Režie:
Stephen FrearsKamera:
Philippe RousselotHudba:
George FentonHrají:
Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Swoosie Kurtz, Keanu Reeves, Mildred Natwick, Uma Thurman, Peter Capaldi, Harry Jones, Joe Sheridan (více)VOD (1)
Obsahy(1)
John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (265)
Před zhruba rokem, to bylo mému staršímu synovi čtrnáct, jsem uznal za vhodné ho seznámit s Formanovým Valmontem. Je to mistrovské dílo, které velmi moudře a (tedy) náročně zobrazuje mnohé paradoxy lásky a ambivalenci her na lásku, s jejich imanentními riziky. Pokládal jsem tehdy za vhodné svou otcovskou povinnost doplnit přeobsáhlým a důkladným komentářem před filmem a v přestávkách v promítání, zobrazené vyložit, doložit na příkladech nám oběma známých lidí a jejich příběhů a osudů, uvést příklady podobné, doplnit vše, co nebylo přímo řečeno, leč co si muž nejedním příběhem oprýskaný domyslí, dopoví, uvede v souvislosti. Aby čtrnáctiletý, pravda, chytrý, leč naprostý začátečník získal z tohoto filmu co nejlepší představu o nekonečné vrtkavosti záležitostí milostných. --- Tehdy jsem ještě neznal Frearsovu verzi a tedy jsem nevěděl, že tento k radosti všech čtrnáctiletých i mnohem starších začátečníků valnou část práce udělal za mě! Natočil verzi řádně polopatistickou ohledně základní kostry příběhu a pomíjející všechny jeho delikátnější nuance. Vyložil nám to tak nějak po soudružsku. --- Přeháním. Tak zlé to není. Formanova verze je totiž natolik báječná, že i tato, mnohem hrubější, je stále ještě dobrým filmem. Takže opakuji: pro začátečníky Frears, pro pokročilé a vážné zájemce rozhodně a pouze Forman. ()
Napriek tomu, že vedľajšia romanticky-krutá línia medzi Malkovichom a Michelle Pfeiffer je v porovnaní s Formanovým Valmontom v rámci emócií podstatne lepšia, obidva spomínané filmy majú svoje slabé miesta a paradoxne sa dopĺňajú. Formanovho Valmonta som videla skôr, preto som ním, prirodzene, viac ukolísaná, mal väčší spoločenský rozhľad a nadchol ma o niečo viac. Téma lásky, zrady, pomsty a nenávisti, pre divákov nikdy neprestane byť atraktívna a mne ako milovníčke dobových snímok, ulahodí ešte viac. Krásne príbehovo prekombinovaný, emocionálny, smutný film, kde zákerná Glenn Close, rafinovaný Malkovich, poddajná Michelle Pfeiffer, naivný Reeves a mladučká Uma Thurman predvádzajú bezchybné herecké výkony. Predzáverečná scéna súboja prelínaná Valmontovými spomienkami na jedinú lásku, ktorú prežil a uvedomenia si svojho životného omylu, ma z celého filmu najviac odzbrojila - prekrásna. ()
70% nuda. Koukal jsem na to s holkou, která byla na závěr citově vyklepaná a neschopná komunikace, co hůř, neschopná čehokoli, takže jsem musel já, kterého to citově nechalo chladným, jít na jedno točený. Taková Královna od S. Frearse, to už je jiný aristokratický kafe, tady jsem se i přes nesporně skvělý herecký výkony jenom těšil na konec - a na to pivo. ()
Zcela logicky se nabízí srovnání s Valmontem. Omezím se jen na obsazení ústředních rolí. Malkovich přesný, ale pro mě vzhledově nepřijatelný, Firth sladký, ale příšerně unylý. Tady si nevybereš. Glenn Close sice exemplární mrcha, však tak ošklivá, Annette- jak perfektní mrcha, tak vážně kus. Obě vynikající herečky. Koho by možná svedly, vědí nejlépe pánové. Tahle verze se mi líbila víc než Valmont, ale odvíjí se to taky podle nálady. Jsem totiž doživotně traumatizovaná snímkem Portrét dámy, kostýmním dramatem, v němž byl Malkovich natolik odporný, že už jen proto raději vezmu zavděk Formanovým (snad opravdu trochu slabším) Valmontem. ()
Lady Vamp je dost odporná, nechápu, proč se kvůli ní nechal Valmont zapíchnout, ale její kvality jsou spíš znát pod peřinou. Hvězdné obsazení je spíš ukázkou budoucích talentů, než aktuálních výkonů, ale i tak je to moc pěkný příběh o souboji dvou egoistů a poučení o tom, že když se kácí les, lítají třísky ()
Galerie (118)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (11)
- Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)
- Alan Rickman odmítl ztvárnit postavu Valmonta kvůli roli ve snímku Smrtnosná past (1988). (Vlado666)
- Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)
Reklama