Režie:
Mike NewellScénář:
Steve KlovesKamera:
Roger PrattHudba:
Patrick DoyleHrají:
Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Robbie Coltrane, Tom Felton, Michael Gambon, Brendan Gleeson, Jason Isaacs, Alan Rickman, Maggie Smith (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Navzdory zlým snům, které ho nepřestávají pronásledovat, vydá se Harry s Weasleyovými na čtyřsté dvacáté druhé famfrpálové mistrovství světa. Slavnostní zahájení je velkolepé, v noci však kemp přepadne skupina maskovaných čarodějů, kteří vyvolávají paniku a na obloze vykouzlí obrovskou lebku s hadem v ústech. Znamení Voldemortovo. Je jasné, že se blíží temná doba. Je to zřejmé i z faktu, že se tu bude konat významný Turnaj tří kouzelníků, jehož vítěz získá Ohnivý pohár. Do soutěže se smějí přihlásit pouze kouzelníci starší sedmnácti let. Do Bradavic přijíždí nejen nový učitel obrany proti černé magii Alostor Moody, ale také výpravy ze dvou dalších evropských kouzelnických škol. Zatímco se napjatě čeká na trojici, kterou pohár vybere, začíná vyučování. Moody dává od první hodiny jasně najevo, že bere obranu proti černé magii vážně. Nastává slavnostní okamžik. Pohár vybere do turnaje Cedrica, Viktora a Fleur. K úžasu všech určí ještě Harryho, i když mu ještě není sedmnáct. Podle pravidel se musí turnaje zúčastnit, protože byl pohárem vybrán. Harry zjistí, že prvním úkolem bude získat zlaté vejce, střežené drakem. Kolegiálně to prozradí Cedricovi a oběma se to v napínavém souboji podaří stejně jako Viktorovi a Fleur. Zatímco se chystají na druhý úkol, blíží se velký Vánoční ples. A to ještě netuší, že se závěrečný úkol turnaje změní v děsivou noční můru, která bude někoho stát život. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (1 111)
Podľa môjho názoru najslabší diel z doterajšej série o Harrym Potterovi. Bola to totálna zmesica rozprávky, thrilleru, mystery a horroru a výsledok bol prekorenený maďarský guláš. Bolo tam zo všetkého čosi, ale ničím to neprípominalo to, čím to malo byť. Tajuplným mysterióznym príbehom pre mladých s prvkami humoru. Humor sa vytráca a stáva sa násilným. Mystično je prítomné len vo vizuálnej stránke filmu. Musím sa priznať, že pri scéne s labyrintom som upadol do mikrospánku.To svedčí o dvoch veciach. 1.) že film sa stával čoraz viac nudným 2.) a že som natrafil na inteligentné publikum v kine, ktoré nešuštalo papierikmi a neesemeskovalo ..... Ale to je len chabá útecha z návštevy kina. Bohužiaľ ..... ()
Ohnivý pohár je ze všech Potterů zatím nejobyčejnější. Oproti trojce pád dolů. Daniel Radcliffe hraje díl od dílu hůř. Jak stárne projevuje se u něj čím dál více nedostatek talentu. Přesně naopak tomu je u Ruperta Grinta, který je opravdu dobrý herec. Dost mě znervózňovalo také randění hlavních protagonistů. Je to poprvé, kdy jsem se v této sérii setkal s takovou trapností. Na druhou stranu Ralph Fiennes je skvělá volba. ()
Průšvih, co si budeme povídat. Čím jsou předlohy dějovější, tím víc vadí, že Kloves je otrok s náhubkem od dominy Rowlingové, který si nedovolí do košatých předloh výrazněji zasáhnout a udělat z nich pořádný, pevně strukturovaný příběh. Newellovi zase vyloženě sedí komediálně-vztahová poloha prostřední části filmu, jinak ale jenom popisuje, bez zvláštního smyslu pro atmosféru (viz Cuarón) či rytmus / dynamiku scény (nemluvě o celku). Ta s Voltemortem je bez debat zklamáním, což platí i o arcipadouchově designu, kde bych dal přednost eleganci romantického horroru před tímto vyholeným ošklivkou. A Radcliffe jenom potvrzuje absenci talentu a charizmatu. Možná je ale hlavní problém v předloze samotné: Rowlingová se opakuje, vývoj se omezuje na konkretizaci, zhmotňování Zla. Harry Potter jako osobnost, hrdinský mýtus se prakticky nevyvíjí, pouze se znovu a znovu dostává do dramatických vírů, které autorka buduje podle stejného mustru. Mění se pouze jednotlivosti – nositelé Zla, rekvizity, vizuální atrakce – a i zde se projevuje jisté opotřebování, resp. ucházející invence. Takže si společně s Public Enemy notuju: Don´t Believe the Hype! A Mirce Spáčilové. ()
Neee, proč zprznili Pottera. Po prvních třech dílech (obzvláště třetím) to vypadalo na skvělou fimovou sérii, co nikdy nezklame. Ale tohle je hrůza. Odnikud nikam, zkratkovitě a hrozně zběžně. Chápu, že kniha je velká, ale když už z ní dělám "výtah", měl by mít hlavu a patu. Alespoň že postavy zůstaly stejné a Gleeson jako nová krev nezklamal. ()
