Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (594)
Dávam tri hviezdy. Myslím, že herci sa snažili dať filmu nejakú hĺbku, no tvorcovia mali ísť trošku viac do atmosféry, aby to fungovalo. Martha Issová ako Bohdanka bola celkom okey, len nie som si úplne istý, či to bola najlepšia voľba. V prvej polke mi moc nesedela, potom sa to zlepšilo... príroda je pekná, Zuzana Bydžovská v role bosorky je skvelá. Film má svoje dobré momenty, no sú tam aj veci, ktoré ma potom z nej naopak ťahali von. V prvom rade jemný erotický nádych (pre aké publikum ten film mal byť?) napríklad pri večeri kde kráľovnej prereže šnurovačku alebo že princ neustále pozerá na jej prsia. To tam byť nemuselo. Plus zlá kráľovná je tak trošku kombináciou srdcovej kráľovnej z Alice In Wonderland od Tima Burtona a dobrej víly zo Shreka 2. A Norbert je zase ako krásny princ zo Shreka. Plus film by možno občas potreboval spomaliť, aby sme vedeli dýchať jeho atmosféru. Celkovo je to však celkom okey, len nie je to asi to, čo som od filmu očakával. Efekty sú pekné, príroda je pekná, je tu pár vizuálne pekných momentov. Rozhodne lepšie ako Láska Na Vlásku, ale tiež to nebola rozprávka, ktorá by ma ohromila. ()
Najkrajšia rozprávka roku 2015. Výborne zvládnutá, troška okorenená predloha klasickej rozprávky. Natočené v krásnych interiéroch i exteriéroch, neprehnané nadbytočné efekty, Veľmi milá fúzia slovenskej typickej "vážnej a dramatickej rozprávky" s českou "vtipnou a nenútenou rozprávkou". Dobre sa na to pozerá, lebo komická stránka nie je uvedená do krajnosti (ako to niekedy býva), a dramatickosť je držaná tiež na uzde. Spočiatku som nebola presvedčená výberom Issovej ako hlavnej hrdinky, ale na konci som musela uznať, že rolu zvládla krásne. 100% ()
Nebýt překotného úvodu, kde se vypravěčův monolog (musí?) vlézt ještě do úvodních titulků, bylo by to bez hlavních pochybností. Zvlášť zajímavé jsou úvahy o pravdě/vyprávění a subjektivních pohledech těch, kteří jsou jejich tvůrci, Alice Nellis nám tak předkládá i poněkud teoretické zamyšlení o určitých zákonitostech snímku. V pohádce zajímavé a od režisérky rozhodně osvěžující úkrok stranou. 70%. ()
Alice Nellis z nějakého (mně neznámého) důvodu režíruje klasickou POHÁDKU, na které je - krom pěkných záběrů shora - špatně snad úplně všechno. Issová je mizerná, Remundová dělá filmovým záporákům maximálně tak ostudu, innogy-Příkazký působí jako děcko a Neužil ml. je tu naprosto zbytečný. Jo, a proč je polovina krkavců tmavá, to jsem taky nepochopila. Že by snaha vyhnout se nařčením z rasismu? Zkrátka naprosto zoufalý remake, který nesahá předchozí (lehce ujeté? experimentální?) verzi ani po kotníky. Nulové emoce, nulové napětí, zato čeština alá 21. století a maximální otravnost. Závěrečnou scénu z třiadevadesátého mám v paměti doteď, a to jsem ji neviděla přes 10 let. Tady? Pche. I ty 2* jsou vlastně moc. ()
Galerie (58)
Photo © Bohemia MP
Zajímavosti (12)
- Jana Oľhová a Marián Geišberg, kteří ve filmu ztvárnili manžele, jsou ve skutečnosti sourozenci. V české verzi je nadabovali Taťjana Medvecká a Svatopluk Skopal. Dalšími slovenskými herci a herečkami, kteří se ve filmu objevují a tím pádem je museli tvůrci nechat nadabovat. Kristínu Svarinskou (služebná Marie), nadabovala Petra Horváthová, Miroslava Nogu (vévoda) Petr Pospíchal, Csongora Kassaiho (farář), Vladimír Javorský, Braňa Bystrianskeho (kovář) Otmar Brancuzský, Máriu Breinerovou (sousedka) Jana Boušková a vedlejším postavám dvěma vesničanů pak propůjčili své hlasy Karel Richter a Jana Postlerová. (funhouse)
- Scény z dediny boli natáčané v Múzeu oravskej dediny, v obci Zuberec. (ti88na)
