Reklama

Reklama

Když po celém světě přistanou tajemné vesmírné lodě, dojde k sestavení elitního týmu – v čele s odbornicí na lingvistiku Louise Banksovou (Amy Adams) – s cílem zjistit, jaké mají mimozemšťané úmysly. Zatímco celé lidstvo balancuje na pokraji globální války, Banksová se společně se svým týmem pokouší ve velmi omezeném čase najít odpovědi – a aby je byla schopna najít, bude muset přistoupit k činům, které mohou ohrozit nejen její vlastní život, ale dost možná osud celého lidstva. (Falcon)

(více)

Recenze (1 781)

departed 

všechny recenze uživatele

Na Villeneuveovo filmy jsem si musel zvyknout, protože jsou jiné, než ostatní produkce v podobných žánrech. Rád zkouší jiná témata, avšak ve svém vlastním stylu. Mezi hollywoodskými filmaři je to pořád ještě "neokoukaný nováček", ale přijde mi, že už začíná spadat do kolonky režisérů, jejichž styl je pro ně specifický a osobitý. U Arrival už od začátku víme, že nálada filmu bude potemnělá, depresivní a vážná, usuzujeme vyloženě ze ztmaveného filtru, mrazivé hudby, hrající na pozadí skoro po celou dobu stopáže a jako utvrzení pochmurného tónu je nám zpočátku servírovaná srdceryvná pasáž, která třeba mne osobně zaskočila rovnou a jaksi opravdu mi zdepresivněla náladu. Oceňuji a vítám, že chaos, který byl ve světě vyvolán nebyl znázorněn bleskurychlými střihy, zmatenou kamerou a do uší bušící hlasitou hudbou, ale sledovali jsme veškeré dění z pohledu vědců, veškeré dění z pozice civilistů nám bylo totiž prezentováno skrze média. Film se nese v pomalém tempu, kamera je statická a jakékoliv záběry za pohybu jsou stabilní a na oko líbivé. Síla filtru mohla být o malinko menší, ale chápu, že zde hrála svojí roli. Musím se přiznat, že tady jsem se více soustředil na technickou stránku filmu, namísto hereckých výkonů, ale nikdo mě vyloženě nesral a všichni hráli adekvátně dobře. Celý průběh filmu je natolik hladký, precizně ukočírovaný, že bych dokázal uvěřit, že takhle to jednou bude vypadat, až se setkáme s mimozemskou rasou. Chtělo by si to dát opáčko Spielbergovo Close Encounters of the Third Kind. A navíc je mi teď i jasný, z jakého filmu si vzal Kojima inspiraci pro svou hru Death Stranding. ()

Voyer 

všechny recenze uživatele

Působivá, minimalistická hudební linka, odtažitá atmosféra modrého filtru, téma osobní tragedie a filosofický přístup ke sci-fi, to vše mi připomnělo o pět let starší titul Mika Cahilla, Another Earth. A přestože si dějově z Cahillova filmu příliš nepamatuji, atmosféra a jistá syrovost mi utkvěly po mnoho let. Nemyslím se, že se Arrivalu podaří něco podobného, ačkoli jeho dramatická linie v sobě tento potenciál má. Bohužel zbytek filmu - asi 80% - je stereotypní, šedá kaše s nepříliš inteligentně podanou vědeckou linkou. Na rozsahu Chiangovy povídky materiál určitě funguje dobře, ale ve dvouhodinovém filmu mi poněkud chyběla intelektuální stimulace. ()

