednické" místo u spiček policie. Zde se setkává s prohnilou smetánkou společnosti prolezlou korupcí, napojením na obchod z drogami, nájemnými vraždami a podobnou denní rutinou v Riu. Hlavní hrdina se jako patriot a neúplatný profesionál s dvacetiletou praxí nenechá zastrašit a rozjíždí koloč plný šlápnutí na kuří oka, připomínající trampoty Corrada Cattaniho. Druhý díl hodnotím lépe než ten první, protože je (otevřenou) gradací příběhu, ale je nutné dodat dvě připomínky: a) Jeden bez druhého sice fungují, ale je mnohem lepší zhlédnout je postupně, b) Dvojka daleko méně naplňuje svůj název "Elitní jednotka". Spokojenost maximální - 90%. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Z dvojky jsem měl velké obavy. Nejen proto, že většinou jsou pokračování horší než původní film, ale i proto, že se tohle točilo okolo politiky. To první se naštěstí nepotvrdilo a to druhé se nakonec ukázalo býti dobrou volbou. Škoda, že i my v ČR nemáme někoho jako Roberto Nascimento, který by zatočil se všemi zkorumpovanými politiky a všemi těmi lobbisty, mezi politickou elitou, senátory a šéfy velkých podniků. Jeden z hlavních hrdinů jedničky Matias byl odsunut do pozadí a tak se stavebním kamenem stala další důležitá postava jeho velitel Nascimento. Brazilské ghetta vystřídalo celé zkorumpované Rio a opět se dočkáme místy brutální a surové podívané (kupříkladu jak se zbavují nepohodlných novinářů), ale tím to nekončí. Mrtvých je tu hromada, nechybí emoce, zrada, korupce a svým způsobem i jistá forma spravedlnosti…Nicméně boj s prohnilými politiky a elitami je jako boj s Hydrou. Jednu hlavu useknete a jsou hned dvě další… ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jako lidový manifest namířený proti zkompromitovaným politickým špičkám účinné a docela dobré. Jako filmová podívaná těžce průměrné, až slabé. ____ Oproti prvnímu dílu zacílil Padilha hlavně na nový fenomén paramilitantních vojenských milic a na pravidla hry v Riu než na hru samotnou, takže ubírá na akci a šetří na autenticitě. Až na solidní záporáky, kteří z podstaty elementárního zla v každém z nás nikdy nemohou herecky selhat (Českého lva za rok 2010 v hlavní i vedlejší mužské kategorii získali oba herci za padouchy), jsou ostatní postavy figurky až telenovelního zabarvení. Přesto je navýsost logické, že tenhle film, který v návštěvnosti porazil Avatara, v Brazílii milují. Nelze tomu nerozumět, vždyť korupce, kterou nazval socdemák Sobotka rakovinou společnosti, je největším problémem i v České republice. Taková euforie ale skutečně nasvědčuje spíše snaze Brazílie o překonání jistých problémů a sociálně-politickou zaangažovanost tamních obyvatel než vyložené filmové kvalitě. Padilha tu projevuje obzvlášť bojovnost. Ještě nikdy nebyl jeho polemický sloh tak znamenitý; dovede se tak vášnivě rozzlobit a dát najevo svůj odpor, že se mu aktuální glosa či politický pamflet proměňuje bezmála v báseň, byť starý známý spor mezi výpovědí a žánrovkou, jež nikdy nemůže skončit dobře - v celé kinematografii to dokázal spojit jakžtakž zatím jen Bond –, staví jeho film do dosti nepříjemné ambivalentní pozice. Odsud také dost jasně plyne, proč není Tropa de Elite 2 ani fašistická, militantní, pravičácká nebo jakákoliv jiná, ačkoliv tak bývá liberály semtam vnímána a tím bagatelizována. Jde tu prostě o obraz soudobé Brazílie a jejich problémů, o nic jiného. To by stejně tak mohl být označen za fašistický dokument o Mussolinim. Je to všechno ale samozřejmě komplikovanější, podmíněno perspektivou dotyčného – někteří američtí kritici mají Tropu málem za oslavu policejního násilí (možná proto, že když si v New Yorku koupíte marihuanu, tak sice nevyvoláte moc násilí v New Yorku samotném, ale dost v Kolumbii, odkud drogy pocházejí), naproti tomu brazilské policejní složky režiséra zažalovaly a ukradly mu kopie s filmem, ačkoliv on se policie de facto zastává, když naznačuje, že jsou špatně placení, takže si musejí přivydělávat přes korupční melouchy. Režisér viní spíše pokryteckou střední třídu, která kupováním drog financuje dealery a udržuje vražedný systém v chodu, zatímco nejchudší jsou duchem nepřítomni v objetí fotbalu a karnevalů. Režisér má samozřejmě při ruce řešení, se kterým mezi řádky přispěchá – prý by pomohly sociální programy usměrňující výchovu mládeže a legalizace drog, která by zrušila profit dealerů. Ozývá se nám tu starý dobrý Chicago ze třicátých letech, kde ilegální alkohol vedl k válkám mezi gangy, které po legalizaci chlastu rapidně klesly. Jde zkrátka o to, že špatně vycvičení, nevzdělaní a lidskými právy nepoznamenaní policisté, nucení bojovat proti těžce ozbrojeným dealerům, jsou čímsi jako prodlouženým stínem skutečných problémů, proto si Tropa de Elite 2 předeslala za své ukázat mikrokosmos Brazílie, v němž policie je jen jednou z mnoha složek uvnitř komplikovaného makrosystému zájmových skupin a stran, jejichž vazby jsou nota bene značně nestálé a založené na momentální oportunistické kalkulaci. Padilha má nicméně přese všechnu ušlechtilou