Reklama

Reklama

Rozum a cit

  • USA Sense and Sensibility (více)
Trailer

Obsahy(1)

Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (74)

  • Scenáristka a představitelka Elinor Emma Thompson si při natáčení psala deníček, později zveřejněný v tisku. Několik ukázek, část první:
    - Pondělí, 15. ledna: Je to nezvyklé, být při obsazování na "druhé straně barikády". Dobře vím, jaký je to pocit, když herec vejde do malé místnosti plné lidí, kteří na něm visí očima. Ang má na herce překvapivé požadavky. Hodně mu záleží na fyziognomii. Ne na tom, jestli někdo dobře vypadá, ale jak velkou mezeru má mezi dolním rtem a bradou nebo mezi nosem a čelem. Ang nezná mnoho britských herců, takže se na některé dívá znovu a znovu, aby se ujistil, že našel to, co chtěl. "Umějí všichni Angličané hrát?" zeptal se po jednom obzvlášť náročném odpoledni. Producentka Lindsay Doran a já jsme se nad tím zamyslely a došly jsme k názoru, že pravděpodobně ano. Ang v soubě skrývá mnoho zajímavých rozporů. Cvičí tai-chi, ale pořád chodí shrbený. Medituje a kouří (i když ne obojí najednou, pokud vím). Není na něm ani libra tuku, ale sní na co přijde. Když jsem mu upekla roastbeef, snědl všechny yorkshireské pudinky - asi jedenáct. Je mu čtyřicet let a vypadá na třicet.
    - Pátek, 7. dubna: Hugh Grant přiletěl po včerejší premiéře Neobvyklého dobrodružství. Je nechutně krásný - proč jsme ho obsazovali? Je mnohem hezčí než já. Angovy první zkoušky s Hughem. Přiznává, že je nervózní - oba si zapalují cigaretu. Sleduji je a dělám, že nekouřím. Brzy poté si začnu balit cigarety. Hughova životní moudrost: "Při natáčení v Anglii se vždycky posere počasí." Ang odpovídá, že to je jediná věc, která mu dělá starosti. Toho člověka nic nerozhází. Myslím, že bych měla začít s tai-chi. (NIRO)
  • Scenáristka a představitelka Elinor Emma Thompson si při natáčení psala deníček, později zveřejněný v tisku. Několik ukázek, část druhá:
    - Pondělí, 10. dubna: Dopisuji spoustu dalších dialogů, které budou slyšet "v pozadí" při příchodu nebo odchodu hlavních postav. Pro herce je problém improvizovat v angličtině 19. století. S výjimkou Roberta Hardyho a Elizabeth Spriggs, kteří tak normálně mluví. Jane nám všem připomíná, že Bůh je na nebesích, panovník na straně a pánev pod hrudním košem. Vypadá to, že od doby, co rokenrol přinesl svobodu pánví, je všechno jinak. Všichni jsme jako vytahané předvařené špagety. Přikryla jsem televizor, schovala rádio a odhlásila noviny. Vydávám se do roku 1811.
    - Úterý, 18. dubna: Náš hotel Alston Country House v Devonu je velice pohodlný. Spala jsem jako zabitá. Při snídani jsem s Lindsay mluvila o "novelizaci". Jde o to, že studio někomu zaplatí, aby napsalo knihu podle mého scénáře a vydá ji jako "Rozum a cit". Prohlásila jsem, že jestli k tomu dojde, oběsím se. Nechutné pomyšlení. Více než nechutné.
    - Středa, 19. dubna: Probouzím se v šest hodin. Mrzne a obloha je zatažená. Vlhké cesty vypadají nádherně a devonská jehňátka ještě nádherněji. Dorazila jsem na místo natáčení právě když začínal obřad Velkého štěstí, kterým Ang zahajuje každé natáčení. Na stolek postavil vonné tyčinky, pomeranče (pro štěstí i radost), jablka (pro bezproblémové natáčení), kytici velkých červenýc květin (pro úspěch) a nepříliš esteticky působící ananas (pro prosperitu). Všichni zapálili tyčinky, poklonili se do čtyř světových stran a pomodlili se ke svému oblíbenému bohu. Bylo požehnáno kameře a natočeno několik stop filmu. Ang rozezvučel gongy, všichni jsme jásali a zapíchli tyčinky do rýže. Plakala jsem. Elektrikář Al Watson se Anga zeptal: "Tohle budem provádět každý ráno, šéfe?" (NIRO)
  • Scenáristka a představitelka Elinor Emma Thompson si při natáčení psala deníček, později zveřejněný v tisku. Několik ukázek, část třetí:
    - Pondělí, 1. května: Líbat Hugha bylo roztomilé. Jsem ráda, že jsem si to vymyslela. Na Jane Austen se v tomto ohledu rozhodně spolehnout nemůžete. Točíme scénu na kamenném mostě. Jako na povel připlouvají dvě labutě. Ang: "Odežeňte je. Příliš romantické." Pak jezdíme na koních a není to legrace. Všude kolem ovce. Velice "dobové" ovce s rohy, trvalou a spoustou vlny. Když upadnou, tak nedokáží vstát a někdo jim musí pomoct. To asi není v pořádku. Ang chce mít ve všech exteriérech ovce a ve všech interiérech psy. Navrhla jsem, že by mohly být ovce i v některých interiérech. Ang, po obzvláště problematickém natáčení stáda (velmi tichým hlasem): "Žádné ovce. Už nikdy žádné ovce."
