Režie:
Tomáš MašínScénář:
Marek EpsteinKamera:
Friede ClauszHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Oskar Hes, Jan Nedbal, Tatiana Dyková, Adam Ernest, Stefan Konarske, Karolína Lea Nováková, Matěj Hádek, Matyáš Řezníček, Tony Mašek, Václav Neužil ml. (více)Obsahy(1)
Film Bratři vypráví jeden z největších příběhů studené války o odbojové skupině bratrů Josefa (Oskar Hes) a Ctirada Mašínových (Jan Nedbal). Rodina Mašínových se v komunisty ovládaném Československu stává terčem pronásledování a bratři věří, že po vzoru otce, hrdiny protinacistického odboje, lze proti diktatuře bojovat jedině se zbraní v ruce. Zároveň si jsou vědomi odpovědnosti vůči mámě (Tatiana Dyková Vilhelmová) a sestře (Karolína Lea Nováková). Zakládají odbojovou skupinu, která má na svědomí řadu násilných činů, jejichž vyšetřováním je pověřen kapitán Státní bezpečnosti Koller (Stefan Konarske). Mašínové se stávají nejhledanějšími muži v zemi. Pokusí se o útěk do Západního Berlína, kde plánují vstoupit do americké armády s cílem osvobodit Československo. Pátrání po pětici členů odbojové skupiny pokračuje ve východním Německu, kde začíná jeden z největších honů na lidi v novodobé historii. Jen málokteré téma české historie vzbuzuje tolik emocí jako příběh snímku Bratři. (CinemArt)
(více)Videa (5)
Recenze (301)
Tak takhle vypadá nejlepší český film roku 2023? Ještě, že jsem viděla i jiné snímky z předešlého roku, jinak bych propadla zoufalství. Nudné, špatně natočené, bez jakéhokoliv kontextu, až má člověk dojem, že hlavní snahou bylo nevyvolat žádné emoce. Překvapivě celkem dobrá Dyková, jiná překvápka se nekonala. ()
Bratři Mašínové jsou bezpochyby kontroverzní figury československé historie. První filmové zpracování jejich příběhu tak mělo jedinečnou šanci nabídnout hutné psychologické drama říznuté thrillerem, které osvětlí proč se rozhodli udělat to co udělali. Jenže to se bohužel nestalo a i když je tu znatelná snaha o moderní a svižný film, výsledek je spíš rozpačitý a mě jakožto někomu kdo si o bratrech a jejich činech nemyslel vůbec nic přinesl akorát to že v jejich útěku byla velká dávka sobeckosti protože jim muselo být jasné že jejich konání se následně podepíše na matce a sestře. I z toho by se nicméně dalo vybruslit ve chvíli kdy by oba bratři a jejich kamarádi nebyli jen ploché postavy a kterých se během víc jak dvou hodin nedozvíme prakticky nic co by si divák nenašel na wikipedii. Jestli tohle měla být splátka dluhu v rámci české kinematografie, tak je to splátka docela nízká. Potenciál na velký a důležitý film tu totiž byl…60% ()
Dobře a citlivě natočeno, nikde se netlačí na pilu. Udělali co mysleli , že je správné. Pohledy na ně se různí. Mě je to fuk. Za mě jsou to ti co konali co cítili, že mají konat. Bojovat za svobodu je správná věc. Všemi prostředky. Na zlo platí jen větší zlo. Ne všichni žvanillé tady by to dokázali. Ani já bych to nedokázal. Takže hrdinové ! Po filmařské stránce , je to malé české a chápu že obsáhnout tento kus našich dějin nebylo lehké. Takže jak tu někdo psal ten útěk si zasloužil jistě víc prostoru a filmařiny.. Takže víc peněz. ()
Diagnóza: Jaroslav Sedláček. BRATŘI jsou film, u kterého jsem si necelou hodinu a půl stopáže říkal, že to musel dramaturgovat Jaroslav Sedláček, protože jeho jméno vídám v titulcích k dramaticky značně nefunkčním, rozpadlým, leda s ohledem na navracející se motivy a zastřešující téma jakž-takž jednotným počinům. K mému nepřekvapení jsem Sedláčkovo jméno nalezl v závěrečných titulcích - a předtím jsem byl překvapen zhruba pět a třicet minut trvající útěkovou částí, která sice užívá nejomšelejší postupy thrillerů a survivalů (snímků o přežití), ale i díky subjektivizačním postupům a dynamizaci dvou linií vyprávění to začíná být působivé._____ Předchozí necelá hodina a půl je ale z kategorie "lepší než WILSONOV", ale píšu to vlastně jenom proto, ať jsem aspoň trochu pozitivní. Mohl by někdo Sedláčkovi nebo Epsteinovi říct, že provázání zhruba čtvrthodinových bloků prostřednictvím významotvorných rekvizit (dopis, piano) je hezká snaha o ve výsledku banální a dost didaktické sdělení, ale film by potřeboval psychologicky definované, nějak se vyvíjející postavy v uvěřitelném světě příběhu? Přístup seřazení faktických údajů s nějakým dramatickým potenciálem, kdy je vše bez jakéhokoliv citu nasázeno za sebou, je ve výsledku divácky otupující, pokud se teda někdo tomu patosu nechce začít smát. Navzdory nulové ambivalenci (vraždy jsou buď v elipsách, nebo okamžitě smáznuty s "buď on, nebo my") kauzální řetězec pro kohokoliv neorientujícího se v dané dějinné události vyznívá "sebrali nám byt a brácha nemohl udělat maturitu, tak jsme si nakradli, zabili pár lidí, kteří byli v cestě, a pak jsme se vyhnuli spravedlnosti útěkem přes hranice, lol, vy nuly". Antagonistické postavy jsou chodící klišé, paralelismy mezi nacismem a komunismem jsou jak z učebnice pro začínající scenáristy, jak překonat autorský blok, než to někdo soudný přepíše, a vytváření kontrastů v mizanscéně prostřednictvím komunistických hesel a vůbec reprezentace dějin je z kategorie "reklama užívající estetiky ošklivosti"._____ Vidět tohle den poté, co jsem si zopakoval Scorseseho mistrovský žalozpěv o tom, jak média opomíjí určité skupiny obyvatel, je o to bolestnější. ()
Docela trvalo, než někdo našel koule a natočil jeden z největších příběhů našich moderních dějin. Už jen za to zaslouží tvůrci respekt. Mise bratří Mašinů bude zřejmě navždy patřit mezi nejkontroverznější etapy české historie. Epstein bohužel úplně neprodal velkolepost ani krutost jejich počínání a naivní Akademie, která si myslela, že zrovna toto ohromí na Oscarech, tomu také moc nepomohla. ()
Galerie (28)
Photo © Zuzana Panská / Cinemart
Zajímavosti (17)
- V záběru, kdy je vidět autobusová zastávka, leckoho zaskočí označníky ČSAD (tzv. sluníčko) na sloupku typu „mikulášská hůl“. Tyto označníky (žlutý sloupek s kulatou smaltovnou cedulí a logem ČSAD) se však začaly používat již od roku 1949 a staly se postupně symbolem meziměstské a příměstské dopravy po několik desetiletí. (tommahol)
- Dokumentární verze příběhu bratří Mašínů se natočila pod názvem Útěk do Berlína (2023). (sator)
- Režisér Tomáš Mašín je vzdálený příbuzný bratrů Mašínů. Jeho prapradědeček byl bratrem dědy, tedy prastrýcem odbojářů. [Zdroj: iDnes.cz] (Duoscop)
Reklama