snahu evidentně dost dlouhé vedení, když mu trvalo tak dlouho přijít na to, odkud a kam až vedou provázky, na kteréžto zjištění potřeboval neuvěřitelné čtyři filmy, jakousi románovou kroniku, v níž každý další film přerámovává ty předchozí – v Ônibusu 174 nabídl pohled na Brazílii prismatem zločince, v první Tropě perspektivou police, v druhé přes vojenskou milici a do budoucna chystá tutéž story spektrem politiků, kteří poskytují ochranu kriminálním skupinám výměnou za korupční finance a podporu ve volbách. Právě klientelistické propojení státních struktur se skupinami organizovaného zločinu je jedním z faktorů namířených proti tomu vnímat celý konflikt v Riu jen jako osobní válku mezi policií a dealery. Paramilitární milice, které jsou ústředním tématem druhého dílu, tak ještě více zkomplikovaly síť vztahů a peněžních toků mezi hlavními aktéry, z nichž každý má jiné požadavky, potřeby a zdroje. Milice jsou tvořeny především z bývalých a aktivních policistů a vojáků. Jejich deklarovaným cílem je vytlačení drog a drogově závislých z favel. Toho ovšem dosahují přímou násilnou kontrolou určité favely a ve skutečnosti jde tedy v podstatě pouze o jiný druh organizovaného zločinu. Tvrdé policejní a vojenské operace, které se snaží dodržování státních zákonů vynutit, se často neobejdou bez civilních obětí, čímž pouze nahrávají kriminálním gangům, které se jim jako jediní dokázaly postavit na odpor a poté převzít úplnou moc ve favele, které asi nikdy nebudou tím, čemu realitní makléři tak rádi říkají „dobrá adresa". Teorii o legitimizaci moci odkazem na zajištění bezpečnosti je možné aplikovat i na paramilitární milice. Tropa de Elite 2 tak ukazuje semeniště různých paradoxů, jež v takové síti frakcí vykvétají, přičemž všechny se točí kolem známé otázky, nakolik je možné vyhnat násilí násilím, respektive zda násilí pouze neprodukuje další násilí trochu po vzoru situace v Iráků se zřetelem ke snaze přimět násilně iráckou vládu k nenásilnosti. I BOPE pomáhalo systému, nakonec ale pomohlo stvořit monstrum, které chce speciální jednotku spolknout. () (méně) (více)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Scéna BOPE vs. zkorumpovaný politik je balzámem na duši. Pokračování brazilského nářezu jde o stupeň výš. Ubylo syrovosti, poselství zhollywoodštělo, ale Padilha obviňuje se stejnou vervou. Akční scény jsou pěknější (lepší vizuál) a huba na zem z nich padá pořád, i když jich oproti první jednotce ubylo. Vynikající. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá akčná dráma, ktorá je pokračovaním slušnej jednotky. Má vydarený príbeh o nekompromisnom veliteľovi jednotky BOPE, Nascimentovi, ktorý stále zostal pracovať pre zbor a po poslednej akcii sa dostane až medzi najvplyvnejších ľudí polície. Tu ucíti skvelú príležitosť a začne robiť všetko preto, aby ulice vyčistil od drog, lenže problémom nie sú len obyčajní díleri, ale celý systém a hlavne skorumpovaná polícia, ktorá sa nezastaví pred ničím a tak problémy hrozia každému, kto sa proti nej o niečo pokúsi. So spracovaním som dosť spokojný, tu sa už s ničím moc netreba dlhšie zoznamovať a tak sa ide hneď na vec, preto už úvodná fáza s väznicou pôsobí príjemne dynamicky a je radosť pozerať na tie dva odlišné pohady na jeden problém. V druhej štvrtine sa to síce trochu skľudní, za čo môže trochu odklon od bežných ľudí až k najvyšším miestam, no stále je to zaujímavé a následne sa to zase začne rozbiehať, väčší priestor dostane skorumpovaná polícia, ktorá je podaná skvelo a hlavne celá posledná tretina sa nadmieru vydarila, pričom pár scén je nezabudnuteľných a pôsobia teda dosť surovo, hlavne vyriešenie problému s novinárkou. Takže opäť to surové a nekompromisné prevedenie je výborne zvládnuté. Akcia je na tom rovnako, ako aj v predchádzajúcom diely, či už množstvom, ale aj kvalitou, takže tu nemám problém. Herecké obsadenie je výborné, Wagner Moura v úlohe Nascimenta je tu ešte lepší, než v predchádzajúcom diely, postava mladého policajta si udrží svoj štandard a zvyšku nemám čo vytknúť, opäť je tu množstvo zaujímavých vedľajších postáv, či už starších, ale aj nových. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, José Padilha si nielen udržal úroveň jednotlivých zložiek, ale aj vďaka viditeľne vyššiemu rozpočtu si ešte vylepšil vizuálnu stránku, takže tu nemám čo vytknúť. Toto pokračovanie je na pohľad trochu iné, no v jadre vlastne rovnaké ako predchádzajúci diel, ale tentoraz som ešte trochu spokojnejší. Nie je to zase veľký rozdiel, ale Elitná jednotka 2 mi príde predsa len o niečo kvalitnejšia a rozhodne by som uvítal aj pokračovanie. 77% ()

Galerie (41)

Zajímavosti (12)

  • Film byl na 84. udílení cen akademie vybrán jako brazilský kandidát na nejlepší neanglicky mluvený film. Do užšího výběru se nedostal. (chelseaman22)
  • Během natáčení scény policejní akce ve Favele Dona Marta málem došlo ke kolizi vrtulníku, ve kterém letěl kameraman, a vrtulníku, který převážel kapitána Nascimenta (Wagner Moura). (Caaslav)

Reklama

Reklama