Režie:
Robert ZemeckisHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Debbie Lee Carrington, Michael Jeter, Eddie Deezen, Peter Scolari, Chris Coppola, Steven Tyler, Nona Gaye, Josh Hutcherson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (610)
I přes tenhle typ animace, který zrovna 2x nemusím, je "Polární expres" kouzelný, dojemný (ano, brečím) a má krásný hudební doprovod. Stoprocentní zážitek se ale nekoná a mohou za to nedotažené postavy; jedinou opravdu zdařilou postavou je Duch (tuláka? vlaku? Vánoc?), ovšem pochybuji, že jeho filosofičnost některé z dětí pochopí... ()
Fantastická jazda takmer porovnateľná z CHARLIEM A TOVÁRŇOU NA ČOKOLÁDU. Len malý chlapec ide na prehliadku severného pólu a nie továrne. Akčná nabušenosť bola asi na hranici vhodnosti pre deti, ale ja som si napínavosť a skvelý zvuk užíval. O to väčšie kladivo ma ovalilo vo finále... Záver je totiž nudný ako Carmen Elektra v skafandri. Ale aj tak na 4* sa to vyškrabalo... ()
Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)
Čekáte-li od tohoto dílka jen milý film pro děti s vánoční atmosférou, tak prostě nemůžete být zklamáni. Překrásné animace (až mě napadlo, že se asi už brzy dočkáme doby, kdy nepoznáte, jestli to natočili herci nebo je to jen animovaná iluze), herecký koncert Toma Hankse v pětiroli, překrásné záběry, které až berou dech (ztracená jízdenka, vlak na ledě, jízda na lyžích na střeše vagónu), to jsou obrovské klady Zemeckisova filmu. Malý zápor je opravdu příšerný Santa a to, že jsem to neviděla ve 3D podobě. ()
Technicky po všech stránkách dokonalý film ať už jde o samotnou animaci, herecké výkony či virtuální kameru. Tvůrci si práci rozhodně neulehčovali, naopak je tu celá řada věcí, které by byly v podstatě zbytečné, kdyby tak skvěle nevypadaly. Bohužel, příběh samotný je daleko slabší stránkou. Dokud vlak jede, je všechno v nejlepším pořádku a elfí továrna na severním pólu je také přinejmenším zajímavá. V závěrečné zhruba desetiminutovce jsem ovšem byl málem utlučen sérií pozitivních ponaučení nejtěžšího kalibru balených do cukrkandlu. Závěrečné titulky jsem vnímal jako vysvobození. V tu chvíli sotva za dvě hvězdičky, čtyři za IMAX, jinak by to bylo za tři. ()
Galerie (58)
Photo © 2004 Warner Bros.
Zajímavosti (32)
- Spolu s reklamní kampaní stál snímek ohromných 270 milionů amerických dolarů, a proto byl první víkendový výsledek 23,3 milionu dolarů obrovským zklamáním. Filmu také nepomohlo, že byl uvedený více než měsíc před Vánoci, resp. 10. listopadu. Nakonec se z něj stal vytrvalý běžec a v "top 10" zůstal až do konce roku, přičemž nasbíral více než 140 milionů dolarů. (imro)
- Polární expres byl pro Toma Hankse osmý film, který jen v USA vydělal více než 150 milionů. (imro)
- Tom Hanks musel při použití "motion capture" technologie, v jejímž rámci měl na obličeji nalepeny senzory, jít proti svým obvyklým hereckým instinktům, aby se nesnažil "mluvit až k zadním řádám". Řekl k tomu: "Jo, to jsem se musel odnaučit. Ze začátku jsem to hrál skoro jako pantomimu. Dělal jsem takové ty přehnané pohyby a pak se zeptal Boba: 'Je to dost zřetelné?' A on na to: 'Ježišmarjá, jasně! Je to třikrát víc, než potřebujeme.' Každou scénu jsme museli hrát, jako by nás kamera snímala v detailu. Protože se taky Bob nakonec mohl rozhodnout že ji jako detail použije." (NIRO)
Reklama