papadoce 

všechny recenze uživatele

Uspieť v tomto čase v tak vybrakovanom žánri akým je sci-fi je nadľudská úloha. Už v podstate nestačí iba vymyslieť ako bude emzák vyzerať alebo na akom korábe priplachtí. Chce to atmosféru, skúsiť sa vybrať inak, smerovať príbeh tak aby divák “trpel” čo bude. To sú potom emzácke filmy na vyššej úrovni. Nie sú pre každého, nejde v nich prioritne o bojové scény (väčšinou vôbec) ale zaoberajú sa vlastne čisto hypoteticky no zároveň celkom vierohodne tým, čo by malo ľudstvo robiť, keby si napríklad taký Abbott a Costello prišli skutočne pokecať. Mali sme tu Blízke stretnutie tretieho druhu, mali sme tu Kontakt, či Interstellar. Arrival je remake týchto filmov, Kontaktu predovšetkým. Je zaujímavý, veľmi kvalitne spracovaný, ale zároveň priznávam isté sklamanie keď som zistil, že sa tu vo veľkom rimejkuje už videné. Postrach Denis tomu dal ale napriek môjmu sklamaniu naozaj kvalitný nový šat, udržal moju pozornosť v napätí celých 117 minút a svojho emzáka či koráb vykreslil nápadito. Mňa najviac zamrzelo, že som 33 minút pred koncom pochopil pointu s časom a súvislosť so spomienkami Lois Lejnovej. Navyše po celú dobu od príchodu k lodi som už mal tušenie. To si mohol Villeneuve nechať ozaj až na šokantný záver. Tým, že som videl všetky prechádzajúce spomenuté snímky, najmä Kontakt a Interstellar, bol som obraný o narodeninové prekvapko. Aj tak ale prevládajú pozitíva a Denis predsa nemôže zato, že tu už pred ním boli geniálni tvorcovia. Navyše osobná rovina hlavnej hrdinky Lois s jej dcérkou, ako aj originalita komunikácie Abbotta a Costella s ľudmi boli spracované omnoho kvalitnejšie než v prípade filmových predchodcov. Desať rokov dozadu by to bola päťka jak oči, teraz to zavesím na štvorkový klinec. Lenže čo ak som sa vrátil v čase alebo mi volala Lois v slovenčine, že hej gádžo?! Päť. ()

Worry77 

všechny recenze uživatele

Denis Villeneuve má velké ambice se zapsat do dějin kinematografie, jako jeden z nejlepších sci-fi režisérů všech dob. Arrival je titul, který je jako takový naprosto zbytečný pro moderní mainstreamové publikum, ale ty, které baví filozofie s přesahem tenhle film pohladí po duši, jinak to říct asi nedokážu. Skvělé herecké výkony, pochmurnější vizuál a zajímavá myšlenka. Jediný co mě mrzí je, že finále mi sice dalo jisté uspokojení, ale emoce moc nefungovaly. Nemůžu jinak než doporučit. (80%) ()

BFG2000 

všechny recenze uživatele

Magnum opus Denise Villeneuva a současně sci-fi nejméně dekády. Neskutečná dokonalost v každém ohledu. Jde však o hutný a náročný film, který rozhodně nesedne každému. Ale to je asi jen dobře. S každou další projekcí zraje jako víno. Nesmírná škoda, že Denis teď ztrácí čas trapnou Dunou a nevěnuje se obdobným projektům, jako je právě Arrival! Amy, Jeremy i Forest top. / "Já ale nemám vaše číslo"! ()

