Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (133)
Nevěřil bych, že se budu nudit u filmu s McQueenem a Dunawayovou z konce 60.let. Dramatické scény? Ne. Romantické jiskření? Ne (!!) Děj? Ne. Tohle si McQueen natočil snad je proto, aby se mohl prohánět na čtyřkolce na pláži. Jewison je hodně nevyrovnaný režisér, natočil klenoty jako V žáru noci, nebo ...A spravedlnost pro všechny a paky taky nevýrazné záležitosti jak Cincinnatti Kid, nebo Rollerball... ()
Starší snímek se Stevem McQueenem, který ve své době dokázal dějově a střihem povznést zábavnost příběhu, ale už poněkud zestárnul a to hlavně vlivem druhé poloviny dějství, který bohužel dosti nudí. A aby ne. Z počátku se jedná o vkusný thriller o vyloupení banky na popud znuděného milionáře, ale pak se to náhle změní v táhnoucí romantiku, když se na scéně objeví žena pracující pro pojišťovnu. Scénář je výborný a ani výkon Stevena McQueena nelze ohodnotit špatně, ale atmosféra děje je dnes již dosti vláčná a nezajímavá. To je však úděl mnoha snímků byť sebelepších, ale jako filmová klasika stále stojí za pozornost. ()
Skvela klasika, hodne svezi dilko i po tolika letech. McQueen a Dunaway (objevi se az po 34 minutach) vyborni a pekne to mezi nimi jiskri (viz. scena s partii sachu). Film je rozdelen na dve casti, prvni je bankovni loupez a druha vysetrovani Dunaway. Opravdu je tento film majstrstich. Urcite se nekdy k tomuto filmu vratim :). ()
Do paměti se vryje Případ Thomase Crowna tím, že má styl a hvězdné obsazení ústřední dvojice. Ve světě kinematografie nejde o nic zásadního, ale natočené je to s nadhledem a příjemně. Scéna šachového duelu se dá považovat za nejkrásnější a nesmyslnější flirt, jaký se kdy na filmovém plátně objevil. Geniální dedukce půvabné vyšetřovatelky, které by trumfly snad i samotného Sherlocka Holmese, sice mohou vyvolávat shovívavý úsměv, ale jsou jen potvrzením toho, že snímek funguje mnohem lépe jako romantický milostný příběh než jako kriminálka. Celkový dojem: 75 %. ()
Pomalá a nudná krimikomedie. 1) Takhle nějak se představuji staromódní film. Od kamery přes klopýtavý děj, herecké výkony, režii a "experimentální" střih. 2) Ovšem, aby si toto dílko zasloužilo označení thriller, muselo by být spíchnuté alespoň o padesát let dříve, než skutečně bylo. 3) Třicetiosmiletý McQueen pro mě rovněž nepředstavuje žádnou sexuální výzvu (promiň, Steve). Na to, abych řádně docenil nespornou erotickou přitažlivost Faye Dunawayové, mám zase moc málo procent heterosexuality v krvi. 3) Možná jsem měl smůlu, že jsem nejdřív viděl podstatně dynamičtější remake s Brosnanem z roku 1999. 4) Pomalu a líně se vleče čas před obrazovkou a ani gentlemanská pointa žádný impuls do toho pomalého umírání nevnese. Ale uznejte, přátelé. Není krásné, když žena dostane od milence vzkaz: Left early. Please come with the money... or, you keep the car. All my love, Tommy. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Tento snímek označoval Steve McQueen za svůj vůbec nejoblíbenější, ve kterém hrál. (Caszidy)
- Představitelka jedné z hlavních rolí Faye Dunaway si po 31 letech zahrála v dalším snímku o Thomasi Crownovy, a to Aféra Thomase Crowna (1999), tentokrát menší roly psychiatričky. (Olík)
- Předobrazem Thomase Crowna (Steve McQueen) byl belgický aristokrat Tomas Van Der Heijden, který nejvíce proslul svou krádeží sedmi děl Pierra-Augusta Renoira z Louvru. (Olík)
Reklama