- Hned první natáčecí den se hladový krkavec místo na štábem nabízené kuřátko vrhl na herečku Sabinu Remundovou (Alexandra) a klovl ji mezi oči. (raininface)
Tak ten plakát je úplně mimo. Pohádka samotná celkem pěkná. Odhlédnu-li od pitomých a zbytečných komentářů v úvodu a v závěru, jde vcelku o velmi dobře napsanou, ale dost slabě natočenou pohádku (nechceme-li za "silnou režii" považovat velkolepě vyhlížející scény a výpravu, která ovšem skutečně je jednou ze silných stránek tohoto filmu a mezi čes. fil. pohádkami za posledních x let bezesporu patří k nejlepším). Některé momenty či dialogy vyloženě vypadají, jako by nechápavý režisér zazdil celkem chytrou myšlenku. Byl jsem tudíž velmi překvapen zjištěním, že ten nadaný scénárista a slabý režisér je jedna osoba. Na druhou stranu ale nelze přehlédnout, že scénář, jakkoli nadprůměrný, coby adaptace Sedmera krkavců svědčí o nepříliš silném pochopení látky, která arci musí lákat každého skutečného tvůrce mezi filmaři, jdeť o psychoanalyticko-existencilální pohádku par excellence, hlasitě vyzývající k silné autorské seberealizaci jak obrazově, tak akčně a verbálně, ať ponorem do jednotlivých motivů či jejich interpretačním skloubením - jedna z možných odpovědí na tuto výzvu je hezky znát ve starším Rážově zpracování, celkově sice slabém, ale s vynikajícím způsobem pojatým vztahem královských sourozenců a prakticky všeho, co souviselo s princovou sestrou (např. Chrt!). U Nellis je zlá královna naopak nejslabším článkem, k čemuž ovšem především přispívá herecky zcela zoufalá Remundová. O tom, že Nellis asi příliš necítí klíčové momenty, svědčí na jedné straně ztvárnění této postavy a dosti klopotně konstruovaná (byť logicky obhajitelná) strategie jejího jednání, na druhém konci příběhu zase plytké provedení rodičů (a zvláště samotného aktu kletby), ale třeba i laciný trik se čtením myšlenek pomocí hřebenu, který postavám trochu moc usnadňuje spění za rozuzlením. Obrazové ztvárnění pak (mám na mysli náladu i výběr a střih záběrů) sice není nijak zlé, ale pro vyznění, výpověď i zapamatovatelnost této pohádky je jeho umělecká hodnota téměř nulová. Uvedené výtky jsou, jak si správně všímáte, podstatné. Nepodstatnými jsou dost příšerný výběr herečky, která představovuje mladou Bydžovskou (příšerný nikoli proto, jak jí je nebo není podobná) a snad dobře myšlený, ale v efektu spíš rušivý násilně civilní projev samotné Bydžovské, která ovšem i přesto působí ve své roli velmi dobře a nasadit její postavu místo trojice Slunce, Měsíc, Vítr je určitě chvalitebným tahem (jen ten moment, kdy si k ní Bohdanka jen tak na chvilku odskočí ze zámku, diváka trochu rozhodí). Oba princové jsou napsáni i zahráni velmi sympaticky, krkavčí bratři jsou v pohodě, takže už nám zbývá jen samotná Bohdanka, jejíž představitelka poté, co si zvyknete na vzhledem k této postavě poněkud (s prominutím) pokročilý věk, je tím hlavním (nikoli jediným!) faktorem, proč tuto pohádku přes všechnu nedostatečnost řadím mezi to nejlepší, co v tomto žánru za posledních dejme tomu 25 let vzniklo. Čím dále děj postupuje, tím je Issová skvělejší, stehující Bohdanka působivější, drama strhujícnější a moment dokončení košil je skutečným vrcholem celého filmu. Takže i vzhledem k tomu, že veškeré ostatní hlubinné motivy jsou přebity šikovnou a scelující, nicméně nadbytečnou zápletkou mezi dvěma královnami, považujme motiv uložené mlčenlivosti a nutnosti jí navzdory včas dokončit daný úkol za ten hlavní důraz Nellisina pojetí a z toho vycházejme při případném opětovném zhlédnutí - předpokládám, že efekt filmu bude za této podmínky přirozeně silnější (ještě jsem si to ale nevyzkoušel). Každopádně myslím, že si autorka zaslouží tohoto krásného Janotu: https://www.youtube.com/watch?v=HfvHm2s24qg () (méně) (více)