Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Kazunori ItóKamera:
Hisao ŠiraiHudba:
Kendži KawaiHrají:
Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Iemasa Kajumi, Kóiči Jamadera, Tamio Óki, Šigeru Čiba, Teššó Genda, Júdži Ueda, Maaja Sakamoto, Hiroši Janaka, Ginzó Macuo (více)VOD (1)
Obsahy(2)
„V blízké budoucnosti se korporátní sítě dostávají až ke hvězdám, elektrony a světlo proudí vesmírem. Pokrok v komputerizaci však ještě nevyhubil národy a etnické skupiny…“ V roce 2029 jsou počítačové implantáty v kyborgicky upravených tělech samozřejmostí a Japonsko se stalo jedním velkým městem, které je zasíťováno tokem informací. Vyšetřovatelka Motoko, napůl člověk, napůl stroj, řeší případ zločinné umělé inteligence, která vznikla v počítačové síti zvláštní obdobou evolučních procesů. Následuje nejen mocenský boj nadnárodních organizací, ale také boj o hranice těla, ducha a soustrojí… Mimo Akiry (1988) je Ghost in the Shell bezesporu nejslavnější filmová adaptace na základě komiksové předlohy vůbec. Dle anime z konce 80. let autora a ilustrátora Masamune Širóa ji natočil režisér Mamoru Ošii, který se rovněž postaral o povedené pokračování snímku, zvané Ghost in the Shell 2.0 (2008). Původní dílo z roku 1995 na jednu stranu vydatně čerpalo z tzv. kyberpunku, literárního směru, který ustanovili spisovatelé jako Bruce Sterling, William Gibson či Philip K. Dick. Na stranu druhou ale Ghost in the Shell zásadním způsobem ovlivnilo další, podobně laděná díla, jako Matrix, A.I. Umělá inteligence, Dredd, Avatar či Ex Machina. Ošii se scenáristou Kazunori Itóem s detailní bravurou vykreslili realistický svět až znepokojivě blízké budoucnosti, v níž se odvíjí hypnoticky pojatý příběh o samé podstatě lidskosti, při němž si nelze nevzpomenout na dědictví uměleckých sci-fi jako Solaris či 2001: Vesmírná odysea. Na svébytném výrazu existenciálního filmu se zásadním způsobem podepsal rovněž hudební skladatel Kendži Kawai, jehož skladby, v čele s "Making of a Cyborg", jsou neopakovatelnou ukázkou směšování tradice a moderny. To platí i pro výtvarné ztvárnění Ghost in the Shell, dobově pokrokové, snoubící kreslenou animaci s digitálními efekty. O kultovním postavení snímku svědčí fakt, že roku 2017 vznikl v mezinárodní koprodukci hraný remake stejného jména, stejně jako existence bobtnající franšízy, která zahrnuje filmy, televizní minisérie, komiksy či počítačové hry. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (426)
Nejlepší sci-fi anime, co jsem měl doposud možnost vidět. Myslím, že bude těžko překonána. I když Akira je velmi silný soupeř a Ghost vyhrál takříkajíc o "prsa" (nejspíše díky rychle nastavenému tempu, které vydrželo po celý film). Film má určitě hlubší myšlenku, než se na první pohled a na první shlédnutí zdá. V hlavě z toho mám pěkný mišmaš. Co mu nelze upřít je určitě krásná animace, povedená akce a hlavně sci-fi nádech, prostředí, atmosféra a neotřelá zápletka. Ve všech směrech špička svého oboru. Určitě stojí za vidění. Za zmínku stojí určitě i hudební doprovod. 25.2.2019 Ha! Tak vidět tuto klasiku na velkém plátně v kině Aero, to bylo něco neskutečného. ()
Scénář: Kazunori Itô .. Proč je tady tolik haněn Matrix (navíc Wachowski Bros. se nikdy netajili láskou a inspirací v anime), že rozvedl určité, zde viděné motivy, když samotné Kôkaku kidôtai rozvádí a ,,kopíruje" některé myšlenky či atmosféru z Blade Runner!? ___ I tohle "dílo" je vykradačka, navíc zkušeného diváka zrovna dvakrát nezaujme. Audiovizuálně možná zajímavé, ale obsahově fádní, přehodnocené anime, řekl bych. ()
Ghost in the Shell je pro mě rozporuplný film. Na jednu stranu obdivuju krásnou animaci, na druhou se trochu ztrácím v ději a nedokáže vše kloudně pochopit. Některé dialogy mi přijdou zbytečné, jiné geniální. Líbí se mi, že na tak krátký film si tvůrci dovolili zařadit množství dlouhých záběrů na pulsující město budoucnocti, které jsou výtvarně velmi inovativně ztvárněné, každá akce vyvolá reakci a každý záblesk světla či nepatrný pohyb má nějakou příčinu i důsledek. HUDBA: Kenji Kawai - to nejlepší, co tenhle film, pro mně, může nabídnout. Minimalisticky užité perkusní nástroje spolu s výborným sborem vycházejícím z japonské tradiční hudby. Strhne na sebe veškerou pozornost a nenechá člověka bez odezvy v podobě husí kůže... ()
Animace je parádní, i když v konkurenci dnešních anime přece jen působí už trochu oldschoolově. Příběh je dosti komplikovaný, ale myslím, že jsem si z toho odnesl jádro pudla. I když toto filosofování o umělých formách života není úplně moje krevní skupina, oceňuji sofistikovanost "podání". No a ta meditativní hudba je kapitola sama o sobě. Zní jak kdyby byla z jiné planety (myšleno jako kompliment). ()
Je až nespravedlivé, že v době, kdy euroamerická kultura ještě stále nevědomky čekala na Matrix a dokonce i takový Johnny Mnemonic teprve putoval do kin, japonská mládež už mohla zoufale utápět své ubohé lidské mysli v úžasném cyperpunkovém světe Ghost in the shell. Nechápu lidi, kteří tenhle film mohli nepochopit, protože když pozorně sledujete, co se před vámi děje, všechno vám do sebe nakrásně zapadá. Jako student filosofie můžu navíc říct, že film má opravdu hluboký filosofický přesah a nejde tak jen o prázné pseudofilosofické tlachání, za které se většina podobných žánrovek snaží schovávat. Celkový dojem navíc perfektně dokresluje na svou dobu špičková animace a taky úžasná hudba, díky kterým se občas přistihnete při tom, že vlastně ani k ukojení vašeho audiovizuálního libida nic víc než záběry na noční město a hypnotickou Kawaieho hudbu nepotřebujete... ()
Galerie (79)
Photo © Bandai Visual Company
Zajímavosti (11)
- Kód běžící na začátku filmu na pozadí reprezentuje zakódovaná jména filmového štábu. (gauron666)
- Dlouho dobu se spekulovalo, v jakém městě se příběh odehrává, protože ve filmu se o tom nemluví. Spekulovalo se, že jde o Tokio, ale režisér řekl, že město je vytvořené podle Hong Kongu. Navíc pivo San Miguel, které pijí některé postavy, je velmi oblíbené právě v Hong Kongu. (Harroc)
- Pro zvýšení realističnosti odjel štáb mimo Japonsko, aby mohl testovat různé zbraně a způsob, jakým ničí různé předměty. Vidět je to obzvláště v závěrečném souboji, kdy střelba do kamene nevydává žádné jiskry, které jsou do mnohých jiných filmů dodávány pro dramatický efekt. (Harroc)
Reklama