JohnnyKladno 

všechny recenze uživatele

Tak tady já prostě nějak nevim. Film Arrival a Denis Villneuve. Já mám tohoto pana režiséra opravdu moc rád a co jsem od něj viděl byla pecka. Neviděl jsem tedy vše, ale moc se těším jak to postupně doplním. Ono totiž jeho audiovizuální pojetí je perfektní, nebojím se napsat až dokonalé. Jak on si hraje se zvukem, hudbou, kamerou. Jaké on má nápady, smysl pro detail a celkově jakou atmosféru dokáže navodit ve svých filmech je úplná paráda. A zde to není jinak. Jenže. Po prvním shlédnutí a po vyslechnutí nebo přečtení reakcí od lidí, jejichž názoru si vážím a respektuji je, jsem o sobě začal lehce pochybovat. Pochopil jsem to špatně? Něco mi uniklo? Původně jsem byl na nějakých 60-70%. Tak jsem to viděl znovu a dnes znovu. Tedy třikrát. A ano, po prvním shlédnutí jsme to nějak nedocenil a to byla chyba. Ten film je skvělej, výborně vymyšlenej a perfektně zrealizovanej. Chápu všech těch 5* kolem sebe, ale tolik dát nemohu. Interstellar nebo Sunshine to prostě není. Je to realistické, uvěřitelné, opravdu mám jen superlativa, ale osobně mě to tolik nechytlo. Upřímně, ani se mi nechce, nebo možná neumím, napsat proč. Ale rozhodně doporučuji. Sice jsem lehce rozpolcený, 68-89%, ale tak jsme na ČSFD a o to lehčí to je. 4* a těším se na každý nový počin pána z Kanady, prosím nespadnout do nějakého dlouho, dlouho, dlouhodobého projektu jako jiný kolega ze stejné země. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Když slovo "mír" ještě nebylo považováno za sprosté. Pozoruhodné sci-fi, v němž velmoci musí dohnat ke spolupráci mimozemšťané. A navíc je představa o nich dost originální. Což se bohužel nedá říct o osobní rovině příběhu, která do něj vnáší obvyklá klišé. Ovšem poselství snímku zaslouží vysoké ocenění. ()

Myslivir 

všechny recenze uživatele

Škoda, že je příběh Příchozích docela nešťastně zarámován časovou smyčkou a provází jím ne zrovna zajímavé postavy (koukám na tebe, Jeremy). Téma komunikace a porozumění a Villeneuvova vizualita jsou totiž relativně silné stránky, ale pro mnohé diváky nenabudou film vykupujících kvalit. A ještě menší část diváků si užije "sémiotickou" rovinu snímku, již osobně považuji za fascinující - KRUHY! Byť je s nimi jako s jazykovým systémem zacházeno příliš zkratkovitě, jejich worldbuildingový potenciál je ohromný a otevírá dveře k utváření nových kultur a forem komunikace.  Což jako entuziasta do světotvorby skutečně cením. ()

Kucino 

všechny recenze uživatele

Ťažko sa mi to hodnotí kedže počas deja som sa cítil trochu stratene, unudene, ale i nadšene. Čo sa týka negatívnych pocitov tie boli avšak prebité poslednými 15 minútami, ktoré spravili výraznú osvetu a predstavili zaujímavú myšlienku filmu plnú paradoxov. Taktiež mi Arrival pripomenulo Saganov Contact, ktorý bol avšak podľa môjho názoru lepším filmom aj vďaka predstaveniu niečoho iného ako je len priestor našej planéty. :) (Update 17.11.) Po zhliadnutí filmu som sa nevedel rozhodnúť medzi 3*, či 4* no keď sa s odstupom času zamyslím 15 min je veľmi málo na to, aby zachránilo nudnú vyše hodinu. ()

kslaww 

všechny recenze uživatele

Natočit takovýto velkofilm s myšlenkou a nadhledem jako Villeneuve jen tak někdo nedokáže. Byť jsem od Příchozích čekal více rozhodně mě nezklamali. ()

minima 

všechny recenze uživatele

Výborné sci-fi s paradoxem jak prase ale tak krásnou atmosférou, že mi to ani moc nevadilo, jen mě pak pěkně bolela hlava. Nádherný obraz s perfektně dokreslující hudbou. Pár vyloženě zapamatováníhodných momentů. Líbí se mi odlišný pohled na příchod mimozemšťanů. Ale asi mi něco chybělo, nebo přebývalo, i tak velmi silné 4*. 8/10 ()

pmusic 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neviděla takhle mistrně odvedené, dramatické a zároveň citlivé sci-fi. Pokaždé zajásám, když mě film něčím překvapí a Příchozí rozhodně překvapit dokázali. Bála jsem se vizuální části mimozemšťanů, bála jsem se, že se zase bude bojovat a bude mi naservírována lehčí verze Dnu nezávislosti. Tenhle film ale všechny podobné náznaky popírá a jde svojí vlastní cestou, kterou zdobí výkon Amy Adams. ()

