Režie:
Warren BeattyKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Danny ElfmanHrají:
Warren Beatty, Al Pacino, Madonna, Glenne Headly, William Forsythe, Charles Durning, Charlie Korsmo, Ed O'Ross, Mandy Patinkin, Dustin Hoffman, Seymour Cassel (více)Obsahy(2)
Držitel 3 Oscarů Dick Tracy je jedním z nejpozoruhodnějších a nejdiskutovanějších filmů. Warren Beatty v roli dobráckého detektiva je hlavní postavou snímku, který má opravu hvězdné obsazení. Právě on a jeho parťák Kluk neustále hledají dobrodružství a společně bojují proti zločinu, kterým jsou prolezlé ulice města. V cestě jim však stojí přehlídka těch nejzvláštnějších gangsterů, jaké kdy svět viděl. Dick Tracy je skvělou směsicí akčního děje, dobrodružství, hudby a neuvěřitelných triků... (Magic Box)
(více)Recenze (79)
Zábavnej pestrobarevnej komiksovej film. Fakt se mi líbilo, jak celý město bylo zeleno červený:) a celkově ve filmu bylo asi tak šest barev. Krásná výprava. A jak úplně každej gangster byl nějakym způsobem deformovanej (tak moc, že ani nebylo poznat, že tam hráli takový hvězdy jako Al Pacino nebo Dustin Hoffman). Komiksové stripy samozřejmě neznám, ale ten film působí dokonale komiksově, se vším všudy, je to velmi jednoduchý, přitažený za vlasy a má to dobrej konec. Prostě pohodová zábava. Ale za vysoké hodnocení může hlavně právě ta zajímavá vizuální stránka, jsou to slabší 4****. Ohledně komiksové předlohy: Dick Tracy je v Americe kultovní postava. Poprvé se tento super-inteligentní detektiv objevil v roce 1931 coby hrdina novinových stripů. V té době ještě fungovala prohibice a Tracyho nepřátelé se rekrutovali z řad všemožných gangsterů. V roce 34 se začaly vysílat jeho příběhy v rozhlase a už v roce 1937 vznikla série hraných filmů Dick Tracy a následovaly tři další: Dick Tracy Returns (1938), Dick Tracy's G-men (1939) a Dick Tracy vs. Crime Inc (1941). Všechny série byly úspěšné a zanedlouho vznikly 4 filmy (Dick Tracy (1945), Dick Tracy vs. Cueball (1946), Dick Tracy's Dilemma (1947) a Dick Tracy Meets Gruesome (1947)) z nichž ten poslední je zřejmě nejznámější, protože hlavního padoucha v něm ztvárnil Boris Karloff. Duchovní otec Tracyho, Chester Gould, který stripy kreslil a vymýšlel od roku 31 až do roku 77, přidal na Tracyho zápěstí už v roce 1946 vysílačku, což se stalo jeho nezaměnitelným poznávacím znamením, které od té doby okopírovali mnozí. ()
Nechápem tie negatívne hodnotenia. Pre mňa je Dick Tracy jednou z najpodarenejších komixovských adatpácii a spolu s Burtonovými Batmanmi a Sin City aj určite "najkomixovejšia komixovka" (ehm... to je ale pomenovanie, čo? :-)). Hýri to tu krikľavými farbami (samé ružové, sýtočervené, fialové obleky + ten Tracyho kultový citrónovožltý), divnými geniálne maskovanými tvárami zločincov a dokonale predimenzovanými hereckými výkonmi (samozrejme, že prehrávajú, ale to k tomu preboha patrí - dôkazom buď Pacinova oscarová nominácia). Okrem onej komixovosti sršiacej z každého záberu je tu jasne cítiť inšpirácia gangsterkami a dokonca aj noirovkami, čoho výsledkom je vynikajúci akčno-kriminálno-komediálny koktejl, ktorý by teoreticky mohol chutiť takmer každému (tunajšie hodnotenia mi toto tvrdenie dosť vyvracajú, ale whatever...). Vizuál v prípade Dick Tracyho je kapitola sama o sebe. Takéto extravagantné crazy kombinácie uletených kostýmov, už spomínaných dokonalých masiek a výpravy à la 30-te roky sú presne mojou šálkou kávy a v spojení ešte s vynikajúcou hudbou to pôsobí vyslovene odzbrojujúco. Film má prakticky len dve chyby - zhodou okolností (jediné) dve ženské úlohy. Glenne Headly a jej Tess je nemastná-neslaná a Madonna opäť potvrdzuje, že nie je dobrá herečka. Vďaka nim "len" 8/10. ()