    - Sobota, 13. května: Konečně přišla řada na Alana, který se několik dní nudil v hotelu. Vypadá poněkud zaraženě. Na můj dotaz odpovídá: "Necítím se tak dobře, jak bych se chtěl cítit." Odposlechnuto později - Kate: "Panebože, mám kalhotky v zadku." Alan: "Ach, opět ta ženská tajemnost..."
    - Pátek, 7. července: 19:30, můj poslední záběr - S Alanem v kočáře. S úlevou odhazuji propocený korzet, zatímco se Kate hroutí do trávy. Pláče. Já žebroním o alkohol. 22:15 - Vůbec poslední záběr. Alan klusá směrem ke slunci, klonícímu se k obzoru. Kamera je v bílé kouli, která visí na jeřábu, připevněném na autě. Shodou okolností jsem byla přítomna natáčení posledních metrů, doprovázeném západem slunce. Pak jsme jedli hamburgery s gumovými hranolky, pili šampaňské a ve vzduchu se vznášela láska. Všichni byli dojati. Lindsay a Laurie plakaly. Já jsem se celý večer zubila od ucha k uchu. A v Elinořině hrudi se rozprostíralo pouze silné, tiché uspokojení (to je z knihy). (NIRO)
  • Celosvětová premiéra proběhla 4. prosince 1995 v Beverly Hills v Kalifornii. (BMW12)
  • Emma Thompson (Elinor Dashwood), Hugh Grant (Edward Ferrars) a Alan Rickman (plukovník Brandon) se společně objevili i v pozdějším filmu Láska nebeská (2003). Emma Thompson a Hugh Grant tentokrát hráli sourozence, zatímco zde hrají pár. A Alan Rickman hrál pro změnu manžela postavy Emmy Thompson, zatímco zde hraje jejího švagra. (Alca)
  • První verze scénáře Emmy Thompson (Elinor Dashwood) měla tři sta padesát ručně psaných stran. Thompson byla první osobností, která získala Oscara za nejlepší herecký výkon i za nejlepší scénář. (ČSFD)
  • Ang Lee se s knižní předlohou poprvé setkal až poté, co mu společnost Columbia Pictures poslala scénář k filmu. (ČSFD)
  • Během natáčení si členové spolku Jane Austen Society telefonicky stěžovali koproducentovi filmu Jamesi Schamusovi ohledně obsazení Hugha Granta, který byl podle nich na roli roli Edwarda Ferrarse příliš hezký. (Morien)
  • Sonet, který Marrianne (Kate Winslet) opakovaně recituje, je Shakespearův sonet číslo 116. (Morien)
  • Dom používaný ako miesto natáčania pre chatu Dashwoodovcov v Devone takmer presne zodpovedá popisu Jane Austenovej v románe, má dve izby s rozlohou 16 stôp štvorcových na oboch stranách centrálnej haly, každá so širokými oknami do prednej záhrady a schodiskom do zadnej časti s niekoľkými odbočkami v hornej galérii. Po ľavej časti domu sa úmyselne nerobilo veľa scén - nachádza sa tam totiž moderná príjazdová cesta, garáž a elektrické káble. (Arsenal83)
  • Keďže film ešte nemal dokončenú hudbu, tak v prvých traileroch k filmu sa používal soundtracku k filmu Malé ženy (1994). Stalo sa to už aj predtým, keď v upútavke na Myslite na Henryho (1991) bola použitá partitúra z filmu Cena za nežnosť (1983). (Arsenal83)
  • Tento film získal ocenenie od kresťanskej organizácie za postavu Edwarda Ferrarsa (Hugh Grant), ktorý uprednostňoval stať sa duchovným pred voľbou vojenskej alebo právnickej kariéry. (Arsenal83)
  • Obsadenie Kate Winslet, Emmy Thompson a Grega Wisea je vzhľadom na ich skutočný milostný život ironické. Pred natáčaním filmu Wise randil s Winslet, aby počas filmu začal randiť s jej filmovou sestrou, ktorú si neskôr vzal. (Arsenal83)
  • Priehľadné bodkované mušelínové šaty, ktoré mala Kate Winslet (Marianne Dashwood) na sebe počas bowlingovej scény v Barton Parku, je rovnaký kostým, aký mala Charity Wakefield (Marianne Dashwood) v Norland Park vo filme Rozum a cit z roku 2008. (Arsenal83)

Související novinky

Zemřel herec Tom Wilkinson

Zemřel herec Tom Wilkinson

30.12.2023

V posledních hodinách roku 2023 bohužel přichází smutné zprávy z Velké Británie. V sobotu 30. prosince totiž filmový svět ve věku pětasedmdesáti let náhle opustil anglický herec nominovaný na dvě… (více)

Zemřel Alan Rickman

Zemřel Alan Rickman

14.01.2016

V 69 letech nás dnes opustil Severus Snape a Hans Gruber, tedy legendární britský herec Alan Rickman. Hvězda Harryho Pottera a Smrtonosné pasti podlehla rakovině, zanechala po sobě však bohatou… (více)

Hollywoodští skladatelé v Praze

Hollywoodští skladatelé v Praze

18.04.2015

Hned několik světových premiér obohatí program 4. ročníku festivalu Film Music Prague. V rámci koncertu s názvem Hudba Hollywoodu zazní 23. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina hudební ukázka z… (více)

Reklama

Reklama