Pavew 

všechny recenze uživatele

Kdyby na konci filmu všichni umřeli, nebo explodovala planeta, zkrátka něco ve stylu Krajních Mezí, tak by to bylo za 5* Takhle závěr spíše nudil. ()

tartan 

všechny recenze uživatele

Audio-vizuálne strhujúca psychologicko-lingvistická sci-fi. Znie to odstrašujúco, ale je to mimoriadny filmový zážitok. Napriek veľkolepým mimozemským artefaktom/vesmírnym lodiam a nemenej pôsobivým mimozemšťanom samotným (mimochodom, mená Abbott a Costello, ktoré im hlavná hrdinka dá, sú mená populárnej americkej komediálnej dvojice zo 40. a 50. rokov) ide v podstate o dosť komorný film. Divák je však doňho intenzívne vtiahnutý napríklad prostredníctvom kamery bezprostredne v množstve scén sledujúcej postavy "spoza chrbta". Hudba, zvuk i kamera sú jednoducho luxusné. Prelety a oblety vrtuľníkov doslova berú dych. Inak v ňom ale akciu, okrem menšej prestrelky, ktorú bude viac počuť ako vidieť, veľmi nehľadajte. Najväčším luxusom je ale hlavne výkon Amy Adams v hlavnej úlohe jazykovedkyne, ktorá má pomôcť rozlúštiť jazyk mimozemšťanov. Na nej a na jej dileme stojí a padá celý film, natočený podľa literárnej predlohy Teda Chianga Príbeh tvojho života. Kľúčové slová: komunikácia, spolupráca, hra s nulovým súčtom. ()

Pravek007 

všechny recenze uživatele

Jsem zklamán. Na konci jsem se modlil za to aby nevyjely závěrečné titulky. Tohle přece není konec, musí se ještě něco stát, to nemůže být všechno... Nejspíš jsem měl od filmu, možná i kvůli hodnocením tady na csfd, až přehnané očekávání. Denis Villeneuve od začátku rozehrává dechberoucí atmosféru, která diváka uvrtá do sedačky kina. Bohužel to co nefunguje je scénář. Ve filmu snímku nejsou prakticky žádné body obratu, nebo něco co by diváka probudilo z delíria. Čekal jsem na konci nějaký zajímavý dějový obrat, který něco objasní, něco řekne a na konci k něčemu dospěje, k něčemu u čeho si pak divák řekne "aha jo takhle, wow..." Ale to, že na konci zjistíme, že některé vložené "flashbacky" nejsou minulost ale vlastně budoucnost je pro mě trochu málo. Nehledě na to, že se celou dobu točíme kolem vetřelců a když už se konečně má k něčemu dospět, vetřelci řeknou "my letíme, nazdar" a jsou pryč a zjišťujeme že je film vlastně úplně o něčem jiném. Za mě zatím tři hvězdy. ()

DoNotCross 

všechny recenze uživatele

Těšil jsem se. Stačil jediný film aby se Villeneuve stal mým oblíbeným rejžou a tady moje sympatie jen potvrzuje. je to přesně takové, jak by člověk od othohle cápka očekával - takže pomalé a atmosférické. A samozřejmě - naprosto dokonale pohlcující. Netroufnu si říct, že jsem to dokonale pochopil, ani že film nemá chyby, ale, podobně, jako třeba u Zmizení je mi to dokonale buřt, protože jsem dvě hodiny napjatě čučel na plátno a hltal každý záběr. Měl jsem to štěstí, že se mi vyhnuly trailery, protože tady platí, že čím méně toho víte, tím více vás to rozseká. Film je sympaticky "malý" a k velkému dojmu si vystačí s málem, za což rejžovi a celému tým vysekávám poklonu. Určitě na to mrknu ještě jednou, abych si ujasnil některé detaily, ale rozhodně můžu už teď směle doporučit všem milovníkům dobrých bijáků. Parádní vymazlená sci-fi. Blade Runner nemůže být v rukách povolanějšího. ()