Takový komiksový Mars útočí!. Zatraceně zajímavé herecké obsazení, podařený kostýmy a masky, kompozičně krásný interiéry a exteriéry, neuvěřitelná škála použitých barev, zákon "kdo je víc znetvořenej, je větší bastard" a všechny ty absurdní jména postav a činy vytvářejí pěkně komixovou komixárnu, která celkem slušně uteče. Stejně jako už zmiňovanej film s Jackem Nicholsonem v hlavní dvojroli, který byla parodií na všechny oslavné americké sci-fi, je i tohle třeba brát s určitým nadhledem. Jako parodii na všechny ty poctivé gangsterky z dílny Scorsese - De Niro. Pak to možná přece jen dává aspoň trochu smysl. ()
Warren Beatty se snažil být drsnej, ale nebyl. Jedinej o koho tu bylo stát byl Al Pacino, ale jako všichni gangsteři v tomhle filmu má škrabošku přes rypák, takže vypadá jak kokot. Ale to nic nemění na jeho podání mafiánského bosse, kterého zahrál parádně. Dustin Hoffman tu ze sebe dělal šaška i když je skoro tak velkej borec mezi herci jak Al pacino. Město a okolí, bylo barevné, podle mě takové nedotažené, hudba ukradnutá ze starých batmanů. No jinak, když to zhrnu byl to průměr :) ()
Velkolepý retrospektákl srovnatelný snad jen s Luhrmannovým Moulin Rouge. Oba filmy získaly po Oscarovi za výpravu, oba též byly na cenu nominovány v kategorii kostýmů.__ Položme si cvičnou otázku, proč se Dick Tracy nestal v tuzemsku tak slavným jako Batman (myšlena Burtonova verze, 1989). Mají přeci tolik společných prvků, oba vychází z komiksu, v obou se hodně vyřádili maskéři a dominuje jim podmanivá, působivá hudba. A oba nejen žánrově, ale především zpracováním a námětem mohou být považovány za řekněme nevážné. Tahákem u Batmana zcela jistě jsou Nicholson a Basinger, u Tracyho ale Al Pacino a Madonna, pro znalce pak Hoffmannův Mumlák. Delší stopáž je spíše v neprospěch netopýřího muže. Vezměme hlavní postavy - Michael Keaton nebyl v době Batmana příliš známý, měl za sebou jeden větší úspěch z Beetlejuice a Češi ho moc neznali. Warren Beatty byl na tom podobně až možná mírně lépe, za zmínku určitě stojí jeho legendární Clyde Barrow z gangsterky Bonnie a Clyde, o jeho dalších filmech mnoho lidí příliš nevědělo. Rozdílnost hlavních postav by spíše mohla spočívat ve způsobu, s jakým před svého diváka předstupovali. Tracy hraje od začátku víceméně čistou hru, je mu vidět do tváře. Bruce Wayne - to je ovšem tajemnost sama, což diváka nepochybně víc oslovuje. Otevřená sexualita Madonny provokuje, elegance kočičí ženy Basinger mrazí. Dvě podobná pole s podobnou úrodou, ale zcela odlišným ziskem. Přes všechny od kolegů zmíněné (absurdní!) výtky k hereckým výkonům, Madonnině přítomnosti a Beattyho samolibosti, já se dobře bavil. ()
Galerie (29)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (77)
- Keď Tracy (Warren Beatty) skočí zo steny budovy na lampový stĺp, narazí tvárou do tyče. O niekoľko rokov neskôr sa Warrena Beattyho opýtali, či mal zlé pocity kvôli tomu, že kaskadér sa v tejto scéne zranil. Beatty na to odpovedal: "To som bol ja." (Pat.Ko)
- John Landis bol pôvodne najatý na réžiu tohto filmu, ale zaplietol sa do snahy postaviť sa na obranu v prípade filmu Zóna súmraku (1983); nehoda na natáčaní jednej zo scén, ktorá viedla k smrti Victora Morra a dvoch detských hercov, po ktorej bol obvinený z usmrtenia. (Pat.Ko)
Reklama