Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (809)
Sofistikovaný hollywoodský sci-fi film s překvapivě rozumně formulovanými filozofickými otázkami týkajícími se jak gnoseologie, tak ontologie - Kde je hranice poznatelného? Můžeme poznávat i to, co se vymyká našemu rámci vědění a vědomí, co dalece přesahuje naši zkušenost? Ale také, kdo vlastně jsme a jaký je důvod naší existence? Takovéto postuláty se objevují v mnohých sci-fi filmech, avšak v Zemeckisově Kontaktu neslouží jako povinný kolorit snímku daného žánru, ale tvůrci se jejich pokládáním skutečně snaží na cosi poukázat a k čemusi dospět (skoro bych nevěřil, že je něco takového v hollywoodské kultuře možné...). Robert Zemeckis se snaží akcentovat především první část termínu vědecko-fantastický a rozvíjí racionální příběh mladé vědkyně, jíž se podaří zachytit komunikát, jenž zjevně nepochází z pozemského zdroje. Je to nanejvýš obtížné a tvůrci balancují na tenkém ledě, nesklouzávají však ani k plytkosti a doslovnosti většiny obdobně tématicky orientovaných sci-fi filmů, ani k chvílemi se naznačující hollywoodské filmové kýčovitosti - právě ono balancování na hranici zjevného a nevyřčeného, nepojmenovaného přispívá ke kvalitám filmu. Příběh je primárně o hledání a nenalézání, ale zároveň poukazuje na celou řadu vedlejších efektů - sociologicky vykreslená vlna zájmu o mimozemské civilizace materializující se stanovými městečky okolo základny, posílení vlivu sekt a houfný vznik nových náboženských spolků na bázi kontaktu s mimozemskou civilizací, náboženské, politické a jiné aspekty nabalující se na přelomový objev, politické tlaky a lobbystické zájmy mající za cíl profitovat na daném vědeckém momentu... Velmi povedený je i symbolický a metaforický závěr filmu, odrážející sice akcentovaně humanitní a morální paradigmata tvůrců, z intencí daného filmu však nevybočující a po stránce estetické navíc i přínosný... Kontakt je bezesporu výjimečně dobrý sci-fi film s vynikajícími herci a s nosným tématem, který se nesnaží odpovídat, ale ptát se, což by měl dělat každý chytrý film... Podobné filmy: Blízká setkání třetího druhu ()
Moc hezké, ale MOC dlouhé sci-fi. Asi nikdy se také nezbavím dojmu, že až do fináního incidentu na Floridě je film docela nuda. Vše naštěstí zachraňuje skvělá Jodie Foster, jejíž hlavní hrdinka je díky hereckému umu snadno pochopitelná. Poslední minuty snímku jsou úchvatné, ale jak říkám: zbytek mi zdaleka nesedl. ()
Možno nesadne každému, ale svoju cieľovú skupinu si dozaista nájde. Naskytlo sa mi veľmi náročné, sumárne hodnotenie, ktorého pohyb kľučkuje v relatívne veľkom rozmedzí 7-9/10. Aby však bolo v rámci možností spravodlivé, urobím presný sek stredom pieskoviska a vznikne solídne čísielko 8/10. __ Kontakt si vás získa predovšetkým pokiaľ pasujete do skupiny milovník sci-fi, prípadne radi pátrate po neznámom odhaľovaní veľkých tajomstiev alebo jednoducho milujete premýšľanie nad nekonečným univerzom. Na druhej strane môže odradiť obyčajný, ničím nevypovedajúci soundtrack, pre niekoho veľmi zdĺhavá a natiahnutá stopáž. A výsledok? Ten už závisí od vášho osobitého vkusu a kritérií. Viac nechcem napovedať.. musíte vidieť sami. Recenzia zde ()
Inteligentní sci-fi, u které ovšem střihač ostudně zaspal. Vím, že leckdo by chtěl ještě přídavek, ale na mě to bylo opravdu moc dlouhé. Nic to ale nemění na tom, že Robert Zemeckis znovu potvrdil svoje kvality, předkládá promyšlené scény, vyhnul se nějakým oslizlým vesmírným monstrům a nechal promlouvat chytrý příběh plný dobře položených otázek a nedoslovných odpovědí. Místy nicméně hodně americké (nebojácná Jodie si jde za svým snem), ale pořád slušné. Jak je zřejmé, Kontakt je budovaný jako reálná fikce, která nesází na velkolepé triky. Asi mu to sluší víc. 70% ()
Tohle je jedno z nejvydařenějších scí-fi co jsem viděl. Tady nestačí rozhoupat kameru a nechat před ní dvakrát přeběhnout panďuláka s tykadlama, tady se musí umět hrát, tady musí mít dialogy hlavu a patu (Jodie před komisí) , tady se nehoupe obraz, tady je obraz součást příběhu, který v divákovi vytváří nálady. Přesně takhle má vypadat kontakt filmu s divákem. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (33)
- Natáčení probíhalo v astronomické observatoři Very Large Array v Socorru v Novém Mexiku. (Terva)
- Nevidomý vědec (William Fichtner) se jmenuje Kent Clark, což je přehozené občanské jméno Supermana – Clark Kent. (awful)
- Během produkce zemřel autor knižní předlohy a producent filmu Carl Sagan, kterému je snímek věnován. (HellFire)
Reklama