kiros179 

všechny recenze uživatele

Denis Villeneuve nám konečně zavítal do vod sci-fi filmu s štědrou s áčkovou produkcí a dopadlo to dobře, ale nenaservíroval nám takovou pecku, jako přednedávnem Nolan s jeho Intersellarem. Příchozí staví celý svůj "zážitek" na nekonvenčním natočení časových linií filmu, což je působivé, ale pro mě jako velkého fanouška sci-fi toto nestačí aby se to rovnalo již dříve zmíněnému a pro každou duši fanouška žánru excelentnímu Interstellaru. Po prvním shlédnutí Příchozích odcházím ze sálu s naprosto jinými pocity než bych jako u každého zásadního sci-fi chtěl. Což nedělá tento film špatným, naopak je to moc zajímavý filmový materiál, který vás donutí ze nad mnoha věcmi zamyslet. Asi jsem měl nastavenou laťku až příliš vysoko (Interstellar), ale dne mého Villeneuve natočil dva lepší filmy než jeho aktuálně poslední dílo. Sečteno podrženo - kvalitní kus filmařiny, který stojí zato vidět v kině, bez debat. Čekal jsem víc? Asi ano, ani ne tak z pohledu filmového fanouška jako takového, ale spíše z pohledu velkého fandy science fiction. 75% ()

MaxForValue 

všechny recenze uživatele

Mám pocit, že posledné bezmála polstoročie sa režiséri naprieč rôznymi krajinami snažia o to nakrútiť film, ktorý by sa svojou hĺbkou a myšlienkovým posolstvom vyrovnal Tarkovskému Solarisu či Kubrickovému 2001: Vesmírna odysea. Pred dvomi rokmi sa k tomu azda najlepšie priblížil Christoper Nolan so svojim Interstellarom, no i on zostal pokorený. V boxerskej terminológii, prehral po technickom knockoute v ôsmom z dvanástich vypísaných kôl. --- Interstellaru kritici oprávnene vyčítajú jeho (a myslím, že toto je ten najlepší výraz) mainstreamovosť. Teda fakt, že sa v niektorých miestach až príliš naivne a okato prispôsobuje konvenciám a očakávaniam väčšinového diváka. Interstellar preberá z teórii Kipa Thorna len to, čo sa mu hodí a zvyšok, samozrejme pôsobivo, dotvára prostredníctvom dobre zvolených motívov a funkcii. A tak motív rodiny akcentuje v príbehu oveľa viac, než by bolo možno nutné. --- Zrovnávať Nolanov Interstellar a Tarkovského Solaris je ťažké, už len pre to, že od druhého z filmov nechcel jeho režisér, aby sme ho vnímali v rámci science-fiction žánru. Jeho ambícia však zostala nenaplnená, čo nepriamo potvrdzuje aj remake Stevena Soderbergha z roku 2002. Pokiaľ nič iné, tak Nolanov Interstellar naplno odkryl fakt, že vytvoriť nový „kultový“ film v žánru science-fiction bude oveľa ťažšie, než sa dovtedy myslelo. Príčina toho všetko je jedna jediná – peniaze. ---- Z filmu sa stal obrovský biznis. I pre to musia režiséri rozprávať takou filmovou rečou, aby jej porozumeli väčšinoví diváci. Konvenčné „čítanie“ filmu je to moderné, kým to, ktoré priniesol Tarkovskij, Kubrick a ďalší je dnes už považované za to archaické. Namiesto originálnych a hodnotných titulov vznikajú „sériové“ produkty, ktoré sú si zrkadlovito podobné. Filmovým štúdiám a investorom zarobia peniaze, divákov krátkodobo potešia, no z dlhodobého hľadiska neprinesú nič nové. ----Počet režisérov, ktorí môžu naplno a bez obmedzení realizovať svoje autorské vízie spôsobom, ako oni sami uznajú za vhodné, klesá. Dnes žiadny režisér nestrávi dva roky v strižni ako Terrence Malick pri Strome života. Na niečo ako je premyslená kompozícia záberu či rozumová montáž nie je ani príliš čas. Všetko musí byť zrozumiteľné, čitateľné, jasné a pokiaľ možno ešte aj zábavné. Sme v zajatí mainstreamu. Nie, to nie je ani kritika, ani konštatovanie o smutnom fakte, to je realita. ---- K zástupu tvorcov, ktorí sa snažia vymaniť z mainstreamu, sa radí aj 49-ročný kanadský režisér Denis Villeneuve. Ten už mysterióznom Enemy z roku 2013 naznačil svoje ambície neponúkať len produkt sériového filmového konzumu, ale niečo s pridanou hodnotou v podobe originality. Jeho posledný film Prvý kontakt, ktorý práve teraz ide v slovenských kinách, (ne)právom nadobudol status jedného z najlepších science-fiction v posledných rokoch. ---- Tento status je zároveň poklonou i triezvym obrazom stavu žánru. Prvý kontakt je výborný film a nepochybne jeden z najlepších reprezentantov svojho žánru za posledné desaťročie, ale srdce prísneho diváka si zrejme nezíska. Villeneuveov film lavíruje medzi dvomi stranami podobne ako Nolanov Interstellar. Na jednej strane je autorská vízia a snaha nakrútiť inteligentné science-fiction a na strane druhej mainstream, ktorému sa musí prispôsobovať. ---- Azda najlepšie tento moment v Prvom kontakte dokumentuje scéna s vojakmi jednajúcimi na vlastnú päsť (mám pocit, že táto časť v literárnej predlohe ani nebola). Villeneuve až príliš prísne pracuje s veličinami ako kladný a záporný hrdina. Nenecháva ako Terrence Malick v Strome života či v Novom svete či ako Nolan v Interstellare (v osobe Profesora Branda v podaní Michaela Caina) rozhodnutie o postave na divákovi. Popiera to, že v každom z nás je to dobré i to zlé. ---- Slabinou jeho filmu je i to, že na niektorých miestach je Villeneuve až príliš doslovný a nenecháva doplnenie pomyselnej tajničky na rozume diváka. Práve tieto drobné nedostatky uberajú filmu kanadského režiséra na pôsobivosti. Naopak, sústredený výkon Amy Adams i kamera málo známeho Bradforda Younga (tak trochu amerického „Chiva“ Lubezkého) zrejme neujdú pozornosti v rámci rôznych súťaží. ---- Vidieť Prvý kontakt je pre filmového fanúšika povinnosťou, ale absolútna extáza sa opäť nedostavila. Aspoň zatiaľ nie. Ale pri niektorých filmoch jedna projekcia nestačí. Prvý kontakt si zaslúži i dva divácke kontakty. Aby sa prvoplánovitosť odlíšila od premysleného zámeru. () (méně) (více)