Galerie (386)
Zajímavosti (144)
- Když si Hermiona (Emma Watson) s Harrym (Daniel Radcliffe) povídají o vejci, je vidět, že Harry má jenom obroučky brýlí, ale sklo v nich vůbec nemá. (orkadimenza)
- V čase 01:46:00 mluví Brumbál (Michael Gambon) s Harrym (Daniel Radcliffe), avšak za Brumbálem je sklo, ve kterém je vidět odraz osvětlovacího zařízení. (ČSFD)
- Při druhém úkolu má Harry (Daniel Radcliffe) ve vodě popálený krk od ďasovců. Když o chvíli později mluví s Barty Skrkem (David Tennant), má ho v pořádku, ovšem když jdou s Hagridem (Robbie Coltrane) lesem, má krk zase popálený. (orkadimenza)
Harry Potter a Ohnivý pohár je v mnohém jiný než ostatní díly. Především se jedná o dospělejší film. Mike Newell, ať si říká kdo chce co chce, se s režií vypořádal mnohem lépe než jeho předchůdci. Dává více prostoru atmosféře, která předchozím filmům chyběla. Každý díl se chlubil nálepkou temnější než kdy dřív, pravdou však je, že jediný díl, který opravdu ztemnil je právě Ohnivý pohár. Vizuální stránka filmu je na jedničku podtrženou, stejně tak i Newellova vize magického světa, vždyť stadión je naprosto dokonalý - na první pohled se zdá jako obyčejný mudlovský národní stadión, ale hned na druhý si všimneme, že není tak v pořádku. Co je tedy v nepořádku? Někteří z vás již naráželi na jistou nepovedenost scénáře, který sází na to, že každý divák je zároveň znalcem knižní předlohy. Ona vůbec znalost Harryho Poterra tento film stahuje dost dolů. Koukněte se na ten hrozivý spoiler, který šíří samotný distributor - láká na velkolepé povstání lorda Voldemorta. Je to tak v pořádku? Ne, to v žádném případě. Jak pro někoho může mít tato scéna šokující podstatu, když o ní bude vědět? Věřte tomu nebo ne, ale existují i tací, kteří knihu nedočetli. A já takových lidí znám více než dost. Ale vraťme se o krok zpět, ke scénáři. Je opravdu hrůzné, kolik logických děr v sobě má. Nepodává žádná vysvětlení a prostě jen stroze plyne dál. A vůbec. Ten papír v sobě nic neskrývá. Pod náznakem příběhu s textem není nic jiného než prázdnota. Tak neuvěřitelně plytký film se jen tak nevidí, a ještě horší na tom je to, že si hraje na veliké dobrodružství. Pod nádherným režijním kabátkem se tak skrývá jen skoupá kostra. Mike Newell to ale rozhodně zvládl jak nejlépe mohl. Jeho vize magického světa je pro mě ve světě filmu zatím nepřekonaná a to jsem se ani nedostal ke scénám, které si vyloženě vychutnává (ples, příchod studentů z Kruvalu a Krásnohůlek...). Též filmu dodává emoce, které těm předchozím naprosto chyběli. Divák se tak může přistihnout, jak soucítí s hrdiny a má o ně dokonce i strach. S hrdiny, jejichž herečtí představitelé nejsou zrovna šťastně vybráni. Nic proti hereckým výkonů. Abych se přiznal, jediný, kdo působil jako pěst na oko je Daniel Radcliffe. V některých okamžicích, sice hraje celkem slušně, ale jinde buďto přehrává nebo předvádí nějakou šílenost, která se do té situace absolutně nehodí. Nový film, nové postavy – s výběrem nových tvářích jsem souhlasil. Tedy většinou. Cho Chang, Igor Karkarov, Madam Maxime a dva nový soutěžící, ti všichni byli naprosto v pořádku, ale Brendan Gleeson mi na Moodyho vůbec neseděl, avšak svou roli zahrál skvěle, to ano. Dokonce i Voldemort byl vybrán velice dobře, i když nepůsobil vůbec takovým dojmem, jak by měl a celou sérii tak shazuje o stupínek dolů... Nedůstojnosti – poslední věcí, na kterou bych se zaměřil jsou chyby, které režisér udělal. Nenašel jsem jich sice moc, ale na druhou stranu byly docela drsné. Nejvíce upozorním na tuto – použití trapných vtípků v naprosto nevyhovujících situacích. Pamatujete si ten moment, kdy Brumbál představuje ve Velké síni studentům soutěž? Pak si jistě vzpomínáte i na příchod školníka. Musím se přiznat, že je tato scéna naprosto mimo a jediné co by pomohlo je vystřihnutí. Školníkův běh a pak i příchod k řediteli školy, to vše je jasným odkazem na romantické komedie, odkud si Newell tento prohřešek také přinesl. Jinak, jak jsem řekl, jsem s režií nadmíru spokojen, ovšem scénář (dialogy, posloupnost děje) je neskutečný průser... () (méně) (více)