Související novinky

Mahershala Ali si vyzkouší sci-fi

Mahershala Ali si vyzkouší sci-fi

28.02.2019

Pár dní po jeho druhé oscarové výhře za roli v Zelené knize se Mahershala Ali (Temný případ, Moonlight) upsal dalšímu ambicióznímu projektu. Zahraje si hlavní roli v nezávislém sci-fi snímku… (více)

Clooney a temné sci-fi

Clooney a temné sci-fi

22.06.2018

Přestože se momentálně studio 20th Century Fox nachází uprostřed přetahované o to, kdo ho nakonec koupí (aktuálně vede Disney), pokračuje společnost ve své tradici a čerstvě teď získala práva na nový… (více)

Vin Diesel si zahraje Bloodshota

Vin Diesel si zahraje Bloodshota

09.03.2018

O comicsovém nakladatelství Valiant Entertainment jste možná nikdy neslyšeli. Podobně jako Marvel a DC ale má svůj propojený vesmír s tisícovkami postav, který se teď převádí na velké plátno.… (více)

Zemřel hudební skladatel Jóhann Jóhannsson

Zemřel hudební skladatel Jóhann Jóhannsson

11.02.2018

Pokud vás fascinovala hudba u Zmizení, Sicaria a Příchozích, začínáte číst velmi smutnou zprávu. V pouhých 48 letech nás totiž opustil její autor Jóhann Jóhannsson, jeden z nejvýraznějších hudebních… (více)

Reklama

Reklama